Tittig häst!!!

E

Emmiz

Hejhej,,

Vad är ert bästa tips till en tittig häst??!
Hon har gått vägen i 1år nu så det är inget nytt! :)

Sv: Tittig häst!!!

Beror väl kanske på vad man menar med tittig... Provat med bomull i öronen? En del hästar blir ju lugnare då.

Säger som Nila, prova med bomull eller en luva. Mitt förra sto blev betydligt lugnare med bara en luva

Hejhej,,

Vad är ert bästa tips till en tittig häst??!
Hon har gått vägen i 1år nu så det är inget nytt! :)

Har du tänkt efter, så att det inte är du som är tittig och tittar efter "tittiga saker", konstiga buskar, stenar, papper på marken, brevlådor och soptunnor. Det är jättelätt, att få en häst att bli tittig på så vis. Genom att du tittar lite extra på något, så känner hästen en spänning genom din kropp och reflekterar genast som att "oj, där är någt ruggigt att titta på".

Jag kom ett tag på mig själv, med att titta efter ljusa stenar, för att förra ägaren sa att min häst var rädd för det. Men min häst har aldrig reagerat för det. För när jag väl sett stenar, så har jag låtsats som att det regnat... nynnat och ridit på som vanligt och då har ho litat på mig och bara gått på.

Jag säger inte att det är så, men fundera på det, titta dit näsan pekar i stället för på "tittiga saker" och SJUNG!!! :rofl:

Lycka till

/IH

Vissa hästar är tittiga livet ut.

Själv har jag en extremt tittig häst som blivit så mycket lugnare av att jag hoppar av och leder förbi otäcka saker plus att jag utsätter henne för "Skräckrundor" ibland. Rider där det finns mycket att titta på. Hennes problem är att hon har för mycket energi, griller i huvet och behöver motionera sin hjärna.:p

Jag gör sällan någon sak av tittiga saker, sitter av någon kontsig anldening kvar, (pepparpeppar), trots att hon kastar sig runt och reser sig emellanåt. Vilket händer ytterst sällan nuförtiden.

Låssa som att det regnar, inte hålla i hästen ( rid på långa tyglar ) lugnt vänta ut/mjukt mana fram om hästen stannar, skuttar eller dylikt.

Håller med A-K.Eng att en del hästar är faktiskt tittiga hela livet ut. Jag börjar faktiskt fundera på om min är just en sådan häst. Han är jämt tittig, vissa dagar är det bättre, och vissa dagar sämre. Jag har ändå haft han i snart 6 år och det har blivit en liten förbättring, tack vare att jag ridit mycket där det finns saker som han reagerar på, samt att jag har hoppat av och lett förbi han farliga saker.. Att låta hästen gå på långa tyglar förbi "det farliga" är ju ett tips som jag tyvärr aldrig fått ut något bra utav. Jag väljer hellre att ha kontroll genom tyglarna, men däremot släpper jag fram handen lite så han får sträcka på sig och kolla. Jag har alldeles för många dåliga minnen av när jag släppt han på långa tyglar och han har tvärvänt och jag ligger som en pannkaka på backen. Det viktigaste är ändå, tycker jag, att vara bestämd och att h*n ska förbi det farliga! och försöka behålla lugnet, hästen känner ju om du börjar spänna dig och kortar upp tyglarna.

Kan din häst lita på dig? Mycket kan ju ha med förtroendet att göra. Jag har märkt att desto fler gånger jag är bestämd och lugn förbi något som är läskigt, så har min häst börjat lita mer och mer på mig. Mitt råd är att träna o åter träna, gör övningar som tex NH övningar. Låt han/hon gå över presenningar , lägg presenningen på honom/henne, visa att saker o ting inte är så farliga som det ser ut att vara. Gå fram till de farliga sakerna och låt hästen nosa och inspektera, då lär den sig att lita på dig samtidigt som den fattar att inte "saken" kommer att käka upp honom/henne ;)

Sist men inte minst vill jag tillägga att precis som A-K.Eng att det kan bero på energin. Detta är ett problem min häst har, han är rena energibomben oavsett hur mkt jag ridit honom, vilket relaterar till att han blir väldigt tittig, efter ett tag lugnar han dock ner sig.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Okej, Tack alla!! ;)
Ja, Det kanske är jag som är lite tittig av mig också!!
Men när jag rider henne så är det nästan som att hon ''Letar en anledning till att bli rädd''

Sån är min häst oxå. Fast han letar nog mest efter en anledning att skoja lite, han har nämligen rätt mycket humor om han får säga det själv:) Matte tycker inte alltid att hans skämt är lika roliga! Jag tro oxå att en del hästar är tittiga livet ut, min pålle brukar man få säga till på skarpen att han får skärpa till sig så går han sen.

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Oknytt
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 999
Senast: Mirtai
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 547
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama