Titta på valp på söndag!

Smurfoff

Trådstartare
Ska titta på valp på söndag! Dem är nu 3 veckor gamla =) Finns även en ungtik på 7 månader till salu som jag ska kolla på. Har inte riktigt bestämt mig om jag vill ha en valp eller en som är lite äldre=) Är en mops föresten.

Lite frågor.

Jag jobbar i ett stall, i Tyskland. Min dvärgpinscher är alltid med mig. Men tänkte valpen vill jag inte ha ute när vi tar in och ut hästarna, utan kan vara med när man mockar osv. Är från 7.30 till 11.00 senast. är det för mycket för en valp? Kommer ha en liten bur med mysiga filtar där den kan gå in när den är trött. Min tik går och lägger sig i höet.

På eftermiddagarna är vi mest inne och passar barn ibland, och på kvällen fodrar hästarna :) Kommer va mycket utomhus osv.

Tips=)? Vad hade ni valt, valp eller den som är lite äldre?

Sv: Titta på valp på söndag!

Får du hälsa på valparna när de bara är tre veckor? Låter tidigt.

What ever, det är ju fler aspekter huruvida du kan ha valp eller inte, hur ser övriga vardagen ut. Annars är det inget problem för en valp att vara med i stallet ett par timmar, svåra är väl att de kräver en hel del passning, som vilken bäbis som helst. Så det går nog inte att "stoppa undan" den i en bur särskilt många minuter innan de vant sig.

ska inte låsa in den i en bur.. ska ha en bur öppen med filtar i... min dvärgpinscher kommer krypa in där. sen är gården "inhängnad" så gör inget om den springer runt liksom. Vi har hundarna med oss överallt, även när vi handlar, åker till ridhuset med hästarna osv. i tyskland är hundarna med överallt.

Alltså går, går det nog. Men just med valp är det ett jäkla passande. En öppen bur och den hinner få i sig massor med saker som inte passar små valpmagar.

Jag var själv helledig första två veckorna med valp och hade tänkt "jobba lite hemifrån" Jo men tjena, jag jobbade inte en minut. I ett stall finns det ju massor med spännande saker att äta, klämma fast sig i eller ramla ner ifrån.

Sen skiljer det säker på valp och valp, men hos mig var det full kastrull från minut ett.

Både Fridolf och Boss har varit med mig i stallet från dag ett. En enkel kopostgallerhage att stoppa valpen i de stunder man inte kan ha ögonen på den (vid in-utsläpp av hästar tex) övrig tid var de med mig. Lite hästskit slank det allt ner, men så länge det inte är nyavmaskat är det knappast farligt;)

Jag jobbade i stall när jag skaffade min förra hund. När jag fodrade, mockade och höll ridlektioner så låg hon innanför min jacka. När jag hanterade hästar eller red så låg hon inne på kontoret eller så gjorde jag ett litet bo åt henne i en nymockad box. Det funkade jättebra.

Det blev idag istället! Och gud vilka sötnosar.. Tittade bara på dem från håll då dem bara är 3 veckor ville inte stressa mamman. Men hon var SÅ trevlig kom i full fart och ville bli kliad , och alla andra mopsarna var uppe i knät på en.

Det finns 2 hanar och 2 tikar, den ena tiken är såld, ska välja först då hon väntat 1 år. Jag vill ju helst ha en tik då jag har en tik hemma, blir så mycket enklare men jag tycker hanarna är så himla fina..

Men hur hade ni valt? tagit tiken som blir över eller tänk om jag råkar fastna för en av hanarna... HM.... Ska hälsa på dem när dem är 5 veckor igen..

Jag personligen hade tagit tiken. Eller kastrerat hanen så fort som möjligt sen.

Jo jag tror också det blir tiken. Den ena valpen är stor och den andra minst i kullen. Så får helt enkelt se vem dem andra väljer. Då det blir mer jobb med hane, då jag reser mycket så vore det jobbigt om min tik skulle börja löpa och dem är ihop. Vill inte direkt ha mops pinshcer valpar... hehe..

Tänkte göra en hörna i stallet med kompostgaller eller en stor gallerbur, där jag kommer lägga filtar osv. Uppfödaren sa man måste stänga in valpen i buren annars sover den inte utan fortsätter leka hela tide

Genom att hjälpa valpen att själv lugna sig. Tex ryggsäcksövning.

Jag har fyra BCs som alla sover som släggade inomhus, men äger ingen hundbur. Visa hunden vad som förväntas, hjälp den att varva ned i början och var konsekvent.

Ok i stallet kommer jag ha kompostgaller och värmefilt i. Där får valpen va medans man tar in/uthästarna

Finns det fler här inne på buke som har mops?

Jag har en mops bland alla schnauzrar :D Hon följer mig som en skugga (nästan). Vi bor på gård och har 2 ponnys och hon är med mig i stallet. Tycker hon det blir tråkigt så lägger jag en hög med hö i ett hörn så sätter hon sig där.
Är det en gul eller en svart mops du ska ha? Jag tycker att de gula verkar har tjockare päls, min fryser aldrig. Snö och kallt gör henne inget, så vara med i stallet eller ute när det är kallt, är inga problem.
Är bara min egna erfarenhet, inte träffat många svarta. ..

Men har en otroligt söt bild när hon ville ha det lite varmt om rumpan, ska se om jag hittar den :)

Det tycker jag låter klokt. Hellre instängd än platt!

Ingen som har reflekterat över att mopsens platta nos är nästan exakt samma storlek som en hästhov? :cautious: :angel:

TS, jag är övertygad om att det är bra att en valp får vara med så mycket som möjligt från början. Jag tror det leder till en tryggare hund. (Och ett roligare hundliv!)

Lycka till med valpen och posta gärna bilder :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 548
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 954
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 098
Senast: Aningsfull
·
Ekonomi & Juridik Jobbar nu i Tyskland på ett underbart ställe, trivs superbra. Tar hand om 13 hästar, fodrar, mockar, in/utsläpp. Börjar 7.30 stallet är...
Svar
16
· Visningar
3 417
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur