Tittar in i ditt kök, 17

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Koltrast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 002
  • Visningar Visningar 84 288
Status
Stängd för vidare inlägg.
Resultatet! Ramen fusion svenska västkusten.

2czdgdv.jpg

Buljongen: Mortlad szechujanpeppar, röd miso, sesamolja, ingefära, torkade trattkantareller, tunna morotsslantar, japansk soja och sockertång från Tångbutiken.
I botten ligger morotsbitar och fler skivor av den före detta frysta lotusroten, resten av ingredienserna är pak choi, udonnudlar, tofu marinerad i soja och hoisin och därefter stekt, gröna sojabönor, vårlök, friterad färsk lotusrot samt ägg toppat med flingor av fermenterad rödalg. Glömde enbart EN ENDA ingrediens jag tänkt ha med från början: det rökta saltet :arghh:

Gode Gud så gott!!!

Jag dör så fint det ser ut, @VLMF ! Måste shoppa ingredienser och göra ramen jag med.

Igår lagade jag spetskål i ugn, som vi åt med försiktigt uppvärmd rökt sik och en dijonstark yoghurtsås. Lite småtråkigt och oinspirerat, för jag har total mattorka och mest bara lust på smörgåsar och frukt för tillfället.

Och så är det visst fredagen den 13:e.

Mitt heliga, med stor omsorg framställda, morgonkaffe gick i morse i golvet två gånger. Efter att ha slagit omkull den första koppen malde jag nytt, startade maskinen, skummade ny havremjölk, fick till en fin crema, hällde upp - och ställde det bredvid bordet. Sen gav jag upp och tog fasta på något DN skrev om njutning och hur den ökar med ökad förväntan.
Jäklar vad mitt efter lunchen-kaffe ska bli gott idag

Och så är det visst fredagen den 13:e.

Mitt heliga, med stor omsorg framställda, morgonkaffe gick i morse i golvet två gånger. Efter att ha slagit omkull den första koppen malde jag nytt, startade maskinen, skummade ny havremjölk, fick till en fin crema, hällde upp - och ställde det bredvid bordet. Sen gav jag upp och tog fasta på något DN skrev om njutning och hur den ökar med ökad förväntan.
Jäklar vad mitt efter lunchen-kaffe ska bli gott idag
Förebildlig tapperhet!

Mycket bra matlåda idag: rester av den fetagratinerade spetskålen och den rökta siken, idag som sallad nerskuren och nerpillad tillsammans med romansallad och lite valnötter och toppat med yoghurtsåsen(dijon, honung, vitlök, citron). Så mycket godare idag än igår!

Stackars dig.

Jag (simulerar att jag) jobbar hemifrån idag. Trött och oinspirerad och får ingenting gjort. Har ett långkokprojekt på spisen: bolognese. Längtar efter mat och vin. Har en mycket stilig vinflaska med sammetsetikett och guld. Ska dricka den idag.
Det där låter lite tungt, fint att du har kvällens vin och mat under kontroll. Jag har haft ett par köriga, lite glädjelösa, veckor och längtar så efter lite vardagsnjutning. Funderar på hembakad pizza, eftersom vi har någon pizzadegbit på surdeg kvar i kylen är det lätt ordnat och med bakstenen blir det himmelskt.

Det där låter lite tungt, fint att du har kvällens vin och mat under kontroll. Jag har haft ett par köriga, lite glädjelösa, veckor och längtar så efter lite vardagsnjutning. Funderar på hembakad pizza, eftersom vi har någon pizzadegbit på surdeg kvar i kylen är det lätt ordnat och med bakstenen blir det himmelskt.
Nu har jag slutat simulera och tagit mig en tidig fredag. :) På bussen för att hämta plastBARNBARNET och gå på museum med detsamma. Sen får hen leka med den katt-tonåring som saboterade min nattsömn medan jag fixar klart middagen.

Vi har en födelsedag idag. Som sig bör jobbar födelsedagsbarnet, jag och BARNET skulle överraska med hemgjord körsbärsglass men den blev så god att vi åt upp den direkt. Som plåster på såren bokade vi ett restaurangbesök imorgon (jag vill ha ostron och råbiff så jag valde restaurang), ikväll ska vi äta en miserabel glasstårta (VARFÖR kan man inte köpa Klings glasstårta i Stockholm???) och titta på Idol. Vilken rackarns fest:D

Vi har en födelsedag idag. Som sig bör jobbar födelsedagsbarnet, jag och BARNET skulle överraska med hemgjord körsbärsglass men den blev så god att vi åt upp den direkt. Som plåster på såren bokade vi ett restaurangbesök imorgon (jag vill ha ostron och råbiff så jag valde restaurang), ikväll ska vi äta en miserabel glasstårta (VARFÖR kan man inte köpa Klings glasstårta i Stockholm???) och titta på Idol. Vilken rackarns fest:D
:D
Avslöjade ni för födelsedagspippin att ni ätit upp hens överraskning?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Liten
·
IT & mobiler Jag känner mig helt blåst, men vi får inte igång TV:n i husvagnen med vagnens antenn (dålig mottagning) utan funderar i stället på att...
Svar
3
· Visningar
313
Senast: Snubbelfot
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
52 942
Senast: Tilly_85
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver... 2
Svar
37
· Visningar
2 165
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka