Tjock av att "titta" på mat!

Seabaz

Trådstartare
Jag har ett lite problem. Min häst är av ponnyras och detta märks på hullet främst, tjock och go :D

Jag är glad att jag har en häst som är lättfödd än en som är svårfödd absolut!
Men just nu tycker jag att min häst knappt får nånting att äta och ändå är han hur pigg somhelst och frammåt och samarbetsbillig. Ändå så smygökar han i vikt hela tiden...

Han får ca 8 kg hö om dagen (2kg/ 4 ggr om dagen)
Hagen är mest lera men han går och pillar ett och annat grässtrå.

Han äter hestekraft 1liter (och den är ju ganska luftig och jag pressar inte i litemåttet) vid insläpp och kväll.
På morgonen får han typ 0,20liter havre och 0,20liter blöt betfor bara för att få någonting alls.

Som sagt, han smygökar ändå i vikt nu, hur ska det bli sen när det börjar komma gräs i hagarna :cool:

Han rids och jobbas på banan ca 3-4 dagar i veckan mellan 40-60 minuter och rids ut i skogen 2 dagar i veckan. När vi rider ut så brukar jag inte kräva något av honom, vi skrittar mest men även där det går så travar vi och galopperar. Ute rids han mellan 40 minuter upp till 1,5-2 timmar.

Han har aldrig blivit svettig hittills förutom under sadelgjorden.

Vad tror ni? Om man vill att han ska gå ner nåt kilo och sedan hålla det, är det bara ridning, ridning, ridning som gäller eller? Kraftfodret vill jag ju att han ska äta så att han kan bygga en fin kropp också... Och grovfoder måste dom ju ha.

Hästen väger nog runt 420-430kg uppskattar jag..

Sv: Tjock av att "titta" på mat!

Byt ut en del av höet mot halm, då, elelr ta helt enkelt bort lite grovfoder.

Åtta kilo hö är ju ingen liten giva för en ponny. 1,2 kilo per 100 kilo häst är ju det minsta man kan ge, själv föredrar jag att ge minst 1,5 kilo. Om du ger din häst sex kilo så får den i sig tillräckligt med grovfoder för att tarmarna ska må bra.

Som exempel så får min D-ponny fem kilo grovfoder just nu (fyra kilo hö + ett kilo lusernhack). Han går dock i gräshage.

Har du analys på grovfodret så att du vet att kraftfodret behövs?
Det är ju inget måste för en fin och musklad kropp om grovfodret täcker behoven...:idea:

Om du vill lägga något i krubban "bara för att" när de andra får så kan det kanske räcka med några dl av något foder, eller bara ett par morötter?

Jag tänkte bara säga emot svea ;)
Minska i första hand kraftfodret, inte höet! De blir lättare feta av kraften.
ger du honom 6 kg hö ligger du nästan på den absoluta minimigivan för vad en häst Måste ha i sig för att tarmarna ska fungera... (6 kg hö= 5 kg ts. 1 kg ts per 100 kg häst är väl absolut minsta minimigivan, dvs 4,3 kg ts för dig)
Men finns det analys på höet?

Senast ändrad av en moderator:

Ja det finns analys på höet och detta är vad jag har räknat ut med hippocampus foderstatsprogram... Den säger dock att hästen får i sig lite för mycket energi men det är ingen "fara".

Han får soja också, ca 1,5 dl/dag

Vissa individer fungerar med U-landseffekt, har träffat på det så många gånger. Flera hästar i stallet har reagerat så under denna period, varpå de allra flesta valde att höja och hästarna började forma om sig.

Det innebär att när en häst får för lite näring i sig för individen (oavsett vad tabellen säger) så reagerar de med att svälla och gå upp i vikt.
Det är så mycket vanligar än man tror.

Kan ta min egna som exempel D-ponny runt 425kg, 4 år och gör inte många knop per dag, har aldrig heller blivit svettig eller jobbat sig trött, busar mest i hagen han smög upp i vikt nu under våren och blev t.o.m. dallrigt fet. Han är en icketabellhäst och behöver långt över vilket han stod på, dock mindre än vad han stått på siffermässigt de andra vintrarna och ändå var han "fetare" än nåt år tidigare. Under höst/vår stod han på ~uträknat ca 8kg hö, fri halm, samanlagt 0.3 kraftfoder kvot ~5.8.

Jag är för mycket grovfoder och eftersom jag inte fick det resultat jag ville så skicka jag på maten regält ansåg mig inte kunna dra ner mer på grovfodret om jag skulle behålla en lycklig häst, nu äter han sedan en tid tillbaks minst 12kg hö, fri halm och 0.6kg kraftfoder kvot ~6.0 å dallret försvann fort som ögat och han har gått ner i vikt.

Senast ändrad:

Ja det finns analys på höet och detta är vad jag har räknat ut med hippocampus foderstatsprogram... Den säger dock att hästen får i sig lite för mycket energi men det är ingen "fara".

Han får soja också, ca 1,5 dl/dag

Det är ju därför dem smygökar i vikt, den får för mycket energi.
Ta bort kraftfodret och se vad som händer.
Blanda inte ihop pigghet med energi. Ponnyn kan vara pigg i temperamenet ändå fast den får mindre mat. Testa i alla fall, du har inget att förlora än nåt kilo hull.

Det där tycker jag är otroligt fascinerande! :idea: (å hemskt...)

Min egna häst åt under flera år innan jag ägde henne endast 6 kg hösilage/ dygn (till en 500 kg's häst! i hårt arbete) och 1,5 kg kraftfoder. Hon var alltid "jättetjock" med en stor mage som inte gick bort.

När jag köpte henne ökade jag grovfodret rejält, red endast mycket lätt i början och hästen bara gick ned i kroppsstorlek! Alla som trott hon var tjock, hon var bara uppsvälld. Hon såg inte ut som tex en häst med proteinbrist som blir tunn över rygg, rumpa och hals med stor buk, nej hon var liksom "jämnstor".
Idag kan hon stå på fri tillgång på grovfoder utan att bli tjock.

Likadant med en D-ponny jag känner.
Skulle beskrivas som Seabaz's, "blir tjock av att titta på mat" och som aldrig kan gå på riktigt bete, kraftig modell av stor D-ponny.
Förra året när han fick 5-6 kg hö var han "jättetjock" men i vinter när han nu äter 10 kg hö och ska få mer är han tom FÖR smal!

Jag säger bara, våga prova öka höet! :bow:

Åh jag blir så glad för varje hästägare som får uppleva detta så att de börjar ändra sitt tankesätt.

Det är så många som inte tror på detta fenomen, som tror att man snackar goja om man nämner att en häst kan bli "fet" i hela kroppen av att få för lite mat. Som du beskriver de blir ofta runda och goa och ser inte ut att ha nån brist, de får nästan som dallrande fettvalkar i värsta fall, andra får bara stora magar.

Själv upplevde jag och förstod detta första gången för ca 15 år sedan så för mig är det lustigt att inte fler har en susning om det än idag.

Vissa individer fungerar med U-landseffekt, har träffat på det så många gånger. Flera hästar i stallet har reagerat så under denna period, varpå de allra flesta valde att höja och hästarna började forma om sig.

Det innebär att när en häst får för lite näring i sig för individen (oavsett vad tabellen säger) så reagerar de med att svälla och gå upp i vikt.
Det är så mycket vanligar än man tror.

Kan ta min egna som exempel D-ponny runt 425kg, 4 år och gör inte många knop per dag, har aldrig heller blivit svettig eller jobbat sig trött, busar mest i hagen han smög upp i vikt nu under våren och blev t.o.m. dallrigt fet. Han är en icketabellhäst och behöver långt över vilket han stod på, dock mindre än vad han stått på siffermässigt de andra vintrarna och ändå var han "fetare" än nåt år tidigare. Under höst/vår stod han på ~uträknat ca 8kg hö, fri halm, samanlagt 0.3 kraftfoder kvot ~5.8.

Jag är för mycket grovfoder och eftersom jag inte fick det resultat jag ville så skicka jag på maten regält ansåg mig inte kunna dra ner mer på grovfodret om jag skulle behålla en lycklig häst, nu äter han sedan en tid tillbaks minst 12kg hö, fri halm och 0.6kg kraftfoder kvot ~6.0 å dallret försvann fort som ögat och han har gått ner i vikt.

Bra skrivet! Jag är också mer för att öka grovfodret och minska kraften. Det är så få hästar som verkligen behöver kraft!

Åh jag blir så glad för varje hästägare som får uppleva detta så att de börjar ändra sitt tankesätt.

Det är så många som inte tror på detta fenomen, som tror att man snackar goja om man nämner att en häst kan bli "fet" i hela kroppen av att få för lite mat. Som du beskriver de blir ofta runda och goa och ser inte ut att ha nån brist, de får nästan som dallrande fettvalkar i värsta fall, andra får bara stora magar.

Själv upplevde jag och förstod detta första gången för ca 15 år sedan så för mig är det lustigt att inte fler har en susning om det än idag.

Men hjälp
Hur ska man veta då?
Min häst har dallrande fettvalkar :o , o jag är förtvivlad för att jag tycker inte att han får för mycket mat...........ska jag alltså ÖKA grovfodret menar du?

Man behöver lära sig hur foder kan fungera i en hästs kropp och hur olika raser kan reagera.

Jag brukar säga som enklast eftersom alla inte tycker foder är så kul. Att: Om en häst får så lite mat man tycker man kan ge den och ändå är den "fet" DÅ är det dags att kolla över balansen i foderstaten och sedan ändra om och ofta öka på.

Har man inte analys så får man gissa lite utifrån vad den stoppar i sig kontra ser ut och hur resten av stallets hästar ser ut på dito. Ofta så behöver de både mer grovfoder alt. mer proteiner.

Är hästen redan "fet" trots lite mat, vad har man att förlora på att höja?? Är det näringsbristfettma så börjar de forma om sig redan efter nån vecka åt rätt håll.

Man behöver lära sig hur foder kan fungera i en hästs kropp och hur olika raser kan reagera.

Jag brukar säga som enklast eftersom alla inte tycker foder är så kul. Att: Om en häst får så lite mat man tycker man kan ge den och ändå är den "fet" DÅ är det dags att kolla över balansen i foderstaten och sedan ändra om och ofta öka på.

Har man inte analys så får man gissa lite utifrån vad den stoppar i sig kontra ser ut och hur resten av stallets hästar ser ut på dito. Ofta så behöver de både mer grovfoder alt. mer proteiner.

Är hästen redan "fet" trots lite mat, vad har man att förlora på att höja?? Är det näringsbristfettma så börjar de forma om sig redan efter nån vecka åt rätt håll.

mmm....
Jag frågade tidigare ang min arab, fick rådet (kanske av dig?) att ge honom lucern o se om det hjälpte. Tycker att han är fortfarande fet, men B-ponnyn som också fick lucern har "krympt i buken" så det var nog det som var hans problem.

Du har rätt, vad har man att förlora med att öka. Tycker att jag drar ner lite och drar ner lite och han blir bara fetare.

mmm....
Jag frågade tidigare ang min arab, fick rådet (kanske av dig?) att ge honom lucern o se om det hjälpte. Tycker att han är fortfarande fet, men B-ponnyn som också fick lucern har "krympt i buken" så det var nog det som var hans problem.

Du har rätt, vad har man att förlora med att öka. Tycker att jag drar ner lite och drar ner lite och han blir bara fetare.

Vill bara säga att efter flera veckor av att dra ner och dra ner åt min kille så tog jag Sissus råd och ökade på hans mat (havren) igen till vad det var förut och tycker att jag ser en effekt redan, hans värsta fettvalkar runt buken har vips gått upp i rök och han ser mycket mindre "puffig" ut efter bara 3 dagar.

Det stämmer alltså att "fettet" kan bero på att man ger för lite mat/fel sorts mat, och inte på att hästen egentligen är fet....

Tycker att jag har lärt mig någonting jättenyttigt av dessa diskussioner, tack Sissu och andra kunniga! :bow: :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
783
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka