Tjänsteledigt eller sjukdom?

Det är ingen som blir immun mot nåt problem. Har jag aldrig skrivit. Jag vet dock hur det är att falla så djupt och det är fruktansvärt, kan man jobba med sig själv för att lättare hantera en krissituation så är det bara bra.

Men hur i hela friden ska någon kunna förbereda sig för alla ev kriser som kan ske/sker i livet och som de friskaste, starkaste individer även de drabbas av någongång i livet menar du ?

Utöver det ditt påstående om att AG har rätt om man har ett jobb som du "där arbetskraft ständigt krävs" ? Det är ju som sagt helt felaktigt !
 
Nej, det är faktiskt arbetsgivaren som avgör om rätten till sjuklön. Är man missnöjd med arbetsgivarens beslut vänder man sig till Försäkringskassan.

Se t ex inkopierad text ovan, från Försäkringskassan.

Jag har vid ett par tillfällen varit med att besluta att det inte fanns rätt till sjuklön. I de fallen backade Försäkringskassan upp det beslutet.

Det är som sagt vissa förhållningar som ska föranleda det .
FK träder f.ö inte in 5,5 dagar inpå sjukskrivningen så vet inte vad du argumenterar nu eller allmänt .
 
Men hur i hela friden ska någon kunna förbereda sig för alla ev kriser som kan ske/sker i livet och som de friskaste, starkaste individer även de drabbas av någongång i livet menar du ?
Igen då, att bli påverkad av krisen är självklart man blir, men det går att jobba med sig själv och ta reda på mer hur man lättare kommer ur den så det inte går så långt. Och att göra det när man är i själva krisen är svårt. Därför kan man faktiskt förebygga lite och lära sig hur man ska hantera det. Om du är intresserad av vad för hjälp som finns och vart man vänder sig så kan du väl googla på det.

Att argumentera emot att jobba med sig själv och lära känna sig själv tycker jag är helt galet. Man ska inte ta lätt på att man fallit så djupt tycker jag, tycker man ska ta det på allvar. Även om det bara hänt en gång.
 
Senast ändrad:
Det är som sagt vissa förhållningar som ska föranleda det .
FK träder f.ö inte in 5,5 dagar inpå sjukskrivningen så vet inte vad du argumenterar nu eller allmänt .

Jaså, vilka förhållanden då? Det är arbetsgivaren som avgör vilka skäl som godtas. Arbetsgivaren kan sedan bli korrigerad av Försäkringskassan som debiterar sjuklönen (som de betalar ut till arbetstagaren om denna överklagar till FK och får rätt). Det blir ingen straffavgift eller liknande för arbetsgivaren av att få saken prövad av FK.

Jo, om jag inte får sjuklön beviljad av arbetsgivaren, jag går vidare och söker hos FK och de beviljar då får jag från FK.
 
Och så lite underlag för detta:
---
Vad händer om arbetsgivaren inte betalar sjuklön?
Om arbetsgivaren inte anser att förutsättningarna för att betala ut sjuklön är uppfyllda och medarbetaren inte är nöjd med beslutet, uppstår en arbetsrättslig tvist. Denna tvist hanteras inledningsvis på lokal nivå mellan fack och arbetsgivare. Kan frågan inte lösas lokalt så går tvisten vidare uppåt och kan slutligen bli föremål för avgörande i Arbetsdomstolen.

För att skydda sig ekonomiskt under tiden som tvisten avgörs kan medarbetaren ansöka om så kallad sjuklönegaranti hos Försäkringskassan. Försäkringskassan gör då en bedömning av tvistesituationen. Finner Försäkringskassan att det är sannolikt att tvisten kan utfalla till medarbetarens förmån så betalas sjuklönen ut från Försäkringskassan. Frågan regleras sedan ekonomiskt när tvisten är avgjord.
---
http://rehab.prevent.se/Rehabverktyget/Sjukon/Vad-hander-om-arbetsgivaren-inte-betalar-sjuklon/
 
Det är ju vad du tycker, jag tycker dock och tror att många av dom psykiska påfrestningarna går att mildra om man jobbar med sig själv i förebyggande syfte. Man måste inte vänta tills man ligger på botten. Tycker man gör sig själv en stor tjänst att ta tag i saker och ting i tid.

Tills man ligger på botten, ta tag i problemen osv. Du verkar anse att det är omöjligt att det UTAN att det finns en nedsättning drabbas av en krisreaktion. Det jag har svårt att förstå, att du envist gör någon slags bedömning att det beror på en "försvagning" som kan stärkas.
 
Igen då, att bli påverkad av krisen är självklart man blir, men det går att jobba med sig själv och ta reda på mer hur man lättare kommer ur den så det inte går så långt.

Ok . Jag tolkar väl dock inte TS tråd som att den handlar om långtida mental träning för krishantering etc, utan att det just handlade om lagar ang sjukskrivning i 5,5 dagar och vad lagstadgarna säger och hur AG och den anställda har att förhålla sig till utifrån det osv .
 
Tills man ligger på botten, ta tag i problemen osv. Du verkar anse att det är omöjligt att det UTAN att det finns en nedsättning drabbas av en krisreaktion. Det jag har svårt att förstå, att du envist gör någon slags bedömning att det beror på en "försvagning" som kan stärkas.
Då har du tolkat det jag skrivit väldigt fel. Alla människor utsätts för psykiska påfrestningar i livet, jag skriver att det går att lära sig att hantera dom. Finns ingen människa hur frisk man än är som aldrig kan drabbas av en kris.
 
Jag undrar vilka förhållande DU syftar på? Jag trodde det var rätt tydligt när jag citerade dig.

I övrigt har jag vederlagt det jag påstår med tillräckligt information för att göra tydligt att du har fel i din tidigare slutsats.

Borde det inte vara att AG inte får neka en legitim sjukskrivning. Alltså de kan alltid neka, men de kommer inte i slutänden få rätt om det faktiskt fanns grund.

Min AG kan ju teoretiskt neka mig sjuklön när jag ligger på intensiven. De kan det - men de får inte det. De kommer få bakläxa i en prövning.
Däremot om jag är lite trött för jag var ute igår så både kan och får de neka, dvs de kommer få rätt vid en prövning.
 
Men alltså ... en mycket knapphändig text som slutar med "Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen eller Facket vill inte hjälpa mig" tycker du är grund för påståendet att det kan vara "oerhört svårt" att få hjälp via facket? :confused:

Jag vet att det svårt att få hjälp via facket, men det ärendet kan jag inte outa här och kanske inte ger mer på fötterna som hörsägen betraktat.
 
Ok . Jag tolkar väl dock inte TS tråd som att den handlar om långtida mental träning för krishantering etc, utan att det just handlade om lagar ang sjukskrivning i 5,5 dagar och vad lagstadgarna säger och hur AG och den anställda har att förhålla sig till utifrån det osv .
Men du, det enda jag gjorde var att ge TS ett tips på hur man lättare kan komma ur kriser så man slipper falla så djupt. Sen att du fortsätter tjafsa förstår jag dock inte.
 
Borde det inte vara att AG inte får neka en legitim sjukskrivning. Alltså de kan alltid neka, men de kommer inte i slutänden få rätt om det faktiskt fanns grund.

Min AG kan ju teoretiskt neka mig sjuklön när jag ligger på intensiven. De kan det - men de får inte det. De kommer få bakläxa i en prövning.
Däremot om jag är lite trött för jag var ute igår så både kan och får de neka, dvs de kommer få rätt vid en prövning.

Allt är ju fint till prövningen visat vems bedömning som är rätt. Men i första skedet gäller ju faktiskt att AG kan neka sjuklön. Tycker AT att det är orättvist får man som AT gå vidare i ärendet.
 
Då har du tolkat det jag skrivit väldigt fel. Alla människor utsätts för psykiska påfrestningar i livet, jag skriver att det går att lära sig att hantera dom. Finns ingen människa hur frisk man än är som aldrig kan drabbas av en kris.

Exakt. Och alltså kan man inte alltid "hantera dem" på ett vis som gör att man inte kortvarigt kan behöva sjukskrivas.

Dessutom så krisreaktioner brukar komma just plötsligt och oväntat. Jag har varken förr eller senare behövt sjukskriva mig pga reaktionen över ett sjukt (eller dött) djur. Men där och då var det otippat nog det som fick allt att brista. Och det är helt omöjligt träna på eller lära sig hantera. Man kan inte lära kroppen klara en överbelastning. Och det är såvida det är engångsgrejer och situationsberoende också svårt att avstyra en överbelastning. Helt enkelt för att det utlösande är alltid något utanför ens kontroll.

Så man kan inte, och bör inte ens behöva, lära sig att bli en övermänniska. Däremot kan man om man generellt har svårt att hantera förluster, separationer osv få hjälpmedel att bättre hantera dem. Men det skyddar inte mot en enskild krisreaktion.

Och det framgår ingenstans i tråden hur TS klarat tidigare motgångar, separationer osv.
 
Allt är ju fint till prövningen visat vems bedömning som är rätt. Men i första skedet gäller ju faktiskt att AG kan neka sjuklön. Tycker AT att det är orättvist får man som AT gå vidare i ärendet.

Jo jag menade bara hur jag tolkade mackans inlägg att under vissa förhållanden får AG neka sjuklön. Att de KAN alltid, men de får inte i meningen har inte laglig grund förutom vid vissa förhållanden.
 
Men jag menar ändå att det inte låter som ett särskilt brett underlag? Det kanske finns jättemånga som fått hjälp av facket i just såna här ärenden. Det vet vi ju inte.

Visst kan det finnas, men det är inte min erfarenhet. Det var ju enormt många fall det gällde, och ett systematiskt arbete med att neka. Men facket ville inte ta i frågan utan hänvisade AT till FK att avgöras där.

Och det kan ju tyvärr bli resultatet för andra också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp