Tjock häst? (förvirrande)

E

Egonson

Stor häst, 180+, väger 720 kg "normalvikt" enl våg, väldigt lättfödd, valack 8 år gammal.

Hästen går på "höstbete" på dagarna i en stor hagen, alltså det finns ganska mkt gräs kvar och de går i hagen hela dagarna så de får väl i sig en del.

Han står inne på natten, får ca 2 kg hö för tillfället (ska få mer sen ju så det behöver ni inte påpeka!) och en liten slatt betfor, står på halm men han äter inte den.

Han rids väl ca 3 dgr i veckan i snitt, ibland mer och ganska normalt "tempo" om man säger så.

Han är tjock, eller ja ja han är väldigt mullig i alla fall. HUR kan det komma sig :confused:

Jag har föreslagit 8 kg av vårt hö 8,6 MJ och 110 g smrp, vilket ger 70 MJ, men ägaren vill inte ge honom så mkt då det är ganska kraftigt hö. Hon är rädd att han ska bli ännu fetare och det förstår jag kanske i viss mån.
Hon tror själv att hans mullighet beror på att betet är så kraftigt och att han äter för mycket, MEN, betet är väl inte kraftigt nu heller?
Hur ska jag förklara det?

Sen, har han blivit lite tjock i bakbenen. Kan det ha att göra med att vi börjat ge höet nu, som är så kraftigt? Det tror ägaren med nämligen, att det beror på proteinet i höet.
Själv tror jag det beror på att vi precis har börjat ha hästarna inne på natten, så det är därför han är tjock i benen. Men det ska han visst aldrig ha varit tidigare vintrar.

"Kan" hästar bli tjocka i benen av så kraftigt hö?

Åh, det är så svårt att förklara det där vetenskapliga runt foderstater och grejer för människor som är väldigt "inne" på sin egen bana :cry: :p
 
Sv: Tjock häst? (förvirrande)

Har läst nu att tjocka ben kan bero på för snabbt foderbyte?
 
Sv: Tjock häst? (förvirrande)

Hästen kan lika gärna vara "tjock" av näringsbrist, vilket jag tror på med årstidens gräs och lilla näringsriktiga fodermängd på den str. av häst. Och på vilket vis är den tjock, stort bukomfång, fettbölder, hur ser den ut i överlinejen m.m.

Han kan visst reagera på höt och bli svullen om benen nu likväl som de kan bli när vårens kraftiga gräs börjar titta fram.

Men det bör vara övergående. 70mj på så stor häst låter väldigt lite.

Sen bör man ju tänka lite logiskt. Om en så stor häst är "tjock" av det lilla den stoppar i sig så är det nåt galet, det ska inte kunna vara så, då är det dags att tänkta helt om och ge mer mat för vad har man att förlora?
 
Senast ändrad:
Sv: Tjock häst? (förvirrande)

Han är liksom jämnt "fläskig", eller ja han har jämnt hull helt enkelt som en sommartjock häst och som han har varit hela sommaren liksom.
Överlinjen är rund och fin, men han ser liksom ut så, högreset och maffig typ av häst, lettiskt halvblod.
Jag tycker inte direkt att han är bukig som i proiteinbrist, men jag tycker att han har lite mage ändå..
Jag har tänkt i banorna om det här med att hästar kan vara "tjocka" av att dom har näringsbrist, men HUR förklarar man detta för någon? :confused: "Du måste ge din häst mer mat, så blir han smalare".. Det kommer hon inte tro på :D :crazy:
Hon tror att han är tjock för att han betar hela dygnet typ, och att det är jättemkt näring i gräset. Som i sommarbetes-övervikt alltså.
Inte lätt att veta, men hur förklarar man att det inte kan vara så för det finns typ inget i gräset nu så här sent?
På ett snällt och vänligt sätt, tycker bra om ägaren och jag avskyr att klaga, vill bara hjälpa på ett bra sätt :crazy:

Jag vet, 70 MJ låter lite, men det är så svårt att förklara på ett bra sätt att han behöver mer egentligen.
Ska prova visa min foderbok (C. Planck och Margareta Rundgrens) och så har jag skrivit ett litet häfte med diverse riktlinjer och sånt som jag tror kan vara bra. Källor från mina erfarenheter, böcker, bukefalos osv.

Min häst som är mindre än den stora är också lättfödd, fast hon får 4 kg hö, och kraftfoder och hon är finfin i hullet. Inte det minsta fläskig ELLER bukig utan perfekt. Min systers häst är också perfekt, han är också mindre (ca 160 cm 500 kg)..

Hm.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tjock häst? (förvirrande)

Nu har jag ingen forskning eller annan bevisbörda än mig själv och de hästar jag träffat genom åren.

Men bl.a. lettiskt halvblod som du säger är ju kraftiga i sig naturligt, men de liksom många andra tyngre raser reagerar genom att svälla när de får näringsbrist eller fel foderstat. Har en i stallet som reagerar precis likadant. Inte försen de går på svält så blir de smala, andra raser reagerar att bli smala vid näringsbrist eller för lite mat och andra sväller. De fungerar även bättre på en lägre kvot och lägger lättare proteinöverskottet som ren fettma mer än andra hästar.

Personligen så har jag svårt för ordet lätt, resp. svårfödd när det ofta hadlar om fel kvoter och fel sorts mat.

Om det skulle hjälpa dig med ägaren så har jag skrivit ihop ett infoblad om detta som du kan få om du mailar.

Har du en shettis då hästen bara får 4kg hö per dygn, eller går den fortfarande på gräs också?
 
Sv: Tjock häst? (förvirrande)

Fast gräset nu är ju tydligen inte så illa, er inlägg av Rolle här på foder! Han analyserade det nu i oktober och det visade sig att gräset hade en kvot på 12, samma som ditt hö....

Mitt halvblod på 170cm (23 år) får 120MJ och en kvot på 7 för att hålla formen....
 
Sv: Tjock häst? (förvirrande)

Alla kanske inte har en hage med gräs i som ger denna höga kvot. Det beror ju helt och hållet på var i landet man bor och hur hagens växtlighet ser ut.

Men i år har vi nog överlag haft riktigt bra gräsvärde långt längre än brukligt.

Vet du om det var på gammalt övervuxet gräs eller återväxt som analysen togs på? Undrar av ren nyfikenhet.
 
Sv: Tjock häst? (förvirrande)

Visst kan betet räcka till att försörja hästar en bra tag till på vissa håll i landet. Titta på Rolles analys av 17/10. Själv har jag en stor flock växande häst som bara betar och jag hade tänkt betet skulle kunna räcka en månad till om det inte fryser. Det växer fortfarande.

Det är enkelt att bedöma hästars näringstillstånd. Känn på den över revbenen. Är det bara några millimeter mellan fingrarna på huden och revbenen är den för smal och behöver mer energi. Är det flera cm är den för tjock. Är musklerna längs ryggraden och över länden fyllda och överlinjen mjuk och ”rundad” får den tillräcklig med protein. Står ryggraden upp eller är landen inte fylld utan lite insjunken och överlinjen kantig får den för lite.

Att bedöma hullet enbart efter bukens omfång kan däremot vara svårt. Det beror mycket på träningstillstånd, grovfodrets fiberhalt mm.

Så om hästen har underhudsfett ovanpå revbenen och välfyllda muskler så försörjer han sig väl. Är han i överhull behöver man ju inte tillskottsfodra förrän han börjat vända. HH
 
Sv: Tjock häst? (förvirrande)

Ja, den går självklart på gräs också, mycket gräs. Håller på att vänja in på höet bara, har fått det i en vecka max. På dagarna går hon på bete, och på natten står hon även på halm som hon gärna äter.
Så du behöver inte oroa dig :) Är en nsv på 600 kg och hon får tillräckligt med mat jag lovar.
 
Sv: Tjock häst? (förvirrande)

Jaha okej, det förändrar ju saken. Jag trodde inte att det var ngn mycket näring i betet, men där ser man! :) Tack för den infon, problemet löst.
 
Sv: Tjock häst? (förvirrande)

Våra hästar går både på kort "gräsmattegräs" och en på övervuxet, de kan välja då vi har öppnat upp mellan bägge hagarna.
De väljer gräsmattegräset först i alla fall.

Jag trodde ärligt talat att gräset slutat växa som sagt, men det var nog en förhastad slutsats då kanske :o
Jag var väl konfunderad över hur hästen kunde vara fet, nu? Det var bara det som oroade mig lite och jag undrade varför det kunde vara så..
Men hans överlinje är ju fin (liksom de bägge andra, de är med fina) och det säger ju en del.

Men tack för alla tips, det lugnade mig lite :D

/Álin, oroar sig mycket för allt, alltid..
 
Sv: Tjock häst? (förvirrande)

Ja om inte annat kan det väl hjälpa mig, att få reda lite på mer om detta så jag kan förklara bättre om det behövs. PM ar dig.
 
Sv: Tjock häst? (förvirrande)

[QUOTE Det är enkelt att bedöma hästars näringstillstånd. Känn på den över revbenen. Är det bara några millimeter mellan fingrarna på huden och revbenen är den för smal och behöver mer energi. Är det flera cm är den för tjock. Är musklerna längs ryggraden och över länden fyllda och överlinjen mjuk och ”rundad” får den tillräcklig med protein. Står ryggraden upp eller är landen inte fylld utan lite insjunken och överlinjen kantig får den för lite. /QUOTE]

Vore hela sanningen enl. ovanstående mått mätt så skulle ju ingen ha problem av den grad många har idag.

Håller med dig om att det stämmer, på vissa raser. Men tyvärr långt från alla. Vissa raser behåller sin runda fina överlinje även vid proteinbrist likväl som en häst med proteinöverskott kan bli mager, andra får späcklager trots minimalt intag av foder där både mj och proteinbrist föreligger Ex. på raser jag sett det på där jag själv gjort foderändringar till bättre resultat och mer välmående häst.

Islandshästar, Russ, Shettisar och kallblod av olika raser.

Många raser reagerar olika, varför har jag ingen aning om men upplevt det om och om igen har jag gjort.
 
Sv: Tjock häst? (förvirrande)

Självklart är det grundläggande att man har en för individen lagom balans mellan näringsämnen. Den balansen kan variera med ras men också individ. Det vanligaste problemet jag ser är att man ger lättfödda=bensinsnåla hästar för lite protein och att man ger svårfödda hästar för mycket protein i förhållande till energi.

Men det en fysiologisk omöjlighet att en häst skulle ha ett kvarstående späck lager om den får för litet mat. Varifrån skulle energin för livets uppehållande då komma? Hästar kan ju inte omvandla solenergin.

Det är inte heller möjligt att ha välfyllda muskelgrupper om proteintillförseln är mindre än behovet. Med undantag av extremt sällsynta och dödliga fettinlagringssjukdomar hos häst så kan hästar inte lagra in större mängder fett i musklerna. Om det buktar något på platsen för en muskel så måste där finnas en massa protein! HH
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 737
Senast: Roheryn
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 871
Senast: Stereo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: Habina
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 582
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp