Tittig häst !

S

spralla

Detta ämne har säkert diskuterats här tidigare, men det känns alltid bäst att fråga igen så att det är aktuella svar man får så att säga ! Min häst har vilat 2 månader efter en skada och nu när jag sätter igång henne igen så är hon som förbytt :devil:
Jag vet inte vad som har flugit i henne. Hon är extremt tittig och hoppar åt höger och vänster beroende på vart "faran" finns. Skall man ignorera henne ? Eller skall man passera "faran" igen tills reaktionen uteblir ? Det sistnämnda har jag gjort några gånger och det fungerar efter ca 2 försök. Skall man tillrättavisa när hon hoppar som hon gör. Jag brukar vänligt, men bestämt, tala om för henne att jag inte accepterar att hon gör så. Det känns som att hon håller på så här för att hon HATAR att ridas ut utan sällskap. Vad skall jag göra ?
Frasse är en korsning mellan angloarab / travare, sto, 7 år.
:confused:

Sv: Tittig häst !

Jag tror att tittigheten har med överenergi att göra. Kanske kan du tömköra/longera lite innan du rider så att hästen får springa av sig lite innan ridningen.

Bry dig inte om hästen när hon hoppar till, då brukar dom glömma bort det efter ett tag, blir man däremot arg och säger åt hästen då händer det ju verkligen något obehagligt vid dom läskiga sakerna..

En medryttarhäst jag hade var likadan. Hon var som en pingpongboll mellan dikena om man galopperade på en väg. Men bara i galoppen var hon så. Visst hon kunde hoppa till i skritt med men mer sällan. Jag gjorde inget särskilt åt det utan försökte sitta kvar så gott det gick.. :D

Avdramatisera och ignorera är min filosofi. Ju mer man gör en grej av det desto mer talar man om för hästen att anledning finns till att den tittar och har sig. Ibland är det svårt att hålla sig från att bli irriterad, då brukar jag vissla inom mig :angel: Om hon inte varit såhär tidigare så är det säkert övergående i och med att hon sätts igång och får roligare saker att tänka på.

Jag försöker verkligen att inte bry mig om när hon tittar, men när hon har gjort det 7000 gånger så kan jag bara inte låta bli :mad:
Jag brukar börja lite snällt med att bara säga i snäll ton; nej, inte bråka så ! Det räcker tydligen för att "få igång" henne.
I går red jag och det var för jävligt rent ut sagt :devil:
Det blev bara värre och värre och väl hemma rann svetten av henne. Kan väl tänka mig att hon känner att jag är lite extra nervös också med en bebis i magen !
Jag vet inte vad jag skall ta mig till. Kanske sluta rida eller sälja henne för nu är det bara en plåga :cry:

Hur visslar du då ? Jag har tidigare visslat högt när jag känner mig nervös, men det kanske är fel :angel:

Min häst kan vara sådär när han inte blivit riden på ett par dagar. Jag har alltid ignorerat beteendet och efter några gånger så blir det bättre. När jag började rida honom ute i naturen som unghäst, kändes det som om han skuttade och hoppade i varje steg, men det blev snart bättre då jag bara tänke "framåt" och struntade i hans trams.

Sitt lugnt och bli inte arg eller upprörd, prata lite grann. Tvinga inte att gå nära om det är något "farligt", gå förbi bara. Jag skulle heller inte gå förbi gång på gång. Ingen press. Gör ingen stor grej av det. Så har jag gjort iallafalla och för oss har det fungerat. Min häst är ganska "nervig" och på tårna av naturen och helt sävlig lär han ju aldrig bli. Kanske är det så även med din häst?

Lycka till!

Menade bara "mental" inre vissling :) Typ attityden "tralala, inget att bry sig om"
funkar både på en själv och transplanteras till hästen :)

Kanske blir hon aldrig sävlig, men hon var faktiskt detta innan denna vila på 2 månader :devil:
Jag är nog väldigt försiktig med tanke på magen också :eek:

Allt detta som du skriver, gå förbi gång på gång, tvinga att titta på farliga saker, sitta lungt mm
Det är precis det som jag gör nu eftersom jag tycker hon är så förbenat fånig då hon tidigare aldrig reagerat så starkt som hon gör på dessa "faror". Det är sååååå svårt att låta bli att reagera...

Har haft sällskap i lördags och då gick det lite bättre, men hon försökte precis vid samma ställen som med mig att trilskas :devil:
Jag red min andra snälla travare och kunde lungt titta på. I går red jag ensam och då gick det i alla fall bättre än de gångerna jag ridit ensam innan, men inte helt bra ändå. Jag stålsätter mig verkligen för att inte reagera och när hon hoppar åt höger eller vänster kan jag med stor svårighet låta bli att tillrättavisa henne, men när hon hoppar rakt upp på grund av någon hon ser under sig var det kört för min del. Jag märker också att hon är nervös redan innan vi rider ut och när hon står i hagen kollar hon efter faror hela tiden. Ärligt talat så vet jag inte vad som har hänt och inte heller vad jag skall göra för att allt skall bli bra igen. Jag försöker också att trava på ängar för att göra tvärtom mot att vi annars alltid galopperar på dessa för det skall väl vara rätt att hantera. Då blir hon ännu hetare känns det som :eek:
Hon är också väldigt ovillig och försöker att stanna mitt i galoppen för att ( vad jag tror ) hon inte orkar så långt som jag vill. Vad skall man göra då ? Är det rätt att tvinga henne bara för att jag vill visa vem som bestämmer eller skall man stanna av och gå. Jag förstår jo också att hon blir trött av motion 2 dagar i råd, men för mig verkar de som att hon är FÖRBANNAT uttråkad av någon anledning. Och att det är därför hon hittar på så mycket hyss. Ändå kan hon emellanåt få små ryck när hon har samlat krafter. Och då måste det ändå finnas energi att ta av !
Jag förstår mig inte på henne just nu, SNÄLLA HJÄLP.... :cry:

Desperat Rop PÅ HjÄlp !

Snälla ni läs min tråd om tittig häst; jag behöver verkligen stöd, råd och allt som kan tänkas för vi har problem min pålla och jag :cry:

Om det är så illa och du känner dig rädd och obehaglig och hästen stressar upp sig redan innan du sitter upp som du skriver, så tycker jag i kombination med att du är gravid att du ska strunta i att rida hästen och låta någon annan sätta igång henne om det måste göras just nu.
En annan sak, om det är en sån EXTREM förändring i beteende som du säger: är du 100 på att hon inte är uppstressad för att hon fortfarande har ont någonstans.. en del hästar är ju så bussiga och ambitiösa att det tar sig uttryck som stress och hoppighet för att de helt enkelt FÖRSÖKER vara till lags men sen gör det ont. Tror säkert inte att detta är anledningen men måste ändå ställa frågan.

som sagt - tycker du ska låna bort henne eller låna ut till någon som kan ta itu med detta på en annan nivå än du som är rädd om magen etc just nu.
Lycka till!

Jag tar upp en gammal tråd för att ni skall kunna se hur vi har haft det tidigare. Vill bara tala om att Frasse fortfarande håller på med alla spöken :devil:
Ibland är det helt hopplöst och efter vissa ridturer så är hon helt slut när vi kommer hem. Hon står nästan och sover på stallgången. Jag fattar inte hur hon orkar hålla på att bråka på detta viset. Värst är det nog när hon är brunstig. Då kan jag se hur hon står i hagen och spanar efter farligheter och då och då rycker hon till av rädsla ( för ingenting... )
Jag vill inte göra mig av med henne heller för hon är så himla gullig annars. Och nu är jag i alla fall inte gravid så jag känner mig lite säkrare när jag rider. Dock är det ganska jobbigt just nu när det är halt. Då kan man inte bara hoppa höger och vänster som en studsboll. Det funkar inte om hästen skall hålla sig på benen, men det är bara jag som tänker så klokt :(
Vill ni så får ni kommentera, men jag ville skriva för det brukar alltid kännas bättre att få skriva av sig och ev få kommentarer.
När hon är som hon är så är det också svårt att se de goda sidor som hon faktiskt har också :love:
Snöiga hälsningar från Gotland

spralla skrev:
Detta ämne har säkert diskuterats här tidigare, men det känns alltid bäst att fråga igen så att det är aktuella svar man får så att säga ! Min häst har vilat 2 månader efter en skada och nu när jag sätter igång henne igen så är hon som förbytt :devil:
Jag vet inte vad som har flugit i henne. Hon är extremt tittig och hoppar åt höger och vänster beroende på vart "faran" finns. Skall man ignorera henne ? Eller skall man passera "faran" igen tills reaktionen uteblir ? Det sistnämnda har jag gjort några gånger och det fungerar efter ca 2 försök. Skall man tillrättavisa när hon hoppar som hon gör. Jag brukar vänligt, men bestämt, tala om för henne att jag inte accepterar att hon gör så. Det känns som att hon håller på så här för att hon HATAR att ridas ut utan sällskap. Vad skall jag göra ?
Frasse är en korsning mellan angloarab / travare, sto, 7 år.
:confused:

Efer 2 månaders vila är det nog inte så konstigt. Min 5-åring blir sån efter 2 dagars extra vila....Jag har grundregler, som att inte kasta sig åt sidan, det är förbjudet, stanna och vägra gå framåt likaså. Så hon håller sig på stigen eller vägen och går snällt framåt med klippande öron, blåsande, fräsande och sprittande och skuttar och njuter av att jaga upp sig själv, men gör inget förbjudet. Så mitt råd är att gör den något dumt bestraffa som du brukar, ryt till , eler vad du gör, men i övrigt ignorera och rid framåt. Det går över med lite arbete.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 137
Senast: Hedinn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar