Tjock häst, hjälp!

Q

Quadrophenia

Mitt 15-åriga sto är något överviktig, hon höll sig fin i början av sommaren när det var så torrt (stödfodrade dock pga det dåliga betet) men nu efter att regnet kom och betet började växa så växte hennes mage i samma takt.

Hästarna går fortfarande ute dygnet runt efts. det är så fint väder. Stoet är triangelmärkt pga skada, får dock rida henne lättare pass.
Hon får ca ½kg krafft om dagen och lite hö.

Hur ska jag göra för att får ner henne i vikt? Ta in henne nattetid för att hon inte ska äta dygnet runt och ge henne en mer kontrollerad foderstat? Även om jag inte tycker att det är mkt bete så räcker det ju uppenbarligen för att hon ska vara fet.

Jag kan ju inte öka motionen efts. hon enbart får ridas lättare pass.

Några ideér?

/Q

Sv: Tjock häst, hjälp!

Men behöver hon verkligen det där kraftfodret?

Hon får när de andra hästarna får. Jag tror inte att ett ½ kg krafft påverkar vikten speciellt mkt.

Det jag undrar mest är om det vore bättre att ta in henne och sätta henne på en mer kontrollerad foderstat. Väntar på analysen från hösilaget, hoppas på att den är ok.

/Q

o,5 kg påverkar nog inte så mycket, men det kan ju också vara droppen som får bägaren att rinna över...;)

Jag hade minskat kraftfodret till ett absolut minimum, kanske någon dl bara, och skippat höet helt om de ändå går på betet dygnet runt.

Alternativet är ju som du säger att stalla in på nätterna, men hon måste ju ha något att äta även då. Men då kanske du kan ge halm istället över natten?

Har själv stallat in min unghäst, pga hagkompisens eventuella fångkänning, och hon börjar faktiskt minska något i omfång. Helst hade jag gett henne halm, men stallägaren har inte kört fram någon till stallet än...:(

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 493
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 648
Senast: super
·
Hästhantering En tanke slog mig ikväll. Hur är det egentligen med hästar, kan dom ta hand om varann och t.ex lugna varandra då en är orolig? Kan dom...
Svar
7
· Visningar
1 694
Senast: Cavallo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 765
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar