Tittig häst

modzan

Trådstartare
Hur ska man få en tittig häst att hoppa alla typer av hinder. Har en häst som ofta stannar första gången på nya hinder för att sedan hoppa lätt som en plätt.

Sv: Tittig häst

Träna, Träna, Träna.

Min kompis har en häst som är precis likadan, och under sommaren så har vi tillverkat så mycket hinder. Allt äckligt man kan tänka sig, bara för att han ska vänja sig vid att hoppa hinder som inte bara är vanliga bommar utan som ser annorlunda ut. Olika sorters plankor, en mur som ser olika ut från olka håll, vattenmattor, en murmatta som man kan hänga över hinderet. Det är bara fantasin som sätter gränser för vad man kan hitta på. Självklart så måste man tänka på säkerheten också, så att det inte skadar hästen, eller ryttaren.

Lycka till!:)

Har vart med om liknande. Hur hanterar du situationen?

I mitt fall så hjälpte det med att hoppa mycket och olika hinder på låg höjd som kan bygga upp ett självförtroende hos hästen. Sedan att man aldrig rider förbi hindret utan tillbaka och hoppar igen eller över i skritt (därav låg höjd så man kan komma över i vilket fall) Hästen ska inte lära sig att vägra. Sen som sagt träna träna träna! ;)

Lycka Till! :)

hoppa massor av läskiga hinder ..fast på låg nivå..så du kan klämma över honom oavsett hur du kommer på hindret.. sitt inteo tänk. nu stannar han för d e ett läskigt hinder utan nu ska han hoppa..punkt slut!

Jag har två tittiga hästar, mor o son. Förutom träning på allt "otäckt" (hoppar inte mer än ute i naturen) så ryggar jag, Tydligen har det bra effekt. Läste det i Monty Roberts o provade o vad ser jag. Ryggningen är då ett naturligt innehåll i ridningen, lösgörande, koll att ryggen o allt i hästens kropp är OK. Ryggar åtminst 4 ggr under en vanlig ridtur.

Svarar samma sak som till hon som hade en häst som vägrade av dumhet;
--------------------------------------------------------------------------------

Lite draghjälp brukar funka bra på speciellt yngre osäkra hästar, med min unghäst som jag har nu så har min lillasyster fått rida före på sina säkra ponny och jag efter.

Så istället för att försöka trycka runt hästen så har jag fått hålla igen henne för hon tycker det är så roligt! Så då får hon samtidigt en positiv bild av hoppning!

Nu hoppar vi på egen hand och hon verkligen älskar det!!

TRÄNA!

Hoppa så många titt hinder du kan... hade en ponny som var lite tittig och så fort han var rätt för saker fick han alltid gå fram och lukta och gick sakerna att kliva över så fick han göra det också. Sedan hoppade jag måååånga titthinder på låga höjder så han i stort sett kunde kliva över dom. Tillslut fick jag honom att hoppa över parkbänkar, prasslande presseningar och allt möjligt :D

träna!

hoppa allt konstigt du kan hitta och ha LÅGA hinder så din häst kan kliva över från stillastående, och vänd inte ifrån om hästen stannar utan "sparka på" så ni kommer över istället och beröm massor efteråt så kommer det att lösa sej.

Hoppa många olika titthinder ofta och mycket, men håll hindrena på en låg nivå så det fortfarande känns lätt att hoppa. Hoppa hela banor med bara titthinder på låg höjd. Hoppa ute i skogen och på fälttävlansbanor (hästar som ofta tränas i terräng hoppar för det mesta så småning om allt)

Min häst är också lite sån...men det blir bättre och bättre! Jag tror att det är träning som gäller tills ho får lite mr erfarenhet och självkänsla

Och här finns en också;) Är bara 4 och har just börjat hoppa, men ibland undrar jag om det nånsin kommer en dag när hon kan hoppa utan att ha tittat och tittat och förskräckt blåst och sen hoppat rätt upp och i förfärlig form, oavsett höjd:angel: . JAg vet att dagen kommer men ibland känns det mycket långt bort:crazy:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 388
Senast: MalanMjöl
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 017
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka