Tjejtjusare hela livet??

J

Jeeves

Min schäferhane kastrerades för drygt ett år sedan och vi har en rottistik på 1 år som nu löper för andra gången i sitt liv. Förra gången, ca 6 månader sedan, så vart hanen heltokig och var som ett plåster efter henne. Då tänkte jag att det kunde vara så att en kastrering tar tid att få full effekt så att säga men när det nu ett år efter kastrering inte är ngn skillnad:confused:

Han beter sig PRECIS som förut när han var okastrerad! Möjligen lite lugnare och inväntar höglöpet innan han börjar sin uppvaktning - som är handgriplig...:(

Någon som varit med om att en kastration inte gett den effekten att hanen inte intresserar sig och parar sig med löptikarna? Kan det finnas någon mikroskopisk risk att det trots kastration ändå blir valpar?

Suck, ska man behöva kastrera tiken också för att få lugn o ro i huset:(?

Sv: Tjejtjusare hela livet??

Var inte han rätt gammal när du kastrerade honom?

Jag vet om rätt många äldre hundar som knappt förändrats alls, eftersom det är ett inlärt beteende. Han vet om att tiken löper, hur han ska uppvakta, när höglöpet (= parning i hans huvud fortfarande= är osv..

Han var 6 år när han kastrerades, det gjordes p g a prostatabesvär. Suck, då kan man se fram emot "roliga" löpperioder ett antal år framöver då:(

Jag hade inga önskningar eller tro om att han skulle förändras till personligheten, tvärtom så var jag rädd för det, men var stensäker på att stressen för löptikar skulle försvinna helt. Tji fick jag:cool:

Antagligen lär det väl mattas ut litegrann, både pga åldern och kastreringen. Men har han inte förändrats något markant redan nu, så lär han nog inte förändras radikalt senare heller..

Hu för att ha tik & hane ihop.. Ingen fundering på att kastrera tiken? Tar bort risken för livmoderinflammation & minskar risken för juvertumörer samt kan sänka försäkringen på vissa bolag pga just detta.

Ja, det är verkligen HUUUU.

Jag fick stå ut med en löpperiod på min tik, ihop med en hane i sina bästa år enligt honom själv (18 mån, odräglig..). Fy fan, det gör jag aldrig om. Hon löpte mycket tidigare än planerat då, så kastreringen fick skjutas upp. Nu är hon kastrerad och klar, och det är SÅ skönt. Visst ska han fortfarande kolla hennes kiss, och ibland lukta henne i rumpan, men det är inget överdrivet längre liksom.

Har du ett bra ledarskap på din hund kommer den inte på tanken att para sej med ngn i flocken, ta hjälp av närmaste hundklubb.

Jag har då aldrig stött på någon fertil och frisk hane som INTE varit intresserad av en löptik, oavsett om hon tillhört flocken eller ej.

Brukshundsklubben lär inte kunna få till det heller, skulle jag gissa på.

Hon kan få komma hem till oss och utöva detta sk "ledarskap" på min (kastrerade, tjejtjusande hane ) :rofl::rofl::devil::devil:

Det blir nog till att kastrera tiken till hösten. Har ingen erfarenhet av kastrerade tikar så berätta gärna om; vilken typ av ingrepp som görs, eftervård, pris, ev komplikationer, hur det påverkar matlust och vikt? Det är ju en rottis den här lilla flickan = MKT lättfödd!

Jag har min första egna kastrerade tik hemma nu! Hon kastrerades i 1:a februari. Ingreppet är rätt stort, även om det är en standaroperation för veterinärerna. Dom gör ju som på oss människor, och öppnar upp buken och plockar ut hela paketet så att det inte kan bli några bebisar. Eftervården är rätt okomplicerad tycker jag, först är det några dagar i vila helt och hållet (Bara ut och kissa/bajsa). Efter typ 4-5 dagar brukar tiken vara mycket piggare, och vilja röra sig lite mer. Man ser ju själv hur hunden reagerar. Justja, dom ska hållas separerade från andra djur första dagarna också, så att ingen annan kan vara på och slicka på såret.
Om dom sys igen med stygn som ska plockas bort, gäller vila i 2 veckor. Ingen hårdhänt lek, träning eller så, utan bara lugna promenader när hunden själv är pigg på det. Jag tror att vilan är lite kortare med tråd som försvinner av sig självt.

Matlusten har inte påverkats hos min, men hon har alltid varit rätt hungrig också. Däremot ökar hon lite lättare i vikt. Så jag fick ge henne ett lite sämre foder (Mer spannmål alltså) för att hon skulle kunna bli mätt, utan att gå upp i vikt. Men hon rör sig inte så jättemycket heller, eftersom hon strejkar den här årstiden :p

Priset varierar, både beroende på vart man bor och så självklart efter hundens vikt. Jag betalade 4000 kr för min Staff som väger 20 kg, men fick ett rätt duktigt rabatterat pris eftersom vi känner veterinären ifråga. Det hamnar säkert på ca 7000 kr för en hund i Rottisstorlek..

Tack för infon!:bow:

Känns lite obehagligt med ett så stort ingrepp så jag får fundera igenom det lite mer:crazy: Säger en som har världens läkarskräck själv...:o

Äsch, inte är det obehagligt inte :) Jag visste förvisso litegrann innan, eftersom jag är förlöst med kejsarsnitt. Och det är ju i princip samma sak, förutom att man inte plockar ut allting då förstås. Och jag visste ju att veterinären är väldigt duktig, så det kändes bra hela tiden. Dessutom är dom enormt tillmötesgående och trevliga på den kliniken!

Och det är SÅ skönt! Jag kommer aldrig mer behöva genomlida ett löp med all dess hets. Min Amstaff ääääälskar alla tjejer, så det var rätt jobbigt :crazy: Han bröt sig igenom en dörr och två grindar för att få komma nära tiken, och när han inte gjorde utbrytförsök, så pep han och ylade konstant.. Huu!

Vart i Skåne bor du? Kan absolut rekommendera "min" klinik! PM'a i sådana fall. Den finns neråt i Skåne.

Det är bara ledarhannen som får para sej med ledartiken,m en din hanne är tydligen ledare i din flock och din tik ledare över dej. Du har mkt att lära dej om hundar, gör det!

Det är bara ledarhannen som får para sej med ledartiken,m en din hanne är tydligen ledare i din flock och din tik ledare över dej. Du har mkt att lära dej om hundar, gör det!

:rofl::rofl::rofl:
Du skriver verkligen det till fel person :smirk:

TS; jag trodde det hade blivit bättre, hade det inte det när vi pratades vid förra gången, eller har jag drömt det?

Nej du har inte drömt det! Det var jag som ropade hej för tidigt - suck:cry: Jag var HELsäker på att det var en engångsgrej vid förra löpet p g a att han var ganska nykastrerad men så var det ju då INTE:(

Så vad säger du? Ska vi låta ngn komma hit och utöva ledarskap på voffsingen här hemma:smirk::devil::devil::devil:

Ja, ja honom har man fått för sina synders skull antagligen...men han är min lille "påg" ändå:D

Så fungerar det i en vargflock ja. Därmed inte sagt att det fungerar så mellan människa och hundar eller överhuvudtaget på domesticierade hundar.

Man kan inte föra över allting rakt över från varg till hund. Det är lite mer komplicerat än så.

Inte ens i en vild flock är det mer än en grundteori. Alla försöker para sig om de inte har "tummen i ögat", och många är de kullar som kommer till världen även utan alfaparets inblandning. Det smygs i buskarna både inom och utom flocken, och alfaparet har ett rätt tufft jobb att med bryska medel hålla flocken på mattan.

Har man en psykiskt stark och översexuell hane får man med andra ord dunka den rätt rejält för att hålla den på mattan. Är det ett förhållande man vill ha med sin hund, om man nu bortser från att det är olagligt att dänga upp sin hund? Det är i vilket fall som helst de metoder som alfaparet tillämpar. (trots det lyckas de inte alltid ändå...)

Det finns mer att lära om hundar och vår relation till dem, än den steriotypa och förenklade teorin om hur en vild flock fungerar. Det är det som gör att varje hund kan få en speciell plats i hjärtat, för varje relation är unik. Tack & lov! Man får hela tiden lära sig att anpassa metoder och medel efter den individ man jobbar med. Grunden är den samma, men sedan är variationerna oändliga. Ett ständigt utvecklande som gör livet med andra levande varelser så intressant.

Hahahaha :rofl:, jo han har väl knappt fått någon ledarskapsträning någon gång?? ;)
Jobbigt läge vilket fall. Uppfödarna till vår valp, har ju också en tik och en hane, ovh hanen kastrerades sent. Det har gått vägen, finns kanske hopp för din "lille" herre också, får hoppas han har ändrat sig till nästa löp :cool:, blää för löp-tikar och hanar i närheten av tikarna :D
Vi hörs!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Kanske konstig fråga att ställa men har aldrig varit med om detta och undrar om det är normalt... Har en hane på 6 år som kastrerades...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Vipp
·
Övr. Hund Jag har en något ängsligt lagd kh collietik på 3,5 år, kastrerad. Hon har varit i familjen i två år. Hon kan upplevas ”tråkig” för att...
2
Svar
20
· Visningar
3 035
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 759
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka