tittig häst - tips för hur vi ska ta oss runt

B

Buppisen

Jag hoppar en kille som är framåt, positiv och glad och älskar att hoppa - brallar gärna. MEN han är tittig o lättstressad. Både i skogen och på hinderbanan. Vill tillägga att han är ett hbl/fbl (men han har fbl-nerv) 14år och har mest hobbyridits i skog o mark., även om han har betydligt större kap.

Jag har inte direkt reagerat för hans tittighet förrän nu då hindrena vi tränar på har antagit mer av "tävlingskaraktär" med mattor och liknande. Han tvärstoppar en eller två gånger och hoppar sedan. Inte alltid, men ofta. Sedan flyter det på klockrent.

Vi vill ut och rida lite lokaltävlingar i sommar, men nu börjar jag oja mig, kommer vi verkligen att ta oss runt? inte är vi ute efter att vinna, men man vill ju inte vägra ut sig hela tiden.

Så alla, kom med era tips! Att träna på läskiga hinder vet jag att vi ska göra, men något mer?
Ska man alltid låta honom komma undan, bara rida på en gång till? Så gör vi nu...
Har ni tips på övningar som stärker hans förtroende för mig? jag har ridit denna häst i 6mån, vet att han är tryggare med ägaren som haft honom i 10 år.

Vi hoppar för tränare varannan vecka, vill jag tillägga.

Sv: tittig häst - tips för hur vi ska ta oss runt

Behandla honom som en unghäst tills tittigheten försvinner. Det är väl lite av det han är rent mentalt i utbildningen på hinder. Så, visa honom hindret innan ni ska hoppa. Gå fram till hindret, ge honom lång tygel och låt honom nosa på det om han vill.

Och massor med ben förstås när ni rider på. Det finns inget alternativ till att inte hoppa!! Om han inte är så tittig med den andra ägaren så får du dessutom se över din egna ridning. Massor med ben, rama in och låt honom inte stanna. Var beredd på att han kan stanna och undvik det till varje pris.

det är ju ett problem.

För nu rider jag på utav tusan för att jag tror att han ska glo även när hindrena är "normala" i hans ögon (för ibland har han inga problem alls med grindar o dylikt) och då blir det helt fel avsprångspunkt....

´Min tränare är på mig för just detta. Jag måste lägga av med att ha för mkt ridning. Det är så svårt när man inte vet när han ska tycka det är läskigt!

sen måste jag tillägga att ägaren inte hoppar och hästen har mig veterligen aldrig hoppad "titthinder". Däremot är han trygg med henne i skog o mark, enligt vad hon berättar. Ifs är han bra med mig med, men han kan få för sig att han är ensam o då är det ett jäkla gnäggande.

Jag har samma problem med min sjuåring, han måste kolla 1-2ggr innan han hoppar, titt hinder. :(
Tänkte också tävla lite lokala i sommar/vår. Så jag behöver massa tips.

hoppa läskiga hinder oftare, det är den enda medicinen.. har du möjlighet så ta ett skutt var dag, så försvinner det snabbt, eftersom det blir en del av hästens vardag!Att hoppa ett hinder var dag slite inte på hästen.

det är ju ett problem.

För nu rider jag på utav tusan för att jag tror att han ska glo även när hindrena är "normala" i hans ögon (för ibland har han inga problem alls med grindar o dylikt) och då blir det helt fel avsprångspunkt....

tänk på att inte "jaga" hästen. sitt stilla med låg hand, ev. lite bredare för att rama in, och med stadig skänkel hela tiden. när du känner att han tvekar så tryck till bestämt, men panikdriv inte då stressar du honom bara. sitt även stilla med säte och överliv för om du driver med det så blir han bara lång och då finns det liksom inget mer att "ta av".

vet inte om jag förklarade så bra, men detta har iaf funkat för mig både på en tjurig ponny och stissigt fbl. men det beror väl på hästen också..

tänk på att inte "jaga" hästen. sitt stilla med låg hand, ev. lite bredare för att rama in, och med stadig skänkel hela tiden. när du känner att han tvekar så tryck till bestämt, men panikdriv inte då stressar du honom bara.

Håller precis med dig! :bow::bow:

TS:
Var alltid beredd med en stadig skänkel, inför alla hinder, men använd bara "det lilla extra" när det behövs (när han har visat tvekan). Jaga honom aldrig, sitt stilla och lugnt men en kraft beredd i skänklarna!

Du måste ju rida samlat för att ha kontrollen. Annars vet du ju inte om han stannar för att han tycker att hindret ser läskigt ut eller för att ni har helt fel avstånd.

han är samlad, men det blir att jag trycker av honom för tidigt eftersom jag sitter och vaktar på ev. stopp

Igår hoppade vi igen vill jag tillägga. Och bara ett stopp som berodde på en obalanserad anridning mot ett titthinder. vattenmattorna hoppade han utan att krångla. Han har ju sett dem innan nu. Kanske det ordnar sig... :)

Det är klart att det ordnar sig och blir bättre. Men ha absolut inga långa perioder mellan hoppningarna. Minst en gång i veckan måste du hoppa, men jag hade helst velat se att du hoppade någonting nästan varje gång du rider. Det behöver ju inte vara mycket.

Och, om ni rider ut och det ligger tex en sopsäck i ett dike som han tycker är läskigt nöj dig då inte bara med att han går förbi det. Utan först ska han gå förbi det, sen vänder du tillbaka och går förbi det åt andra hållet och sen samma väg som du kom. Det kan behövas upprepas ett par gånger. När han går förbi utan att titta på sopsäcken så ska du vara nöjd. Samma sak med hinder. Du märker ju när du rider förbi ifall han är tittig eller inte. Är han tittig på ett hinder rid förbi det massor med gånger och visa honom hindret. När ni väl hoppar det rider du på som vanligt. Även om han hoppar det bra så hoppa alla titthider minst 5 ggr. Bara för att nöta in de lite extra.

Dessutom tycker jag att du ska hoppa precis allting du rider förbi ute som går att hoppa. Det gör jag med mina unghästar och de har blivit de mest stadiga på hinder. Jag hoppar allting med dem. Tex, betonggrisar, skyltar som ligger ner, träd, små stenmurar, sopsäckar som ligger på hög etc. Är det en grushög så brukar jag gå över grushögen bara för att. Mina hästar är mycket sällan tittiga när jag är klara med dem.

Hoppa ofta på låga hinder, bra för både dig och hästen så att ni kan börja lite på varandra.
Rama in hästen mot hindret, dvs stadig skänkel och sits, men jaga inte hästen det provocerar bara fram att hästen stoppar. att komma lungt och fint till hindret gör att du får mer kontroll och hästen hinner titta och tänka och ta mod till sig, och den får mer mod om den känner att du ramar in den ordentligt.
Man kan även travhoppa de hinder man vet att hästen kommer att titta lite extra på, då får du mera tid att kontrollera och rama in hästen, och hästen själva får mer tid att spana in hindret.
Gör ingen affär över att han tycker att något hinder är läskigt, eller något annat för den delen heller, utan ignorera det bara. Med känsliga hästar är den bästa metoden att tjata in saker i lung och ro.

På tävlingsbanan så gör det inget att man inte kommer runt de första gångerna, eller att det blir något stopp, efter hand som rutinen kommer så kommer hästen att slappna av och då kommer den även att hoppa de läskiga hinderna.

Vet själva hur det är då vi har en häst som i början dog bara han såg bommar. Han hade även senare svårt för läskiga hinder och på tävling var allt läskigt. Numera hoppar han allt på tävling och vi befinner oss på 1,40.
Dock är han ibland fortfarande tramsig när det gäller läskiga hinder på träning, läskiga saker när man rider ut osv och det kommer han alltid att vara, det går itne att träna bort på honom. Men det är något som jag bara ignorerar och fortsätter rida som om inget har hänt. Gör man en affär av något sådant så förknippar de snabbt att det ÄR något man ska bli rädd för.

Så tjata, tjata och tjata, samt mkt tålamod så kommer det att ordna sig!

Tack alla för jättebra tips, ska ha dem i åtanke vid vår fortsatta träning! :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hejsan! Jag skulle vilja veta era absolut bästa tips på att träna mitt varmblod som har många ”bus” och dumheter för sig. Hon verkar...
Svar
11
· Visningar
1 937
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka