Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Försöker hitta lite nya "matlåderecept" och snubblade över denna på Instagram:

https://www.instagram.com/reel/C09x...cfhayf4DKmq2XXpJD6IAX4xEADLMuIZFoY5vxKUuu9YD0

Tyvärr blir det bara ett meh från mig när jag nu provat den både nygjord och dagen efter. Den får en tumme upp för att den tog nog under 20min att göra, men dagen efter så har pastan sugit åt sig den mesta av såsen vilket gör den hela ganska torr. Kryddorna är inte så spännande heller. Orkar jag i framtiden kommer jag nog prova att experimentera med själva såsen, kanske ha i lite buljong eller nått. Men fram tills dess får den betyget "meh/okej".
Blev väldigt sugen på att testa, men jag måste ha chili och Sriracha annars tycker jag alltid det är meh. Och mycket vitlök!

Letar också matlådor att göra, funderar på att göra couscous med stekta kikärtor/majs/kyckling/zucchini och ha en sweet chilisås med keso vid sidan.
 
Blev väldigt sugen på att testa, men jag måste ha chili och Sriracha annars tycker jag alltid det är meh. Och mycket vitlök!

Letar också matlådor att göra, funderar på att göra couscous med stekta kikärtor/majs/kyckling/zucchini och ha en sweet chilisås med keso vid sidan.
Ja vitlök hade denna behövt! Hade cayennepeppar istället för chiliflakes eftersom det var det jag hade hemma.

Just nu gör jag denna: https://zeinaskitchen.se/lasagnerullar-med-keso-och-spenat/
Men är lite lat så gör den som vanlig lasagne istället.
 
I går var första dagen på över en månads sjuka som jag orkade laga mat ”på riktigt”. Vi har mest levt på hel och halvfabrikat och mkt enkla/snabba rätter ett bra tag.
Men sambon piggnade till för några dagar sen och har gjort biff med hemmagjorda pommes och Carljohansvampsås. Och fläskkotletter, som jag inte är jätteförtjust i, men som blev gott med en god currysås med ris.
I går gjorde jag en jättegod butternut-soppa(med några jordärtskockor med i också för att bli av med) som är lite spicy, rostade pumpafrön och jordärtskockschips på toppen. Till det också vitlöksbröd av surdegsbröd. Så gott! 😍
 
Tips på något enkelt och gott att laga efter jobb i morgon?

Jag tipsar om ratten som blev varldsberomd pa Tick Tock ... Pasta (man tager vad man haver. Garna breda skruvade pasta remsor) Feta ost, get ost, men har man inte handlat pa en evighet och bara har ett block Philladelphia mjukost liggande och skramlande runt i kylen sa gar det ocksa!

Sa, alltsa, Pasta, Feta Ost eller Get ost som man lagger i en ungssaker form med ett par matskedar olja hall over en kartong med korsbars tomater, sedan kan man fylla pa med lite vad som helst, olika korvar, svamp, vad man hittar i kylen ... eller bara tomaterna, oljan och osten. Krydda med vad man tycker behovs (jag gor olika varje gang nastan, men alltid med chili flakes) kor in det i ugnen i ungefar 30 minuter pa 200*C Gor pastan sa den blir klar.

Beroende pa vad du har for ost blir det lite olika, Feta ost smalter inte som annan ost utan behover roras ut med nagon vatska, vatten, olja, buljong, vad man tycker blir gott. Har man ost som smalt ror bara ihop allt dumpa det over pastan och middagen ar klar!
 
Jag tipsar om ratten som blev varldsberomd pa Tick Tock ... Pasta (man tager vad man haver. Garna breda skruvade pasta remsor) Feta ost, get ost, men har man inte handlat pa en evighet och bara har ett block Philladelphia mjukost liggande och skramlande runt i kylen sa gar det ocksa!

Sa, alltsa, Pasta, Feta Ost eller Get ost som man lagger i en ungssaker form med ett par matskedar olja hall over en kartong med korsbars tomater, sedan kan man fylla pa med lite vad som helst, olika korvar, svamp, vad man hittar i kylen ... eller bara tomaterna, oljan och osten. Krydda med vad man tycker behovs (jag gor olika varje gang nastan, men alltid med chili flakes) kor in det i ugnen i ungefar 30 minuter pa 200*C Gor pastan sa den blir klar.

Beroende pa vad du har for ost blir det lite olika, Feta ost smalter inte som annan ost utan behover roras ut med nagon vatska, vatten, olja, buljong, vad man tycker blir gott. Har man ost som smalt ror bara ihop allt dumpa det over pastan och middagen ar klar!
Det här är en av våra standardrätter i vardagen, tycker den är toppen! Vill bara inflika att åtminstone den fetaosten vi använder går att röra ut i pastan riktigt bra, vi har aldrig behövt lägga till någon extra vätska för att få det att funka :)
 
Jag fortsätter visst att leva mitt mat-liv i synk med dig @tuaphua, för även här har vi varit sjuka och även här var det idag första dagen som jag kände för att laga mat på riktigt :D Hos oss resulterade det i italienska köttbullar där jag tredubblade tillagningstiden så att de fick gotta ihop sig riktigt ordentligt med tomatsåsen. Det åts sedan med färsk pasta, tärnad mozzarella och färsk basilika. Förutom att jag glömde citronsaften i själva köttbullarna (tog bara skalet) blev det vansinnigt gott! :d
 
Det här är en av våra standardrätter i vardagen, tycker den är toppen! Vill bara inflika att åtminstone den fetaosten vi använder går att röra ut i pastan riktigt bra, vi har aldrig behövt lägga till någon extra vätska för att få det att funka :)

Jag hade en feta ost som jag misstanker att jag glomt bort lite val lange som behovde lite hjalp, alla annan ost funkar super bra ... och det ar en standard ratt har hemma ocksa. Det blir nog en gang i veckan i alla fall. :p
 
Jag fortsätter visst att leva mitt mat-liv i synk med dig @tuaphua, för även här har vi varit sjuka och även här var det idag första dagen som jag kände för att laga mat på riktigt :D Hos oss resulterade det i italienska köttbullar där jag tredubblade tillagningstiden så att de fick gotta ihop sig riktigt ordentligt med tomatsåsen. Det åts sedan med färsk pasta, tärnad mozzarella och färsk basilika. Förutom att jag glömde citronsaften i själva köttbullarna (tog bara skalet) blev det vansinnigt gott! :d
Det lät gott iaf! Första goda måltiden efter sjukdom är så mycket mer fantastisk än samma rätt när man mått bättre en period. 😅
 
I kväll körde vi rester. Sambo gjorde libanesiskt ris med hyfsat mycket lagom krispig salladslök till de fläskkotletter vi hade kvar. De skivade han upp och körde ner i en rätt stark currysås. Blev gött! 😍
 
Det här är en av våra standardrätter i vardagen, tycker den är toppen! Vill bara inflika att åtminstone den fetaosten vi använder går att röra ut i pastan riktigt bra, vi har aldrig behövt lägga till någon extra vätska för att få det att funka :)
Ja, tycker alltid fetaost smälter och att varm fetaost är typ det godaste som finns. :d Det som säljs som vitost eller salladsost har jag ingen aning hur den blir när den värms dock.

Jag har också haft detta som en standardrätt (långt innan tiktok 😁) och sen jag råkade skaffa en airfryer så har det blivit en av mina supersnabba orkar-inte-egentligen-laga-mat-rätter. Tomaterna och fetan tar max fem minuter totalt, det är pastan man får vänta på.😄
 
2-3 port

Ca 300 g lövbiff
3 msk vetemjöl
2 msk kalvfond
3 dl vispgrädde
Svartpeppar
Vitlökspulver
Oregano
2-3 portioner färsk pasta
Smör

Stek lövbiff och strimla sedan köttet.
Koka pasta.
Koka upp grädde med vetemjöl utrörd i lite smör, fonden, kryddorna
Lägg ner köttet i såsen. Och lägg över pastan :) 😋
Det där sparar jag ner med, oehört mycket lövbiff i frysen. :D
 
Jag fortsätter visst att leva mitt mat-liv i synk med dig @tuaphua, för även här har vi varit sjuka och även här var det idag första dagen som jag kände för att laga mat på riktigt :D Hos oss resulterade det i italienska köttbullar där jag tredubblade tillagningstiden så att de fick gotta ihop sig riktigt ordentligt med tomatsåsen. Det åts sedan med färsk pasta, tärnad mozzarella och färsk basilika. Förutom att jag glömde citronsaften i själva köttbullarna (tog bara skalet) blev det vansinnigt gott! :d
Du har delat det här receptet någon gång tidigare, under julhelgerna lagade jag och bjöd sambons släkt på det. Stående ovationer!
 
Det lät gott iaf! Första goda måltiden efter sjukdom är så mycket mer fantastisk än samma rätt när man mått bättre en period. 😅
Jamen verkligen! Det var första gången på typ två veckor som jag faktiskt njöt riktigt ordentligt av en måltid (ok, helgens restaurangmiddag var också en sådan), himla härlig känsla när aptiten hittar tillbaka!
Du har delat det här receptet någon gång tidigare, under julhelgerna lagade jag och bjöd sambons släkt på det. Stående ovationer!
Men vad roligt! Det är verkligen en perfekt sådan där rätt som lätt känns lite lyxig utan att för den sakens skull vara svår eller tidskrävande att göra. Det tackar vi Arla för, jag tror det är där jag hittat receptet en gång i tiden :)
 
SA ... i dag blir det antingen hemgjord Calzone, risgrynsgrot, eller "Ribollita", Italiensk soppa. Det lutar at soppan da jag kopt kale. Det blir kanske en quiche florentine snart ocksa. Jag gissar att den kale jag kopte racker till det ocksa.
Men nu ar det frukost!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp