tjänster-vad betalar ni?

P

Pretty_Fly

ni som står i stall där tjänster som utsläpp, insläpp, fodringar, mockning kan fås mot betalning, vad betalar ni för detta? alltså per gång o tjänst.

Sv: tjänster-vad betalar ni?

I vårt stall hade vi en tjej förra vintern som kunde släppa ut ens häst för 5kr/gång.För de som ville.

Per gång vet jag inte...

Men det brukar ju räknas in i kallhyran, så om jag betalar 600kr i kallhyra och får för det alla in o utsläpp/månad och alla utfodringar (med nån enstaka undantag då man hjälper stallägaren)... dela det på t ex 30 dagar= 20kr/dag och dela det på 4 tjänster
=5kr/tjänst

I vårat stall tar hon som morgonfodrar vardagar 60 kr/ månaden per häst.
De som släpper ut tar 130 kr/mån utan täcke och 150kr/mån med täcke.
Sen kan man ha någon som tar in ens häst och det har jag inte koll på hur mycket det kostar...

Förutom kallhyran:

100/mån för fodring (bara morgon) på vardagar
500/mån för ut och insläpp,
100/mån för täckes service
260/mån för spån

Jag har betalat 40:-/dag för mockning, det tycker jag är ett rimligt pris.

Jag betalar 30 kr/dag som ägaren fixar min häst dvs mocka, vattna, höa och fixa kraft samt täcke på och av.

Förra året var det 20 kr för samma om man hörde av sig före kl 12 och 40 om man hörde av sig efter.

Det är 2 mil till stallet = 4 mil fram och tillbaka vilket ger 40 - 50 kr /dag när jag kör så jag tjänar 10-20 kr på att låta dom fixa hästen...

Utsläpp/intag samt fodringar ingår i stallhyran.
Mockning kostar 25 kronor per gång.

Immer

I stallet är tjänsterna väldigt billiga. Tror det de kallar "kallhyran" går på typ 500:- och då ingår torven, vatten, el, material till hagar, tillgång till anläggningen dvs. ridhus, ridtält, en lite mindre och en stor paddock med hindermaterial, båda är belysta m.m.

Den totala summan ligger på 850:-, så jag antar att tjänsterna går på runt 250:- det är alltså morgonfodring, utsläpp, lunchfodring och e.m. fodring (med insläpp om man vill). Kvällsfodringarna och helgerna sköts kollektivt, och delas upp på ca 10-12 pers.

Men de byter eller tar ej på eller av några täcken, tar av lindor etc. utan de fodrar och tar endast in och ut hästarna. Man får själv se till det där med täcken, lindor, vatten i hagen, vara med då hovslagaren kommer (om man har en häst som är kanske lite krånglig o är i behov av att man är med). Men jag tycker det är rätt billigt. Även mockningen får man ju sköta själv, om man inte ber riktigt snäll och ringer i fall man är sjuk.

Där jag kommer att stå, skulle mockning kosta 25 kr/gång och om de fixade fodret 15 kr/gång
Men det är inget som man kan tillägga varje dag, utan nån gång om man inte kan komma ut, o.s.v. då det är ett kollektivstall ;)

Vi betalar 100 kr i månaden för utsläpp vardagarna och rullande schema på helegrna. En 10a per gång tar stallägaren. Mockning brukar gå lös på 40-50 kr/gång i de stall jag har stått i.

Kan tillägga att det även finns en tjej i vårt ena stall som mockar mot betalning. Hon tar 30:-/box men ja har ingen aning om hon mockar bra eller ej, sen finns det lite ungar som "gärna" mockar hagar och så mot en mindre kostnad.

utsläpp vardagar och 3 fodringar/dag ingår i stallhyran.
ska stallägaren byta eller lägga på täcke kostar det 25:-/gång och ska hon mocka kostar det också 25:-. men hon har säkert höjt nu.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nyfiken på vad ni som står uppstallade betalar för extratjänster, eller vad ni som driver stall tar betalt för dessa? Kanske har ni en...
Svar
10
· Visningar
878
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Står inackorderad i ett stall där mockning ingår men man får betala strö själv. Här slösas det med spån som bara den och jag misstänker...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 530
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Jag har en fundering och vill gärna ha svar av någon juridiskt kunnig. I stallet jag hyr boxplats vill förnya sitt kontrakt. Dock med en...
2
Svar
20
· Visningar
2 903
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud