Tjock häst och dåliga hovar

E

eternalsunshine

Hej Hej!
Det finns nog liknande trådar om man letar, men jag ville ha lite mer individuellt på min häst :)

Jag har en Nordis-travare som är Fet. Hon får bara hö och fri tillgång till mineraler,salt och vatten och numera fri tillgång till höhäck (som jag dock tror har för små rutor för att de ska kunna plocka i sig höet-ska fixa)
Hon rids varje eller varannan dag, eftersom jag pendlar till skolan så har jag inte så mkt tid.
Hästarna ska ha fri tillgång till hö eftersom jag bara är hemma vid utsläpp och sedan på eftermiddagen/kvällen när jag kommer hem från skolan. Alltså; Jag kan inte utfodra dem vid flera tillfällen per dag.
Inne på kvällen får hon 1-2kg hö blandat med halm (efter rekommedation) och hon har inte klagat genom att sparka, bita på väggen eller dyl.
(Kanske tyst lidande?)
Hon får inget kraftfoder eftersom hon inte ska ha onödig energi och hon behöver det inte heller, hon är pigg som en krutdurk ;)

Hon har dåliga hovar pga före detta använd hovslagare hos förra ägaren. Sprickor som går längs hela hoven och trasigt längst ned.
Egentligen vill jag rehabilitera barfota men tips från hovslagare sa att risken finns att hovarna fläks upp så därför ska hon få nya skor istället.
Funderade på att testa Enzion som jag har hört gott om.
Men om hocsprickorna beror på spänningar i hover så är ju kosttillskottet överflödigt? Fast det kanske är bra att ha medan hon läker, eller vad säger ni?

Några tips från folket? (Min första egna häst så jag har inte stött på såna här problem tidigare. Jag tackar och bockar o bugar för all hjälp)

:bow:

Sv: Tjock häst och dåliga hovar

jag tänkte på hö och hamblandningen, vad har du för värden på höt ? är ju inte säkert att halmen har lägre MJ innehåll.
Enzion har jag ingen erfarenhet, men finns ju hur mkt som helst som ska vara bra för hovar mm..

finns som sagt massor av olika preparat som KAN hjälpa hovarna.. jag har kört med biotin till min tunga ardenner med fullkomligt urusla fötter. dock bara under vinterhalvåret.
i år ska jag byta och testa seaweed and rosechips eftersom jag inte tycker biotinet ger "tillräckligt" med hjälp..(mycket vill ha mer säger man ju)
får se vad som händer som sagt...
vilka preparat som hjälper är uppenbarligen högst individuellt efter vad jag har förstått, så det är bara att kolla vad som funkar för just din häst..

Okej! Jag har inte gjort hö-analys, det kanske man skulle göra?
Vad kostar det? Såg att man kunde göra't gratis på granngården ett tag.
Jag vet bara att höet är ganska magert så det kanske är bättre att bara ge hö.

Enizon har jag läst mkt om och alla som använt det säger sig fått riktigt bra resultat. (Läst här på Buke) Många med fullblod som har trasiga fötter som provat och vart nöjda.
Men som sagt får man nog testa sig fram.
(Ska prata med en hovis o höra lite) ^^

Jag har också en Kallbloding och jag hade också en tanke i början om att han skulle ha fri tillgång på hö men det gick absolut inte. Han blev verkligen jättetjock!

Då hade jag ingen analys men jag misstänker att MJ (energi) låg rätt högt.

Sen flyttade vi till ett annat stall där hagkompisens ägare inte ville ha fri tillgång så jag fick börja fundera om.

Jag tog analys själv på höet och det låg rätt högt i energi så jag räknade ut att pålle med det höet skulle kunna få 8-9 kg om dagen för annars skulle han bli smällfet.

Men när man då begränsar sig så kan det ju bli lite problem att fördela givorna så att han t ex inte går tom i magen under större delen av dagen och likadant på natten.

Dessutom hade jag ju hagkompisen också att ta hänsyn till. Jag kunde ju inte ge hur mycket som helst i hagen för då skulle ju kompisen äta mycket där.

Så därför får han sitt mesta hö inne i boxen. 2 kg på morgonen och resten på kvällen när de kommer in.

På dagen har de tillgång till bra halm som de håller sig mätta och sysselsatta med och detta fylls på av den som släpper ut på morgonen.

Visst innehåller halm energi men inte alls lika mycket som hö. Det som däremot kan bli ett problem om de äter mycket halm är att halm innehåller ingen protein alls så då kan det bli proteinbrist. Därför ger jag tillskott av protein vid behov - i mitt fall ger jag sojaskrå.

Sen undrar jag: din häst är fet men det är inte bara lite betes-fetma som sitter i ett tag? :)

Min pålle var också rätt rund för ett litet tag sedan men det börjar rätta till sig nu. Vi har inget jätte kraftigt bete men samma visa varje sommar - köttbullehäst! :)

Det kan ju vara så att du har ett hö med låga proteinvärden. Då kan det vara så att hästen får alldeles för mkt energi och för lite protein. Den behöver protein för att bygga upp kroppen och även hovarna. Sedan behöver den naturligtvis allt annat också mineraler tex. Jag tror mer på en bra foderstat än dyra tillskott. Om hästen får det som den behöver med fodret så ska den inte behöva ngt annat.

Det är ju betydligt lättare att få rätt foderstat om man har värdena på höet.
När jag bantade min pålla (nordsv travare) fick hon både soja och lucern för att inte få för mycket MJ. Nu stod hon ju på box pga misstänkt fång så det var lättare att kontrollera matintaget, men med motion och ordentlig foderstat trots fri tillgång på silage i hagen höll hon vikten även efter boxarresten. Jag har även alltid klippt (jaktklippning) mina kallblod och täckat lätt (ofodrat regntäcke) under höst och vinter, då går det åt mer energi för att hålla värmen och så torkar svetten lättare när man jobbar dem. Har de fri tillgång på hö i hagen så fryser de inte av att vara klippta och lätt täckade, om man inte bor där det är minus 25 hela tiden förståss, men här i sthlm går det utmärkt.
Jag hade samma problem som du med hovarna när jag köpte henne och det blev inte riktigt bra förrän jag lärde mig underhållsverka själv och tog av henne skorna under 1 år så att hovarna fick växa ut igen och följa hovbenet bättre, men det krävdes raspning och underhåll varje vecka.

"Sen undrar jag: din häst är fet men det är inte bara lite betes-fetma som sitter i ett tag?"

Nej nej! Min häst är kraftigt överviktig! Det går inte känna revbenen på henne även om man trycker :P

Massa bra tips från er alla! Jag känner att jag kan alldeles för lite om foder!
Ska se till att göra en hö-analys. Vet ju inget mer än att det är magert och om proteinvärdet är lågt så är det ju inte bra som ni säger ;)
Ska kolla upp detta!
Schysst tips med klippning/täcke. Jag har suttit o funderat över det ett tag för min pålla måste klippas för att hon svettas så mkt ^^
Kram och tack!

(Fortsätt gärna att komma med förslag o tips. Kan aldrig bli för mycket :D )

PS. målet är att hon ska gå barfota, men hon ska skos tills hon blivit lite lättare först. Hittat en toppenbra hovis som gjorde hovarna anmärkningsvärt finare! :laugh:

Jag skulle sikta på att ta av skorna till sommaren då hon går på bete och därmed får maximal genomströmning i fötterna.

Klipp hela halsen och halva kroppen och börja redan nu.

Om jag tittar på de forderstaterna som jag använde på min pålla så skulle jag lägga på 0,5 kg lucern och ca 0,2 kg soja, men det beror såklart på analysen på höet. Mitt tips är protein upp alltså.

Piggheten KAN bero på för hög MJ men också HUR du tränar. Ut i skogen över stock och sten i skritt, klättra och varva styrketräning och intervall med dressyr (huvud och kropp; TTeam är ett tips). Att balansera och klättra långsamt är både jobbigt och nyttigt för hjärna och kropp.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
520
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2