Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tagit ut kycklingklubbor ur frysen och grubblar på vad göra till dem. Lutar mot tsatsiki och bulgur med vermicelli plus chilisås.

Jag har ett fruktansvärt sug efter dillkött av alla saker i sommarhettan, men det får bli någon annan gång.
 
Ikväll körde vi snabbkäk med färdiga panerade "fish and chips-fileer" och färskpotatisklyftor gjorda i airfryern. Gjorde också en bönsallad med tomat, gurka, blandade bönor. rödlök och vinägrett m lite äppeljuice i. Serverades med dansk remouladsås också. Och persiko-iste! :love:
Gott!
 
Valde mat som skulle vara lämplig på senaste porslinsinköpet samt inte för stabbigt i värmen :D

Det blev äggröra på hemägg (tack svärmor :heart) med tryffelolja och tryffelcheddar samt snabbstekta grönsaker till.

IMG_20210706_211140_636.jpg


Porslinet är Gustavsbergs anemonbård från 1830-talet :heart
 
Hade vänner över i söndags och trots värmen fick jag sug på dragonkyckling! Kyckling stektes och gratinerades i ugn med lök, champinjoner, vitt vin, grädde, creme fraiche, dragon, dijonsenap och lite vitlök, serverades med ris och grönsallad som jag vispade ihop en vinägrett till, alla tog om två gånger och det blev SÅ gott
 
Jag är gräsänka för dagen så jag åt ostbågar samt mackor med fänkålssalami till middag. En skål med mango, nektarin och hallon + en mini-Magnum till efterrätt. :d

Igår åt vi panerad fisk med potatismos, ärtor, kokta mörotter och remouladsås och imorgon är planen pasta med röd pesto, tonfisk, paprika och oliver.
 
Idag blev det rester för oss. Hade grillat lamm och grillad kyckling som vi gjorde lite färskpotatis i airfryern till. Gjorde också liknande bönsallad med vinägrett som igår. Och tzatziki! Gööött!
 
Igår minns jag inte ens vad vi åt, så det var nog inget spännande :p

Ikväll ska vi testa en ny sorts vegoburgare som är gjorda på bönor och rödbeta. De kommer att ätas i briochebröd tillsammans med avocado och aioli, och till detta ska vi äta sötpotatispommes. Perfekt snabb och lat fredagsmiddag!
 
Igår skulle vi handlat. Allt är liksom slut. Men vi hann/orkade inte. Sambon var mätt sen lunchen. Så jag hittade en sötpotatis som jag skar upp körde i airfryern. Till det lax i ugn med pesto. Skittrist faktiskt! 😅

Nu väntar jag på sambo som skulle köpa med hämtmat på hemvägen. Ingen aning om vad det blir. 🤷‍♀️
 
Idag ska vi äta prawn toasties! Inte alls vad vi hade planerat, men jag blev så sugen efter att ha sett ett klipp med Jamie Oliver på Facebook. En röra på råa räkor, ingefära, soja, vitlök, vårlök och en äggula läggs mellan två skivor bröd, utsidan penslas med äggvita och doppas i sesamfrön, och sen steks hela härligheten tills räkorna inuti är tillagade. Vi ska äta det med en råkostsallad med limejuice, vitlök, färsk chili och lite olivolja, mycket koriander och sweet chilisås. Hoppas det blir gott!
 
Idag ska vi äta prawn toasties! Inte alls vad vi hade planerat, men jag blev så sugen efter att ha sett ett klipp med Jamie Oliver på Facebook. En röra på råa räkor, ingefära, soja, vitlök, vårlök och en äggula läggs mellan två skivor bröd, utsidan penslas med äggvita och doppas i sesamfrön, och sen steks hela härligheten tills räkorna inuti är tillagade. Vi ska äta det med en råkostsallad med limejuice, vitlök, färsk chili och lite olivolja, mycket koriander och sweet chilisås. Hoppas det blir gott!

Åh hjälp, jag blev tvungen att leta upp klippet bara från beskrivningen... låter och ser superfrestande ut! Tur att jag hade bottnat med många pannkakor och blåbärssylt innan jag kollade så jag inte dräglade ner hela tangentbordet.
 
Ja det såg ju inte ut som ett avancerat långkok heller, så det finns nog en överhängande risk/chans att det dyker upp prawn toasts på menyn här - med mycket koriander! Och ingefära. :d:love:

Nej, förutom att jag gjorde missen att köpa råa räkor med skal och inte utan skal, vilket förlängde tillagningstiden, så tog det väl allt som allt max en halvtimma, salladen inräknad. Är svårt sugen på att köra en repris imorgon. :d
 
Oooh räkor lät gott!

Ikväll har jag ätit svennepizza för första gången på ÅR.
(Domino's UK förstörde mitt liv.)

Men denna var riktigt, riktigt god. Blev nån egen variant av calzone, med skinka, oxfilé och vitlök :d
Nu cola zero så jag inte dör av törst :angel:
 
Det kom inte hem någon hämtmat. Utan sambo hade köpt till carbonara med massa panchetta, ärtor och färsk pasta. Supergott!
 
Temat med brödmat fortsätter! Idag philly cheese steak med ryggbiff skuren i tunna strimlor, stekt rödlök och paprika, i lite buljong med en slatt rödvinssås som extra piff. I en halv ciabatta, toppad med hemgjord cheddarostsås, och så gratinerad en liten stund i ugnen. Till detta koriander, romansallad med vinägrett och jalapenos. Mums!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp