Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Även jag har fyllt år och ätit gott och mycket. :d

Började med en gammal favorit; crème ninon där bubbel och vispad grädde rörs ner vid bordet.

Små snurror med rökt lax och kronärtskockscrème.

Råbiff på älgkalvfilé med klassiska tillbehör samt chipotlemajonnäs

Löjromstoast med crème fraîche, hackad schalottenlök och citron

Kammusslor med reduktion på lök, vitlök, vin och smör

Chokladtårta med chokladmousse och svartvinbärssmörkräm

Genomgående bubbel till allt utom tårtan. Man borde fylla år lite oftare. :love:
 
Idag blir det en nyttigare dag kesoomelett och sallad till lunch. Nu ska jag gå tillbaka till pluggandet. :)

IMG_20220213_123648404.jpg
 
I lördags blev det kycklingfile med basmatiris och whiskysås. Blev mycket nöjd med såsen som jag komponerade ihop själv på infall när jag insåg (för sent) att jag inte hade något vitt vin vilket var planen. Alla tyckte det var supergott så det var roligt att höra. :)

Till efterrätt egengjord jordgubbsglass. Har en glassmaskin med kompressor som används på tok för sällan, men nu när jag hade gäster så ja, varför inte.

Planen igår var att göra potatis- och purjolökssoppa men jag orkade inte, ingen energi på hela dagen. Ska försöka ta tag i det ikväll istället.
 
Jag slog vad med grannen att jag skulle käka löjrom varje dag under min covid-karantän. Då visste jag inte att jag skulle vara sjuk två veckor haha. Så här har min frukost sett ut nu i två veckor, sen har det accelererat under dagen :p

04567AE6-FAA1-40F4-BB3B-A5DDE164D306.jpeg


Peakade häromdagen då jag käkade löjrom frukost, lunch middag :rofl:
MEN ikväll har jag käkat lammfärsbiffar, blomkålsmos och friterad grönkål i ugnen. Mkt gött som omväxling.
 
Jag har inte bakat på en hel evighet, men plötsligt händer det!
Nu står ett fröknäcke i ugnen och gottar sig :d

Jag fick en påse av en vän och det var så attans gott att jag avkrävde receptet, hoppas bara att det går lika bra för mig som min "nästan konditor"-vän :nailbiting:

Och VAR ar receptet, kan man undra? :cautious::angel:
 
Och VAR ar receptet, kan man undra? :cautious::angel:
Här;
5 msk mandelmjöl
5 msk solrosfrön
5 msk pumpakärnor
5 msk sesamfrön
5 msk hela linfrön eller chiafrön
1 msk fiberhusk
1 tsk flingsalt
4 msk kokosolja
2,25 dl kokande vatten

1. Starta ugnen 150 grader, blanda allt torrt i värmetålig skål.
2. Tillsätt kokande vatten och olja. Blanda väl med trägaffel.
3. Kavla eller tryck ut degen tunt på bakplåtspapper.
4. Baka i nedre delen av ugnen i 30-45 minuter, håll noggrann koll efter 30 minuters gräddning, det är jättelätt att bränna på slutet.
5. Stäng av ugnen och låt brödet torka i eftervärmen tills ugnen är helt kall.
 
Här;
5 msk mandelmjöl
5 msk solrosfrön
5 msk pumpakärnor
5 msk sesamfrön
5 msk hela linfrön eller chiafrön
1 msk fiberhusk
1 tsk flingsalt
4 msk kokosolja
2,25 dl kokande vatten

1. Starta ugnen 150 grader, blanda allt torrt i värmetålig skål.
2. Tillsätt kokande vatten och olja. Blanda väl med trägaffel.
3. Kavla eller tryck ut degen tunt på bakplåtspapper.
4. Baka i nedre delen av ugnen i 30-45 minuter, håll noggrann koll efter 30 minuters gräddning, det är jättelätt att bränna på slutet.
5. Stäng av ugnen och låt brödet torka i eftervärmen tills ugnen är helt kall.

Tack!
 
Det later himmelens gott @tuaphua ... har blir det varmkorv (sadan dar himmelskt god som knapper nar man biter i den) och extra tjocka (Frankfurters alltsa:d) Lustigt, men jag har langtat efter middagen i dag sedan straxt fore lunch nar jag bestamde mig for vad det skulle bli.:p
 
Idag gjorde jag ett av mina favoritrecept från Jamie Olivers kokbok 5 ingredienser. Skar potatis och ett blomkålshuvud i rejäla bitar och lade på en plåt. På med färsk koriander, rödvinsvinäger, olivolja, salt och peppar och rörde runt. En hel kyckling smörjde jag in med tikka masala pasta. Plåten med potatis och blomkål sätta in i ugnen och på falsen ovanför ett galler med kycklingen på och så får det stå i en timme. Alla goda safter från kycklingen rinner mer på plåten under. Bara att blanda runt när man tar ut ur ugnen och skära kycklingen så har man supergod mat som är väldigt enkel.
 
Enkel mat var det. Vad har man pa varmkorv med brod i Sverige?
Har ar det oftast, senap, ketchup, och/eller hackad lok, chili (med kottfars), guacamole, pommes, fried lok, aioli, salsa, pulled pork, nagon dip man rakar ha hemma som formodligen smakar gott ihop ... eller na't man rakar hitta i kylskapet. Jag rakade hitta en bytta med coleslaw (typ pizza sallad men med majonas och grejor ... som en hel massa kapris, lok och annat godis). Det hela blev en mycket god middag ... och jag behovde inte direkt "laga" mat efter en lang dag ute. :p
 
Enkel mat var det. Vad har man pa varmkorv med brod i Sverige?
Har ar det oftast, senap, ketchup, och/eller hackad lok, chili (med kottfars), guacamole, pommes, fried lok, aioli, salsa, pulled pork, nagon dip man rakar ha hemma som formodligen smakar gott ihop ... eller na't man rakar hitta i kylskapet. Jag rakade hitta en bytta med coleslaw (typ pizza sallad men med majonas och grejor ... som en hel massa kapris, lok och annat godis). Det hela blev en mycket god middag ... och jag behovde inte direkt "laga" mat efter en lang dag ute. :p

Väldigt lokalt, här gäller varmkorv, bröd, ketchup och senap, rostad lök och räksallad. Om inte räksallad finns så är det knappt ätbart enligt vissa säkra lokala källor. Enligt samma lokala källa ska det självklart vara kokt korv och inte något stekt eller grillat stycke.
 
Enkel mat var det. Vad har man pa varmkorv med brod i Sverige?
Har ar det oftast, senap, ketchup, och/eller hackad lok, chili (med kottfars), guacamole, pommes, fried lok, aioli, salsa, pulled pork, nagon dip man rakar ha hemma som formodligen smakar gott ihop ... eller na't man rakar hitta i kylskapet. Jag rakade hitta en bytta med coleslaw (typ pizza sallad men med majonas och grejor ... som en hel massa kapris, lok och annat godis). Det hela blev en mycket god middag ... och jag behovde inte direkt "laga" mat efter en lang dag ute. :p

Åker du till Göteborg äter du halv eller hel special med räksallad. Halv special är en varm korv bröd och så lägger du några kulor mos på korven. Hel special är två korvar i ett korvbröd med mos ovanpå. Vill du vara riktigt klassisk så dricker du Pucko till en kall chokladdryck till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp