Tjänstledighet för studier

villagegirl

Trådstartare
Behöver lite råd från det allsvetande Buke! Jag jobbar för närvarande deltid i en livsmedelsbutik (snittar på ca 30tim/veckan), men vill eventuellt börja plugga till hösten. Tänkte då söka tjänstledigt, men har några frågor! (Har testat ringa facket, men de har stängt idag och jag kommer inte ha möjlighet att ringa under deras öppettider på ett tag, vill inte ringa från jobbet).

1. Går det att ta tjänstledigt på % av min arbetstid? Utbildningen är på heltid, men jag skulle gärna vilja jobba kvar något pass/månad för lite extra pengar, har jag rätt till det? Eller är det helt upp till arbetsgivaren? Och om jag får det, så har jag väl rätt att få såna pass som inte krockar med min schemalagda undervisning?

2. Den skriftliga ansökan som ska lämnas in, kan jag lämna den till min närmaste chef, eller måste den lämnas till butikschefen? Och kan jag lämna den personligen, eller måste den mailas på något sätt?

3. Ifall jag vill jobba på lov och dylikt, ska jag lämna in en ny tjänstledighetsansökan för varje terminsstart, eller går det att avtala det med AG från början?

Känner mig lite lätt förvirrad och tycker inte riktigt att jag kan hitta svaren på mina frågor nånstans.. Vore jättetacksam för svar!
 
@villagegirl om du söker tjänstledigt på en lägre procent än du pluggar så har arbetsgivaren rätt att förlägga passen så att det passar verksamheten. Du har ingen automatisk rätt att få det anpassat till schemat för utbildningen. Om du söker för varje termin så kan arbetsgivaren skjuta upp din tjänstledighet i max 6 månader om det är omöjligt att lösa verksamheten utan dig. Detta är en rättighet arbetsgivare har vid all ansökan om tjänstledighet. Det är dock ovanligt skulle jag tro men du tar en risk genom att göra så. Dialog med arbetsgivaren är bättre. Angående vem du ska lämna ansökan till får du helt enkelt fråga där du jobbar det är olika beroende på arbetsplats.
 
@villagegirl om du söker tjänstledigt på en lägre procent än du pluggar så har arbetsgivaren rätt att förlägga passen så att det passar verksamheten. Du har ingen automatisk rätt att få det anpassat till schemat för utbildningen. Om du söker för varje termin så kan arbetsgivaren skjuta upp din tjänstledighet i max 6 månader om det är omöjligt att lösa verksamheten utan dig. Detta är en rättighet arbetsgivare har vid all ansökan om tjänstledighet. Det är dock ovanligt skulle jag tro men du tar en risk genom att göra så. Dialog med arbetsgivaren är bättre. Angående vem du ska lämna ansökan till får du helt enkelt fråga där du jobbar det är olika beroende på arbetsplats.

Ok, så för att vara 100% säker på att det inte ska krocka med utbildningen så måste jag söka helt tjänstledigt?

Jag är helt medveten om att arbetsgivaren har rätt att skjuta upp det 6 månader, det är därför jag håller på att fixa nu inför hösten (kursstart i augusti).

Juste, om jag ansöker om tjänstledighet men inte kommer in på utbildningen, händer det något då? Eller fortsätter jobbet som vanligt?
 
Du söker tjänstledigt för studier under förutsättning att du kommer in på sökt utbildning.

Och sedan ger du besked om du kommer in så snart du kan. Får du en reservplats kan det bli dagen innan du börjar.
 
Ok, så för att vara 100% säker på att det inte ska krocka med utbildningen så måste jag söka helt tjänstledigt?

Jag är helt medveten om att arbetsgivaren har rätt att skjuta upp det 6 månader, det är därför jag håller på att fixa nu inför hösten (kursstart i augusti).

Juste, om jag ansöker om tjänstledighet men inte kommer in på utbildningen, händer det något då? Eller fortsätter jobbet som vanligt?

Ja precis för att vara helt säker så bör du söka tjänstledigt på heltid. Men kanske det går att lösa med dialog med arbetsgivaren? Precis som Kamomilla skriver ska du i din ansökan skriva att du ansöker om tjänstledigt under förutsättning att du kommer in. Och sen ge besked så fort som möjligt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 003
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Tanken har dels funnits i huvudet ett tag, och dels väcktes den igen nu av tråden om sambo som inte söker jobb. Ni som jobbar inom...
2
Svar
20
· Visningar
2 451
Senast: Eloise
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 127
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Jag har nu haft hem en valack på prov i snart två veckor, och vi skrev kontrakt om att hästen fick återlämnas och hela betalningen...
Svar
7
· Visningar
2 144
Senast: Zephira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp