Tittig häst!

Eliseeh

Trådstartare
Hejsan! Jag har ett blivande hoppsto, hon är sent tagen och har först nu börjat bli hoppad mer seriöst (8 år!) Innan dess har hon gått ganska mycket terränghoppning. Men mitt problem är att bara det ligger något "mystiskt" på marken kan hon tvärvägra. Har man lagt ut en simpel bom så stannar hon framför den. Enkla hinder brukar hon nog hoppa, men om man lägger något under så stannar hon oftast 1-2 gånger innan hon sedan inte bryr sig längre. Det är okej att hon stannar och kollar på hinder, men en bom är väl lite väl?!

Visar man henne ett läskigt hinder före så bryr hon sig inte, men då man sedan kommer i trav eller galopp är det stopp. Jag försöker jobba bort det med att rida över någon bom varje dag, och utsätta henne för lite läskiga saker ganska ofta så hon vänjer sig. Men det funkar inte riktigt. Och att smacka och skänkla funkar inte :( Och att hon har blivit tävlad i terräng förut, hoppat bankar och vatten så borde hon ju inte vara så rädd för hinder! Samma om man är ute och galopperar i skogen, ser hon något läskigt så tvärnitar hon, vilket oftast leder till att man åker i backen. Skulle vilja att hon lyssnade på skänkeln, vilket hon inte verkar göra... Hjälp eller tips?!
 
Sv: Tittig häst!

Kanske läge att kolla synen på hästen? Har hästen varit tävlad i terräng borde den inte stanna för en enkel bom på marken.

Sen undrar jag hur du själv agerar? Hästar läser en som en öppen bok och om man själv blir spänd och tänker att "jaha, nu kommer hon stanna för att där är en bom." så är det inte konstigt att hästen stannar.
 
Sv: Tittig häst!

Träning från marken för att stärka ditt ledarskap kanske vore ett bra komplement till ridningen. Ta helst hjälp.
 
Sv: Tittig häst!

Det låter som en lite ängslig ryttare på en häst som skojar till det när det är tråkigt : P

1. Tryck ner rumpan i sadeln, så om det stannar så 'kör du klackarna i gruset' istället för att åka av.
2. Låtsas (även om du inte känner så) att du kan massor och är hur trygg som helst. Man måste inte veta exakt vad man pratar om så länge den man pratar med blir övertygad : P
3. Beröm henne mycket. Ibland kan det räcka med att bara krafsa lite med fingrarna på manken eller ge ett 'bra tjejen'. Är det större saker så kan man berömma som om hon vunnit en oscar. Det ska vara så trevligt och roligt att vara med dig (så hon inte behöver hitta på skoj på egen hand).
 
Sv: Tittig häst!

Hur gör du när hon tvärvägrar? Låter du henne stå kvar och titta på bommen/hindret i godan ro eller vänder du bort och rider på igen med kortare ansats (så hästen inte behöver fundera så mycket på om den tänker stanna eller inte)?

/V
 
Sv: Tittig häst!

Du har problem med att få hästen framåt o sen hejdlös vid hoppning.

Träna lydnad. Gas- lätt hand broms o sen eftergift.

Om den slutar att hoppa brukar det vara ngt fel. antningen att den har ont eller så håller du i den.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 543
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp