Tittig häst som varit hur bra som helst men gått tillbaka i gamla vanor

P

pakeol

Vad gör man!!! Jag blir galen:eek: Har efter mycket NH träning, mycket mental träning själv, fått en alldeles underbar häst att rida på i skogen. Vilket nästan inte gick förut. Jag till och med rider mycket barbacka i såväl skrittt, trasv , galopp, hoppar klättar och arbetar med stärkande dressyr övningar....till saken. HON HAR ÅTERGÅTT TILL ATT HOPPA OCH STUDSA FÖR ALLT!
Idag rann det över så jag satte sporrarna i sodorna och hon fick ett rejält rapp av spöet:( Då skärpte hon sig och det blev bättre....men så vill jag inte ha det... Har någonn erfarenhet av detta och vill ge mig råd och tips är jag så här tacksam:bump:

Sv: Tittig häst som varit hur bra som helst men gått tillbaka i gamla vanor

Genom att sätta sporrarna i hästens sidor och rappa till med spöet förvärrar du bara saken. Spö och sporrar ska bara användas till ytterst små hjälper vid särskilda tillfällen och ALDRIG som bestraffning.

En häst som skyggar/ blir rädd när man rider kan man inte klandra, det är det som gör att hästen skulle överleva i det vilda.
Det är ju dock ett problem för oss som ryttare när vi är ute och rider och det vi kan göra är att intyga hsäten att vi är en pålitlig ledare. Är du inte intresserad av NH (natural horsemanship) och att träna hästen på marken kan du aldrig fultl bli den här pålitlige ledaren. Men du kan iaf behålla lugnet när din häst reagerar som den gör. Sitt helt lugnt och stilla i sadeln, var stilla med händerna och prata lugnt med hästen. Försök lugna den genom att göra så lite som möjligt, så förstår den snart att det inte var något farligt och är inte lika rädd nästa gång.

Ju lugnare du är desto lugnare blir hästen med dig, låt den titta, lukta och känna och övertyga den om att det inte är något att vara rädd för, du är ju där!
Men sporrar du den och slår den så får du motsatt effekt, du hetsar upp dig och intygar hästen att det är något farligt och att det är något som gör att den får ont (du slår den)

Ta dig en tankeställare på detta inför nästa gång du rider ut.

Fast här lät det ju faktiskt som att TS hade gjort rätt hela tiden innan och hästen efter att ha blivit bättre plötsligt blir sämre igen.

Har själv en oerhört tittig häst som definitvit har bättre och sämre perioder. Och visst kan hon behöva få en tillsägelse att hålla sig i skinnet i bland eftersom hon faktiskt då och då "löjlar sig" helt enkelt för att det är för tråkigt att "bara gå".
Självklart ska man alltid försäkra sig om att hästen inte är rädd eller osäker och vara lugn men lät inte som att det var ditt problem. Känner man hästen så vet man ganska enkelt om den är rädd eller bara "ser spöken". Är fallet det senare fungerar det inte att bara sitta lugnt och låtsas som ingenting då det inte stimulerar hästen det minsta mer.
Min brukar vara värst i perioder då hon av en eller annan anledning måste ta det lugnt och då blir hon understimulerad och hittar på bus.

Tycker då att det brukar fungera bra med NH, trickträning och andra saker som gör att hon får aktivera hjärnan lite och inte bara kroppen.

Senast ändrad:

Alla hästar jag ridit en längre tid har jag märkt gör stoora framsteg på vår/sommarkanten för at sedan få ett bakslag på höstkanten. Iaf två av stona blir väldigt istadiga/vilda på höstkanten, om det beror på svalare vindar eller att jag har dem ute på bete så länge vet jag inte, men jag skulle tro att om du rider i nuet och inte gör någon stor sak av det borde det lugna ner sig lite snart igen. Hoppas jag. :angel:

Fast här lät det ju faktiskt som att TS hade gjort rätt hela tiden innan och hästen efter att ha blivit bättre plötsligt blir sämre igen.
QUOTE]

Om hon har "behandlat" hästen genom att slå till det med spöt och tryckt till med sporrarna har hon knappast gjort saken bättre. Det går aldrig att få bort ett beteende genom våld. Hästar lever i nuet och genom att bestraffa den säger man till den att det den gör just då är fel, fastän det kanske var något den gjorde för en minut sedan som fick den att reagera.

Pratade inte just om det utan att hon tidigare arbetat med NH och förtroendeövningar och liknande. Vet själv hur lätt det är att ledsna när man får motgångar med en sån häst, dock menade jag inte att det är rätt sätt. Sen ser jag inte vad det är för ryttare som skulle lappa till häststackaren en minut efter att den gjort något. Menade definitivt inte att det var ok att bestraffa en rädd häst!

Men då jag har precis en sådan häst så vet jag i bland att det snarare handlar om att sysselsätta än att lugna ner!

Magnesiumbrist?

Liknande trådar

Hoppning Har ett fullblod som jag haft i 7 år och har tränat hoppning upp till 1.20 med han. Tävlat mycket men nu var det mer än 3 år sedan vi va...
Svar
8
· Visningar
2 274
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka