Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har påbörjat att laga matlådor till familj som hatar att laga mat. De vill inte ha presenter och har allt + pengar. Så matlådor blir presenten.

Har IOM att de gillar annan mat än jag normalt gör gjort:
Korv stroganoff med mkt ajvar, creme fraiche och ris.
Stekt fläsk med potatis och massvis med löksås till såsälskaren.
Typ chili con carne men med trattkantareller och egen twist.
Älgfärsbiffar med trattkantarellsås, potatisstomp, pressgurka och rårörda lingon.
Dillstuvad potatis, isterband och inlagda rödbetor.

Jag gjorde extra mkt så att vi/jag kunde få middag av det med. Kul ändå med mat man inte brukar göra. Hoppas de blir nöjda nu!
Vilken toppenbra present, verkligen! Den idén ska jag lägga på minnet :)
Igår gick jag till ett litet ställe som serverar argentinsk mat. Tog två empanadas och soppa , för 99 kronor . Himmelskt goda de gör dem alltid direkt efter beställning så inga färdiggjorda som har legat hela dagen. Så satt det ett större gäng som pratade spanska också så blev förflyttad till en annan värld ett tag. Sen gick jag till mitt favoritfik som gör allt själva och drack te och åt en liten semla. Så gott.En riktigt bra fredagseftermiddag!

Ikväll blir det restaurang eftersom jag fyller år. Ett riktigt bra ställe har jag valt så ser fram emot det och ska dricka gott vin till med! Det får jag återkomma om imorgon.
Det låter jättehärligt alltihop! Grattis på födelsedagen :)
Grattis, hoppas det blir en fin dag och kväll! Vilken härlig känsla ändå att "få lov" att gå ut och äta och njuta av det lite friare igen, utöver några uteluncher och fåtal konferensmiddagar så känns det verkligen att det var lääääänge sedan ett kvällsbesök på restaurang här.

Själv har jag i huvudsak levt på rester av rostbiffsmiddagen sedan i måndags. :o Senast med en god senap som ingick i lite blandade godsaker jag fick till jul. Men nu överväger jag starkt att ge mig på en riktig nationalrätt - skånsk äggakaka! Trots flitigt äggätande så växer förrådet dag för dag, och nu måste jag utveckla lite idéer för att konsumera de fina äggen som blommehönsen levererar efter lite vintervila.
Åh, äggakaga! Det måste jag be mamma göra när jag är "hemma" nästa gång :love:
 
Jahaja, vad har vi ätit på senaste...?

I torsdags sötpotatissoppa med morot och ingefära, och till det åt vi rostat surdegsbröd med fetaostkräm. Jättegott och kändes lite smålyxigt med tanke på hur enkelt det var.

Igår var vi ute för att fira en väns födelsedag och gick till en av kvarterets bättre skotska restauranger. Vi delade på oliver, chilinötter och surdegsbröd med en röra på bondbönor och vitlök till förrätt, och sedan beställde jag vegetarisk haggis med de klassiska neeps, tatties och whiskysås till varmrätt. Jag har inte ätit vegetarisk haggis på jättelänge men DRA mig baklänges på en liten vagn vad gott det var! Bäst av allt är att jag tog mod till mig och frågade om jag fick ta med mig resterna hem, så jag har en halv portion (vilket med min magsäcks mått mätt är en hel portion) i kylen som jag snart ska värma upp till lunch :d

Ikväll blir det fish tacos med färdigpanerad fisk, färsk salsa, avocado, rödlök, srirachagräddfil och annat gottigt.

Oj, vad hungrig jag blev nu...
 
Grattis, hoppas det blir en fin dag och kväll! Vilken härlig känsla ändå att "få lov" att gå ut och äta och njuta av det lite friare igen, utöver några uteluncher och fåtal konferensmiddagar så känns det verkligen att det var lääääänge sedan ett kvällsbesök på restaurang här.

Själv har jag i huvudsak levt på rester av rostbiffsmiddagen sedan i måndags. :o Senast med en god senap som ingick i lite blandade godsaker jag fick till jul. Men nu överväger jag starkt att ge mig på en riktig nationalrätt - skånsk äggakaka! Trots flitigt äggätande så växer förrådet dag för dag, och nu måste jag utveckla lite idéer för att konsumera de fina äggen som blommehönsen levererar efter lite vintervila.
Åh äggakaka! Det är ju så gott! 😍
 
Jahaja, vad har vi ätit på senaste...?

I torsdags sötpotatissoppa med morot och ingefära, och till det åt vi rostat surdegsbröd med fetaostkräm. Jättegott och kändes lite smålyxigt med tanke på hur enkelt det var.

Igår var vi ute för att fira en väns födelsedag och gick till en av kvarterets bättre skotska restauranger. Vi delade på oliver, chilinötter och surdegsbröd med en röra på bondbönor och vitlök till förrätt, och sedan beställde jag vegetarisk haggis med de klassiska neeps, tatties och whiskysås till varmrätt. Jag har inte ätit vegetarisk haggis på jättelänge men DRA mig baklänges på en liten vagn vad gott det var! Bäst av allt är att jag tog mod till mig och frågade om jag fick ta med mig resterna hem, så jag har en halv portion (vilket med min magsäcks mått mätt är en hel portion) i kylen som jag snart ska värma upp till lunch :d

Ikväll blir det fish tacos med färdigpanerad fisk, färsk salsa, avocado, rödlök, srirachagräddfil och annat gottigt.

Oj, vad hungrig jag blev nu...

Jag alskar riktig haggis :d sa jag ar riktigt, riktigt avundsjuk. :p
 
Stort grattis på födelsedagen @Islandshästryttare :banana: Det låter som en härlig afton :up:

caramello-cake-105070-1.jpeg
 
Men nu överväger jag starkt att ge mig på en riktig nationalrätt - skånsk äggakaka! Trots flitigt äggätande så växer förrådet dag för dag, och nu måste jag utveckla lite idéer för att konsumera de fina äggen som blommehönsen levererar efter lite vintervila.
Äggkaka? Jag blev tvungen att googla :o
Det såg ut och lät supergott ju, måste absolut provas! Tack för "udda" tips :up:
 
Vi hade tänkt göra älgstek med hasselbackare och antingen trattkantarellsås eller smör med vitlök och färsk persilja. Men båda var så himla trötta. Så vi åt resterna av den chili con carnen jag gjorde igår. Till det ostiga tortillas. Sambo hade ris också.
Sambo älskade maten och åt sig till paltkoma av chili con koman.
Han sa att jag sista tiden verkar nått nya steg i min matlagning/bakande i att få ihop smakerna perfekt. Kul att höra! Tyckte själv jag lärt mig mer.
Efterrätt apelsinkaka med citronfrosting.

Matlåde-folket hör av sig och tackar varje dag för sina goda matlådor. Best gift ever! 😅❤️
 
Kvallen's middag blev den basta soppan jag nagonsin gjort. HELT suverant god. Tuscan tomato (bread?) soup
Jag skulle vilja saga att det ar den basta soppa jag nagonsin gjort. Och jag gillar lite fylligare soppor och gor det ganska ofta den har arstiden.
SA himla gott! Jag misstanker att jag valjer en pizza i morgon och resterna av soppan pa Valentine's day nar jag (🤫 ssshhhh) har en "special day" :p
 
Vi hade tänkt göra älgstek med hasselbackare och antingen trattkantarellsås eller smör med vitlök och färsk persilja. Men båda var så himla trötta. Så vi åt resterna av den chili con carnen jag gjorde igår. Till det ostiga tortillas. Sambo hade ris också.
Sambo älskade maten och åt sig till paltkoma av chili con koman.
Han sa att jag sista tiden verkar nått nya steg i min matlagning/bakande i att få ihop smakerna perfekt. Kul att höra! Tyckte själv jag lärt mig mer.
Efterrätt apelsinkaka med citronfrosting.

Matlåde-folket hör av sig och tackar varje dag för sina goda matlådor. Best gift ever! 😅❤️

Visst är det roligt när en kommit över den där tröskeln? Jag gjorde nog det för ett par år sedan, jag kan liksom känna i huvudet hur smakerna ska gå ihop innan jag börjar laga. Sedan blir det inte alltid som tänkt men det är som att det blivit enklare att fixa smaken för den är inte helt off från början som det kunde bli tidigare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp