B
Båbbe
Vad är viktigt när man letar stall till sin häst? Jag har ingen egen häst ännu, men har tänkt skaffa på ett eller annat vis innan året är slut... Det är endast aktuellt med stall som erbjuder fullskötsel minst vardagar pga mitt jobb. Min tanke är att kolla upp:
* Stallmiljö: Säkert? Trivsamt? Luft? Plats att binda hästen? Spolspilta?
* Sadelkammare: Plats att förvara sadel och övriga prylar? Toa för ryttare? Jag har inget behov av fikarum, finns det omklädningsrum med dusch är det en trevlig bonus men knappast avgörande...
* Ridbana? Belyst? Ridhus?
* Utevistelse: När går hästarna ut/tas in? Täckesservice? Hur är flockarna delade? Tillsyn i hagen? Flexibilitet om det blir problem i flocken?
* Foder: Analyserat? Hö/hösilage? Finns det hjälp att få med foderstater? Fodras det med pellets eller havreblandningar? Hur ofta fodras hästarna? Tider - fasta eller flexibla?
* Ridvägar?
* Tränare i stallet? Kommer någon utöver det dit och har kurser?
* Vatten i hage och stall, byts det ofta? Hur är försörjningen? (kommunalt vatten, borrad brunn eller grävd brunn)
* Ingår mockning?
Och så priset såklart!
Har jag missat något jätteviktigt?
* Stallmiljö: Säkert? Trivsamt? Luft? Plats att binda hästen? Spolspilta?
* Sadelkammare: Plats att förvara sadel och övriga prylar? Toa för ryttare? Jag har inget behov av fikarum, finns det omklädningsrum med dusch är det en trevlig bonus men knappast avgörande...
* Ridbana? Belyst? Ridhus?
* Utevistelse: När går hästarna ut/tas in? Täckesservice? Hur är flockarna delade? Tillsyn i hagen? Flexibilitet om det blir problem i flocken?
* Foder: Analyserat? Hö/hösilage? Finns det hjälp att få med foderstater? Fodras det med pellets eller havreblandningar? Hur ofta fodras hästarna? Tider - fasta eller flexibla?
* Ridvägar?
* Tränare i stallet? Kommer någon utöver det dit och har kurser?
* Vatten i hage och stall, byts det ofta? Hur är försörjningen? (kommunalt vatten, borrad brunn eller grävd brunn)
* Ingår mockning?
Och så priset såklart!
Har jag missat något jätteviktigt?