Tjatig häst - eller vad vill han?

E

engelsett

Har en varmblodsvalack på snart tretton år som är väldig pratsam, och då menar jag att han snackar mest hela tiden och jag är lite nyfiken på varför eller om han bara är sådan helt enkelt. Jag har förmånen att ha hästarna hemma på min gård och hagen bredvid trädgården, så fort han ser mig eller min pappa som bor granne så börjar han gnägga. Inte med låga "pratgnägg" utan ganska gälla gnäggningar. Hästarna går på lösdrift så de har fri tillgång till hö, så han är inte hungrig, han har kompisar så han är inte ensam. Kort sagt, han tjatar. Kanske är han understimulerad på någotvis eller vad tror ni? Bortskämd är han förvisso, jag brukar klia honom ganska mycket och kanske är det vad han ropar efter. Hagen kanske är tråkig, fast de andra hästarna är nöjda och går för det mesta och betar en bit bort...
Han är kungen i hagen, kan det ha med saken att göra?
Hm, konstig fråga kanske, egentligen är det inget problem utan mer att jag är intresserad av att höra era tankar kring beteendet.

Sv: Tjatig häst - eller vad vill han?

så där är min ena med :laugh: han har alltid varit väldigt sällskaplig och nyfiken på människor (har haft honom sedan han va föl, är nu 10 år) han går med 4 ston på lösdrift i stor kuperad hage oxå med fri tillgång på silage.

jag tar hans beteende som en "komplimang" att han vill umgås ;)

Mitt ponnysto är precis likadan och hennes fölunge också. :love: Det är oftast ganska desperata gnäggningar, så om jag inte visste att de låter likadant varje gång man öppnar ytterdörren så skulle jag bli orolig att nåt har hänt. :grin: Jag tror att vissa hästar helt enkelt är mer pratsamma än andra, precis som katter och hundar kan vara. De är uppmärksamhetskrävande och sociala, helt enkelt.

Min hovslagare som också jobbar med travhästar brukar säga att travare är arbetsnarkomaner - de vill jobba. Kanske är din häst lite uttråkad och behöver aktiveras mer?

Annars är det väl helt enkelt så att en del är mer pratsamma än andra. Vi har tex en riktig "hummare" i stallet... :D

Ja vissa hästar är väldigt pratsamma:D, mer än andra.

Jag tycker att de ofta blir mer "pratsamma med rösten´" när de har människor som sysslar mycket med dom, som om dom försöker kommunicera på "vårt sätt" nästan.

Han anser att ni tillhör hans flock?
Gissar att han gnäggar om man försvinner iväg med en av hans kompisar ur hagen, och när den kommer tillbaka.
Hade själv en häst som gnäggade mycket, både i stallet, hagen och när man red.
Han gillade inte när inte alla var på sina platser på rätt tider, och hade lite sjå med att hålla koll.
Sött! :love:
(Men risk för hörselskada när han tjingsar på någon kompis samtidigt som man står och gosar med mulen på axeln.) :crazy:

Har ett tinkersto som e lika dan...:)
Jag kan inte gå ut utan att hon börjar prata och kommer springande till staketet...
Hon älskar att umgås!
Jo då, hon har sällskap i hagen men hon vet att av mig, eller min dotter, så får hon MASSOR av klapp o kel, vi gosar o pratar o myser...och hon fullkommligt älskar det!!!
Så, i vårat fall så beror hennes "prat" nog på att hon vill ha detta...
Kanske e det samma för er...:laugh:

Jag trodde du skulle skriva att du skulle tipsa mig om denna tråd *haha*

TS Min stora häst är så där snackig, det är desperata hööga gnäggningar. Nu när vi är ute i stort sett varje dag så är hon lugnare med det. Men så fort man sticker ut näsan o ja, lundborg oxå så gnäggar hon ju. Här kan man inte smyga med nåt...

Jag trodde du skulle skriva att du skulle tipsa mig om denna tråd *haha*

TS Min stora häst är så där snackig, det är desperata hööga gnäggningar. Nu när vi är ute i stort sett varje dag så är hon lugnare med det. Men så fort man sticker ut näsan o ja, lundborg oxå så gnäggar hon ju. Här kan man inte smyga med nåt...
haha, jaa. Jag tänkte faktiskt på din pålle när jag läste tråden.

Hon gnäggar så fort man rör sig ute haha:rofl:

Mitt sto o hennes fölunge dom gnäggar alltid när man kommer...

iofs så ropar ja alltid deras namn när dom e ute i hagarna...så kollar dom alltid upp o gnäggar...sen e det bara ner med huvudet o leta mat ;)

Liknande trådar

Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 467
P
Hästhantering Min häst är jätte snäll att hantera och hålla på med, men vi har ett problem. Hon vill inte vara själv i stallet. Då blir hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 203
Senast: Piwi
·
Träning Har köpt häst, en liten pigg o fräsch arabvalack på 15 år. Jätteroligt och pirrigt - min första häst trots att jag närmar mig de 50...
Svar
7
· Visningar
1 161
Senast: acj
·
A
Träning Nu vill jag få stopp på detta beteende min häst har. Han är en häst som kräver mkt uppmärksamhet, men när han väl får det så passar det...
Svar
7
· Visningar
1 397
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka