tittig unghäst

T

Thindra

Jag har börjat att märka att min unghäst har tittiga egenskaper. Han är två år och hingst. Det är en ganska tuff häst, och han tror att bestämmer över sina flockmedlemmar, jag TROR inte att han fullt ut gör det. Men nog beter han sig som det. Han har lite dålig respekt för dem, kan gå rätt in i dem osv.

Jag märker att han är lite lättskrämd, vilket inte är något konstigt! Hästar ÄR ett flyktdjur även om det finns de individer som genom långvarig avel har markant lugnat ner sig.

Men ska man låta en tittig häst titta, hur mycket han vill? Om han vill stanna upp varannan meter för att titta, ska jag låta honom göra det. Eller uppfattar han det som att han måste ha mer koll och kanske blir ännu tittigare.

Eller ska jag bara försöka gå frammåt, smacka (inte bli arg)!

Eller ska låta honom titta och samtidigt klappa ordentligt och berömma honom, att han är en duktig häst och det finns väll inget att titta på!

Om han får titta, han uppfattar inte det som att det är okej att titta, eftersom att JAG inte har koll? Att jag underminerar min betydelse.

Nu när jag är med från början vill man så gärna att det ska bli rätt! Och kan jag med tiden minska hans tittande så hade det varit ett plus, såklart!

Jag har haft en häst som var livrädd för att bli rädd. DE som tränar upp honom innan jag köpte honom MÅSTE ha blivit arga varje gång han tittade till på något. Detta är därför ett viktigt ämne för mig.

Hur ser Era tankegångar ut i detta ämne?

Sv: tittig unghäst

jag har en häst föd 01, en connemara valack, har haft honom i tre år. Han blir väldigt tittig när han har överskotts energi. Jag blir aldrig arg men jag fjantar inte med honom, när han märker att jag inte daltar men inte skäller utan han får titta lite sen går vi vidare så blir han mindre tittig. När jag märker att han är het brukar jag släppa honom på ridbanan eller i corallen och låta honom busa av sig innan vi går eller rider. Det är väldigt effektivt eftersom han då har gjort av med sin enerhi på ett bra sätt och inte behöver få utlopp för den bara för att vi går förbi en lite "skum" sten.
Han är oxå väldigt tuff och orädd men samtidigt väldigt följsam och lydig.

När han tittar så gör du m a o inte så stor affär av det, han får titta lite och du igorerar honom under tiden, för att sedan gå vidare som om inget har hänt. Tolkade jag det rätt? Det är så jag gör också, det torde ju vara det bästa sättet, eller? Jag stryker iof min häst på halsen, med en lugn hand, för att visa att jag är där och jag är inte rädd/orolig. Tycker du att jag ska sluta med det och vara mer i bakgrunden, ungefär som att vi har stannat för att vi kände för det, och nu går vi vidare.

Jag tror inte heller att du ska göra någon stor affär av det. Jag hjälpte för några år sedan till att rida in en extremt fjantig treåring. Blåste ett löv förbi två meter framför henne så flög hon i luften. Hon hade ingen som helst respekt för människor heller så det var en lite farlig kombination. Men så fort hon insåg att hur rädd hon än blev så var det inte ok att flyga på mej så började hon bli mer nyfiken än rädd för "farliga" saker. Inget daltande om hon blev rädd eller om man skulle gå förbi något hon förväntades vara rädd för utan man bara struntade i henne. Men mycket beröm när hon på eget initiativ undersökte konstiga saker. Ju mer man höll på med henne desto lugnare blev hon. Såg hästen senast förra veckan och hon verkade vara hur cool som helst.

du förstod mig rätt. Jag har märkt att om han inte får titta kan han bli lite konstig och gå och snegla efter det där som han tyckte verkade läskigt, sen så blir han oftast rädd för det näst gång vi går förbi. Men om han får titta och göra sina små skutt utan att jag bråkar med honom (om han inte råkar hoppa på mig vill säga) så går allt jätte bra. Om jag märker att han blir lite stirrig så klappar jag honom lugnt och pratar lite med honom, annars ignorerar jag honom eftersom det hat fungerat bäst. Om man inte får titta på saker så lär man sig ju aldrig om dem är farliga eller inte....

Tack för era svar, båda två :bow: !

Förmodligen är det väll så att de behöver titta för att förstå, med tiden kanske de får ett bättre självförtroende och då har man ju lyckats bra!

Jag har en numera 6åring som var sådan fram till han i princip var fem... gissa hur många gånger jag höll på att ge upp! :rofl: Numera är han vaken, nyfiken och visst ibland lite tittig, men det blir aldrig nåt stort av det.
Jag har låtit honom titta, nosa och undersöka allt genom årens lopp. jag har lagt ensilageplast innanför stalldörren så han var tvungen att gå på det varje dag. Jag har väntat en halvtimme för att få honom att gå genom vattenpölar mm. När han väl gjorde det så gav jag honom en mjuk klapp, sedan gick vi vidare som om inget särskilt hänt.
Jag tror att lagom beröm, lugna rörelser och stort tålamod är ett bra koncept.
Idag är min valack en otroligt trygg häst som de flesta kann rida...

:bow: , det låter som om du gjort ett bra arbete. Tänk om alla hästar kunde växa upp under de omständigheterna!

Jag är inte bättre än andra, men jag är uppväxt på ett stuteri för halvblod och ardenner med min gamla morfar (ryttmästare och kavallerist...) som mentor. Han lärde mig så otroligt mycket "sunt förnuft" - bla att det aldrig går att stressa framåt vad det gäller unghästar - mao att skynda långsamt.
Jag o min dotter tar emot "obotliga fall" ibland, och till 90 % så är det tid, skogsritter och avsaknad av krav de behöver... Många är hästarna som efter några månader är helt nya indvider... tyvärr vill inte alla hästaägare låta hästarna få den tiden - "tid är pengar" numera.

För mig låter det som om han inte har helt förtroende för dig som ledare. Vilken inte är speciellt konstigt för han vill nog inte ha något förtroende för någon annan än sig själv just nu... ;) (med tanke på hans ålder)
Skulle ja vara du skulle ja träna mycke ledarskaps övningar för att få honom att vilja lita på dig och tyda sig till dig och då på köpet bli lugnare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 088
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar