Tjock 7 månaders??

Eastwick

Trådstartare
Hämtade hem mitt nyinköp för knappt två veckor sedan och nu är jag lite fundersam... Han är en hingstunge på 7 månader av halvblodsstam, var mycket fin i hullet när han kom men ej avmaskad, vilket är gjort nu. Åt lite dåligt de första dagarna men vad annat är att räkna med? Nu däremot undrar jag om han inte börjar bli på gränsen till tjock? Var går gränsen? Han får just nu 59,96 MJ, 515 smbp, vad skall jag dra ner på OM han blir för tjock? Vill ju inte ha en broiler... :devil:

Sv: Tjock 7 månaders??

Mina föl brukar växa lite från och till, även om de växer hela tiden ändå så att säga. Låter lite rörigt kanske, men de växer och utveklas hela tiden och ibland sticker de iväg lite snabbare. Då tycker jag att det är bra att de ha lite att ta av, för under de här perioderna så brukar de göra av med mer energi än de orka äta.
Om det är likdan t med ditt föl jag inte.
Sedan är det svårt att ge råd om vad du ev. ska dra ner på när man inte har en aning om vad du ger bara kvoterna.

Han får bara Mustangs protein + pellets, lite betfor och hösilage, värdena är uträknade på 2kg pellets och 6 kg hösilage fast ibland äter han lite mer av hösilaget då han får det han orkar äta.

Vad är det för pellets som ha får? Hur är värdena på hösilaget, Behöver han verkligen det extra proteinet?
Förstår att beror på vad pellets och grovfoder innehåller.
Själv får mina föl alltid fri tillgång på grovfoder dygnet runt. Kraftfoder beroende på vad grovfodret innehåller men de brukar ligga mellan två och tre kilo och av en sort eller sorter som kompletterar grovfodret. Det viktigaste för ett föl är ju sammansättning så att lucinet stämmer efter behovet.

Pelletsen heter "Protein +"... :) Kvoten på hösilaget ligger på 6,5.. 6,1 MJ och 40 smbp.

Jag har en connemara född i maj 06. Hon är i dagsläget ca 130 cm hög och en riktig biff! Stor quarterrumpa och revben ibäddade i rejält med fett, går INTE att känna dom. Hon äter ca 5-7 kg av ett hösilage med kvoten 6 och får utöver det 0,5 kg av en pellets med kvoten 20. Jag är inte det minsta orolig för hennes skull eftersom hon rör sig mkt och är fin och torr i benen. Hon lär behöva sina extra kilon senare. Så länge man har fölungarna ute och dem får springa rejält så tror jag inte att man behöver oroa sig. Det är värre med de fölungar som tappar rejält vid avvänjning och sedan är lite tunna hela första vintern.

Nu vet jag inget om vare sig Mustang protein eller Protein + men det verkar för som om det bara rör sig om olika proteinfoder. Det är möjligt att du får bättre foderstat om du t ex byter till Kraft grön plus (gamla Breed) eller ett annat avelsfoder. Speciellt så att den lille får alla amonisyror som han behöver.

Mustang Protein + är ett avelsfoder framtaget för att kompensera för låga proteinhalter i grovfodret och enligt CP´s foderstatsbok ligger han på näst intill perfekta värden för sin ålder, men skall man minska både protein och energi om de blir för feta?

Backa tillbaka lite, hur ser han ut egentligen i ryggen, över revbenen, magen och benen?
Är ju möjligt att det inte är inte kommer att bli aktuellt med någon neddragning av fodret. För helt ärligt så hörs det inte som så mycket det du ger mycket nu. Men det beror ju lite på hur han ser ut även storleken på honom. Bara för att han är halvblod så är det ju ingen enhetlig storlek. Man ska ju också vara medveten om att värdena som finns är ett medeltal och det kan ju vara så enkelt att han är lite under medel. Minska i så fall på kraftfodret och ev ge fri tillgång på grovfoder.

... forts.
Som exempel fuxen avataren blev av med sin mamma två veckor gammal förra året och för att hon skulle hålla sig fick hon under vintern följande:
- fri tillgång på ett hyfsat ridhäst hö (tyvärr fick jag inte tag i bättre)
- lucern ca 2 kg
- havre Matilda (lite fetare än vanlig havre) ca 1 kg
- D & H Stud Balancer, Provade först med Foal Mix men då tappade hon.
Årets föl vars mamma dog (han var ca 3,5 månad när det hände) fick till att börja med liknande foder men blev fet som enliten gris. Så hon klarar sig alldeles utmärkt på Foal Mix och utan havre. Givetvis fri tillgång på grovfoder, tror tyvärr inte att det har så bra värden. Har inte gjort analys för det är ett tillfälligt parti som vi måste fodra upp för att få plats. KOmmer ensilage med bra värden om någon vecka.

Tja, han är rund och fin över rygg och rumpa, jag kan känna revbenen om jag trycker lite så han är ju inte fet nu men det känns som han är på väg uppåt och det bara på en vecka... hemma i Tyskland hade han bara ätit hö och havrekross fick jag rapport om. Nej, jag har inte tänkt minska som det ser ut just nu men OM det skulle behövas skall jag behålla proportionen MJ/smbp eller skall jag bara minska på energin, det är ju så viktigt att de får nog med protein. Just nu är han 141 cm hög och jag räknar med att han blir drygt 165 cm.

Minska på energin i första hand om det nu skulle bli nödvändigt. Men se till att det är rätt protein som du ger. Lucern är att fördra framför andra snabba sorter. Kanske om det blir aktuellt vara ide att byta ut en del av proteinet mot lucern. Om han nu äter det. Men om han är tysk så har han troligen redan ätit lucern i sitt hö.

Alltså jag tror inte man ska oroa sig så där jätte mycket för övervikt hos unghästar. Dom växer i olika faser och ibland kan dom vara lite tunna och ibland rundare.
Jag ger mina föl & unghästar så mycket dom orkar att äta dvs fri tillgång på grovfoder och samt en underhålls dos på kraft, betfor, vetekli & mineraler.
Mina hästar "tappar" aldrig ocg faller ur.
Men vad som också är viktigt är avmaskning. Hästarna kan upplevas som "runda" och är då fulla av mask.

Se till att han får möjlighet och tillfälle att röra sig ordentligt så korrigerar det sig av sig självt.

Föl å unghästar behöver mat. Dom ändrar å växer mkt, till sommaren kanske han e som ett benrangel, tycker inte man skall bry sig om fölis e lite fet, han e ju bara barn!!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 782
Avel Jag kommer att i helgen få hem 12:a han är 8 månader och precis avvand. Mamman är nu såld och när nya ägarna hämtar stoet så lämnar de...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 522
Senast: Fenestra
·
Foder & Strö Jag har räknat ut grovfodergivan på mina2 hästar. Undrar om någon som har lust att göra ett utlåtande. Det är ju inte alltid man kan...
Svar
10
· Visningar
1 613
Senast: Boj
·
D
Hästmänniskan Såg att flera hade skrivit att dom haft nästan lika problem med hyresvärden som mig. Men nu orkar jag ej mer och skall flytta så fort...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
28 190
Senast: Tezzan_83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar