Tjock bror

M

Midi

Jag har en lillebror som är överviktig. Hur ska jag kunna lägga fram det för min pappa utan att han tycker jag lägger i mig för mycket? Jag vill inte att ungen ska må dåligt :crazy:

Såg på ett program idag om en 11 åring som vägde 49 eller om det var 59 kg och hade BMI över 29 och han egentligen skulle ha BMI på 18.
Min bror är ju 10 år och väger över 70kg! Han är ganska lång (säkert 150-155cm) men ändå!
 
Sv: Tjock bror

Man mäter bmi på ett annat sätt på barn, efter en tillväxtkurva, men om man har vanligt bmi på 18 är man underviktig.
70 kg låter inte bra om man är ca 150 cm.
Nu vet jag inte hur din pappa är men tror du han blir arg om du pratar om detta?Han borde ju förstå barnets bästa & det är säkert så att han tänkt på detta länge fast ingen annan vet det.
På skolorna fårman gå & väga & mäta sig, man tycker ju skolsystern skulle ha påpekat en sån här sak.
 
Sv: Tjock bror

Pappa är själv överviktig (även barnets mor, som inte är min mor). De är mycket överviktiga och förstår inte att det de äter, äter också barnen. Grönsaker och frukt existerar inte utan det är feta såser, fet mat, läsk och godis.

Nu är de skilda och bor på varsitt håll men det hjälper ju inte.

Brodern har aldrig lärt sig vad som är nyttigt eller onyttigt, de säger ju att läsk är nyttigt och han tror på det (vad ska han annars tro). Han äter koipösa mängder mat, han vill ju inte gå hungrig (såklart). Ordet lite finns inte i hans värld, han förstår inte (han är dessutom sen i utvecklingen, har gått om ett år i skolan).
Är de på McDonalds kan han äta big mc o company med plusmeny dessutom extra pommes och hamburgare. Förstår ni?
 
Sv: Tjock bror

det där är inte sunt.......


du kanske kan lägag fram lite försiktigt att för hans bästa så bör han äta mera nyttigare mat?
man behöver ju inte svälta sig, utan bara äta mera mat som är bra för en? massa grönsaker och frukt t.ex. det måste väl finnas nån frukt han tycker är god...
 
Sv: Tjock bror

Min 10-åring väger 32 kg och är 145 cm lång. Han är inte på något sätt anorektiskt smal. Jag är visserligen vuxen och är 175 cm lång men väger 5 kg mindre än din bror.

Ser inte dina föräldrar hur andra barn i samma ålder ser ut och därmed inser att något är tokigt?
 
Sv: Tjock bror

Jag är i din broders längd och väger 45-50 kilo.
20-30 kilo till är mycket. Borde inte skolsystern ha uppmärksammat detta?
 
Sv: Tjock bror

Jag är 161 cm lång, och väger lite över 60 kg. Och har då samlat på mig en hel del fett under min sons första år :crazy: I normala fall så väger jag ca 52-55 kg.
 
Sv: Tjock bror

kan du inte ringa skolsköterskan och be henne ta upp det med familjen? Jag tror att det är väldigt dumt att växa upp med övervikt, det sitter så djupt rotat i identiteten sen att det kan vara svårt att gå ner i vikt bara för att man inte nånsin har haft bilden av sig själv som smal.
 
Sv: Tjock bror

det kanske man kan göra. När de skulle kolla vad som var fel med honom innan (hans sena utveckling) vägrade de lyssna på läkare, lärare och allt var det var. Jag berättade för pappa o hans fru hur jag upplevde brodern, men de lyssnade inte på det heller.

Ska kolla upp det.
 
Sv: Tjock bror

Tyvärr så innebär det för din pappa och hans sambo att inse sina egna viktproblem när läkare påpekar din brors vikt, och det vill de inte, det är därför de blir sura eller inte vill ta till sig det som läkaren säger.
Tjocka föräldrar vill heller inte vara själva om att vara tjocka och äta onyttigt så de inviger snabbt barnen i detta.
Jag kallar det kvalificerad misshandel, och jag är ledsen över att det är din pappa jag kallar så.
Det är grymt att göda upp sina barn och jag tycker att man på Bvc skulle ta upp det och prata mycket kring mat och vikt då föräldrarna kommer med småbarnen och de ser att mamma och pappa är tjocka.
Här duger inte ett förstående samtal med huvudet på sne. DE är vuxna och får så klart äta vad de vill, men barnen är små och då bestämmer föräldrarna vad barnet ska ha i mun. Ett litet barn som ska börja äta gapar mest och jag är säker på att redan där så grundläggs många goda vanor och trista ovanor.
När barnen blir äldre så gäller det att inte handla hem gosaker i tid och otid. Det behöver inte finnas hemma och gör det det så kan man som förälder gömma det och äta då barnen sover, eller inte är hemma.
Som tjock förälder vet man vilket problem övervikt ger och jag kan för mitt liv inte förstå att man vill ge sitt barn samma problem.
gulan
 

Liknande trådar

Övr. Barn Skulle jag gått in i detalj vad mina föräldrar har gjort mot oss barn så vet jag att jag hade fått många av era mammahjärtat att brista...
Svar
7
· Visningar
4 871
Senast: Petruska
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 907
Senast: Freyja_bus
·
C
Hästmänniskan Som rubriken lyder. Först lite om oss. Vi är en såndär hästfamilj där alla (jag och min syster, mamma och pappa) rider utom lillebror...
Svar
7
· Visningar
1 434
Senast: Yrja
·
Övr. Hund Pappa har haft brukshundar sen Eldkvarn brann ungefär. Men med stigande ålder tycks hans blödiga gener helt löpt amok. Om vi tar tre...
Svar
8
· Visningar
1 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Ponnyer på (nästan) fri tillgång?

Omröstningar

Tillbaka
Upp