Tjock häst, Vilket foder??

sandra_bure

Trådstartare
som jag skrev i ett annat inlägg så har jag med skaffat häst!
men denna märr en sååå tjock!!!
vad ska jag ge henne för foder? har ni något bra tips?
vet inte hur mkt tränad hon har blivit hos den tränare hon va hos innan jag hämtade henne.
men iaf så ska hon igång nu.
mvh sandra

Sv: Tjock häst, Vilket foder??

Är du 200% säker på att hon inte är dräktig? Händer tydligen oftare än jag vågar tro att ston tjuvbetäcks i travstall..

Annars är det bara att endast bygga foderstaten på ett bra grovfoder och skippa kraftfodret, what comes in must go out, träna mer än hon äter;)

Jag har min runthyllta herre på 10-12 kg hö (har inte hunnit analysera leveransen för den kom förra veckan), 1 kg lusern, 1,5 kg havre och lite betfor. (1 liter blöt om dagen)

Det har han hittills hållt sig bra på och till och med gått upp trots att han börjat intervalla nu. :idea:

Känslan är att man absolut inte ska ge dem mindre när de tränar.

Bukigheten försvinner rätt omgående när man börjar intervalla dem.

Kolla bara dessa två bilder som togs med två veckors mellanrum när vi började jogga honom.

DSC00046.jpg

DSC00059.jpg

oj, det var skillnad... jag har börjat träna henne nu så hoppas hon går ner lite!

Jag hade joggat honom 1 - 1,5 mil 2 ggr mellan bilderna, innan dess hade han skrittat i 7 månader och gått nått dresyrpass varannan var tredje vecka.

Så är du osäker på hur tränad hon är, ge "normalt" med mat och se åt vilket håll hon går...

Bara att magmusklerna trimmar till sig gör att de ser slankare ut! :idea: Det är vad som hände med min för han har inte minskat ett uns i hull men tuffare träning har gjort honom mer musklad och i bättre form. Av hullet kommer musklerna, det är 100 ggr lättare att muskla en häst med lite överhull än en tunn krake... :idea:

Hur går det med bantningen???

Min börjar bli riktigt snygg nu när jag kunnat köra regelbundna jobb. :idea:

-kl-

Min tanta är en riktig mullgroda, och ej gått på någe direkt bete i år.

Om dagen får hon : 8 kg hö(äter inte mer än så) , 3 kg havrekross, 1 kg Müsli & 0,8 kg betfor (torrt mätt).

Rids motion 2 ggr veckan, körs på bana 1 ggr/v , 800m rakbana x 8 efter 1.28-1.32 & ca var 3:e jobb rundbana 1600 x 2 ( första efter 1.27 tempo & nästa efter ca 1.20).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: Cina B
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 755
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 399
Senast: Vicks
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka