Alltså, vad är det du argumenterar emot egentligen? För det är väl inte så att du tror att en förare som tittar i mobilen medan bilen åker har i närheten av samma koll som en förare med ögonen på vägen och händerna på ratten? (Och för att försöka undvika missförstånd så pratar jag nu om normalfallet, inte om förare som trots koll på vägen drabbas av hjärtinfarkt, stroke, epilepisanfall osv osv osv under färd)
Om mobilen är "huvudpersonen" i bilen så kommer föraren att missa saker som händer utanför bilen, betydligt mycket mer än vad den gör som låter körningen av bilen spela huvudrollen. Sitter "mobil-personen" dessutom i en stor lastbil (eller buss) skulle det t.o.m. kunna missas att en liten varningsskylt körts ned, något som torde märkas betydligt mer i en personbil.
Det här absolut 100%-iga skyddet du pratar om har jag inte sett nämnas här av någon annan än dig. Det finns en stor skala mellan 0 och 100...