Tittig häst!

TildeAhlin

Trådstartare
Jag är så himla ledsen och trött på detta nu, min häst är en valack, 6år riden "ordentligt" under detta året. Jag fick honom i september.
Han är så extremt tittig i hoppningen, i början när jag fick honom så var han nästan aldrig riden i ridhus (2-3? gånger) eller hoppad så mycket överhuvudtaget. Så han han var rätt spänd av den anledningen men hoppade ändå det mesta, dock bara i trav. Hoppade mer i galopp när han blev säkrare/starkare.

Vi hoppade ca 1-2 gånger i veckan på mindre hinder för att träna på olika sorters hinder osv, med tiden höjde vi hindren och lade till mer krimskrams runt om. Vattenmatta, grind under, koner m,m han stannade ibland men hoppade alltid alla hinder sen. Men nu har han börjat stanna och titta på allt, han går knappt över en bom i skritt utan att sänka huvudet och titta, dock går han ju över men han är inte samma häst och att hoppa lite läskigare hinder går inte alls!
Klart att man får bakslag ibland, men nu är det nästan helt stopp!

Han är inte trött på hoppningen då han har vilat från det ett tag och har inte ont någonstans.

Så snälla hjälp mig, jag har slut på idéer! :)

Sv: Tittig häst!

Arbeta mycket runt det tittiga i det vardagliga arbetet. Det är kanon att tex bara ställa en stol i mitten av ridhuset och kasta en presening över!

När det gäller hoppningen, börja simpelt så hästen får upp självförtroendet igen och tycker att det är kul! När den glatt hoppar otittiga hinder kan man börja "spöka ut" dom försiktigt. Tänk då alltid på att hindret ska vara lågt, lågt, lågt! När hästen går över (eller flyger...) -beröm massor! Klappa, gulla och krama honom! Det kan kännas lite överdrivet men det fungerar!!
När hästen förstår att den vinner något på att hoppa över det läskiga, är det bara att jobba vidare :)

Du kan även jobba hästen från marken genom att du går före och rör det läskiga, då brukar hästen bli nyfiken och nosa försikigt- Beröm massor!

Det är aldrig lätt att få bort rädslan för det okända men det går med rätt träning! :)

Alla hästar gillar heller inte att hoppa, är han så rädd skulle jag faktiskt låtit bli.
Tycker man att hoppning är det bästa som finns är det.både roligare o enklare att ha en häst som tycker lika.
Jag tycker man ska respektera hästen i det läget, gör saker hästen uppskattar eller byt häst.
Klart att man kan tjata hål i skallen på hästen o få den att hoppa men frågan är om det är värt det.

Men om du vill hoppa, varför skaffar du en häst men dom förutsättningarna din har? Jag är tråkig nog att hålla med Bison.

om ni läser min text så behövs inte dessa kommentarer.....

Han har hoppat allt innan, drar mot hindren med ett riktigt sug. Men NU de senaste två veckorna har det bara gått sämre, han stannar och tittar osv

om ni läser min text så behövs inte dessa kommentarer.....

Han har hoppat allt innan, drar mot hindren med ett riktigt sug. Men NU de senaste två veckorna har det bara gått sämre, han stannar och tittar osv

Näe, du skrev att han stannade ibland!

Med andra ord ingen "klockren" hopphäst om det är vad du vill satsa på. Ska man hålla på med lättare hoppning och hålla på för att det är skoj så kommer det säkert att funka ändå.

Men satsar du på resultat och komma upp i klasserna så hade jag inte valt en annan häst, helt enkelt.

Vill inte starta en diskussion eller så men även om den har dåligt självförtroende i hoppningen så behöver väl inte det innebära att den inte har bra hoppteknik?
Min häst fick en rejäl släng av dåligt självförtroende förra hösten och ville inte hoppa stora, läskiga hinder men med jobb och ett tränarbyte hoppar hon nu glatt och mycket gärna igen!

eftersom nu trådstartarens häst är så ung kan det vara så att det blivit lite för mycket för den på en gång= självförtroendet sjunker. Då är det vettigaste att göra att baka tillbaka och göra det roligt igen! :)

* hade det varit min häst hade jag låtit den vara en period, gör bara det "roliga" utan krav o börjat om från början. Ta bort alla titt hinder, allt som är "jobbigt" för huvudet. och stärka förtroendet.

Du har ej haft hästen så länge o tror att ni behöver träna in er på varandra. Bakslag kommer alltid.
Vill du verkligen rida bommar så låt dem ligga på marken. Höj sen när h*n och du känner er säkra och självförtroendet är tillbaka.

Alla hästar gillar inte att hoppa, men de behöver alltid tillit och självförtroende för att göra det. fast de inte älskar sin uppgift.
Hoppas det löser sig för er.

Håller med dig i det du skriver.

Kan självklart vara så att de är en paus från hoppning eller en enkel vila som behövs för att hämta tillbaka självförtroendet om de e de som saknas...

Jag svarade på det du skrev.
Låt honom vara, plcka bort allt som har med hoppning o hinder att göra. Låt honom få lite vintervila några veckor o börja sen om.
Löshoppa honom, lek o gör roliga saker.

Det kan vara så att hästen börjar testa dig... Sen är den ung och i test åldern för övrigt ;) Tror du ska låta hoppningen vara och bara låta den få ha kul och få en kontakt med dig. Bygga förtroendet för varandra.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar