Titta på ledig stallplats - funderingar..

Jossantt

Trådstartare
(NI som vet vem/vilka stall jag skriver om, nämn inga namn eller liknande!)

Jag söker stallplats nu när vårat nuvarande stall ska försvinna. Har varit och titta på massor (eller ja.. 7 st;) ) Alla har ju sina för och nackdelar, och jag har ett par månader på mig att hitta något. Har självklart ställt mig o kö till några.
I onsdags ringde ett av stallen, och de har en plats ledig, så jag åkte ut idag, tillsammans med min medryttare för att träffa stallchef+stallägare.

Vi kommer dit, presenterar oss och sätter oss i sadelkammaren för att prata lite. I min värld så vill man ju lära känna dem lite, få veta mer om stallets rutiner, lite regler och så vidare men...
Stallchefen börjar berätta om kolletivet (ja, stallet drivs kollektiv) och hur bra det är, hur måna dem är om att alla ska må bra, kollektivets viktiga roll i varje hästägares vardag med mera med mera. Hon avslutar med att fråga mig :
SÅ, vad tror du att du kan tillföra kollektivet?

Min reaktion: :eek: och svar, Ja.. Jag är oftast glad, hjälper till, försöker dra med mig andra när jag ska rida ut...

Nästa grej hon pratar om är att det är viktigt att vi i stallet har en öppen dialog, att alla kan prata med varandra och inget skitsnack bildas (och så vidare...Bra saker! självklart instämmer jag med det hon säger tills..) om din häst har några problem i hanteringen så hjälper vi varandra att göra upp en plan och arbeta bort dem, om stallchefen upptäcker någonting som hon tycker är fel i beteendet hos hästen så ska hon och ägaren prata tills de har fixat en "problem-plan" och kan arbeta bort problemet.

förlåt, men är det jag som bara känner; VEMS ÄR HÄSTEN!? Självklart har man olika former av uppfostran, men jag har tillexempel satt min energi på att min häst ska gå att flytta åt alla håll, stanna när jag går, inte nafsa(under några omständigheter) men jag vet att han gärna tex nosar på en rygg/nacke när han går bakom en. Han går inte nära men sträcker ut halsen och nosar runt i håret( jag har rätt långt hår...:D )
Kan till lägga att inga som helst frågor om hästen kom, eller om mig som person...

Är det här ett vanlig bemötande när man söker stallplats? (första gången jag flyttar, kom in i nuvarnade stallet som medryttare och det har utvecklats sig från det..)
Vad för frågor brukar ställas? Är det hästen eller ägaren som det ligger focus på när man har ett sånt här möte?

Långt inlägg, förlåt, men är helt chockad! Ska ringa dem i morgon och snäll säga att jag inte kände mig välkommen alls, att jag är besviken på attityden dem uppvisade mot mig och så vidare... Det kändes som att jag satt i en arbetsintervju inför ett bootkamp eller liknande...:(

Sv: Titta på ledig stallplats - funderingar..

vad förväntade du dig att de skulle fråga? att du kommer vara delaktig i kollektivet, att du kommer betala hyran som är sagd på utsatt datum är ju självklarheter?

klart de vill veta vad du tillför kollektivet om de har flera som konkurerar om platsen? varför välja första bästa om man kan få bättre alternativ? det sköts kollektivt, de andra kanske tycker det är ypperligt? det är ju aldeles ypperligt att man bestämmer sådant, hur hästarna skall hanteras och vad som skall tolereras och inte, speciellt om man har hingstar och unghästar inblandade som inte är riktigt mogna i huvudet, så de får en lika och konsekvent behandling oavsett vem som hanterar dem.

utan att ha sett allt för många hästar kommer man ju stöta på de hästar som inte är fullt så välhanterade som andra, unghästar som inte vet bättre och hingstar som är väldigt nyfikna på ston.

likväl som du vill veta vad de erbjuder dig och din häst vill de veta vad du erbjuder dem.

Ja alltså självklart blir det mycket diskussioner när en person söker plats i ett kollektiv, att man är så övertydlig hänger nog samman med att många faktiskt inte alls förstår innebörden av ett kollektiv och att det absolut inte är som att hyra av värden Vasakronan. Allt måste man göra själv, står man där en dag ensam i stallet och ett staket går sönder så får man vackert masa sig in i hagen och göra en reparation och självfallet efter bästa förmåga. Man kan inte bara gå därifrån.

Att man diskuterar enskilda hästar och om de skulle ha problem, ja det är många som ska hantera hästarna om det är många som delar på kollektivet. Har detta stall en hanteringsplan vid dessa tillfällen så är det ju strålande, alla har inte det och om en häst ställer till med stora problem för kollektivet så kan vederbörande bli uppsagd vilket ofta finns i kontrakten.

Ang kommunikationen, är den oerhört viktig i ett kollektiv. Då en verbal sådan och inte genom noteringar på tavlan etc, detta brukar inte ge en bra stämning i ett kollektiv. Jag kan förstå att man är noga med vem man tar in, ett helt kollektiv kan falla isär om det blir schismer mellan olika människor.

Huuu, låter värre än vissa dagis. Visst, man vill att hästarna ska vara väluppfostrade o lätta att hantera men därifrån till att stallchefen ska lägga upp en plan?? Har stått i allt från Ridskolas privatstall till pyttestall med bara stallägare men har då aldrig fått så konstiga input som "handlingsplaner" utan mer åt "Är han/hon inte lätthanterad får du se dig om efter annat stall"-hållet. Mycket bättre, rakare och framförallt inte så himla pretentiöst...jesus..Eeeeh, det blir aldrig kollektivt för mig om det är så det går till..

Att man tillför något i kollektivet är ju ganska självklart, men om någon sa till mig att de skulle göra upp en plan för hur min häst skulle uppfostras om det inte passade dem som den var nu, då skulle jag dra öronen åt mig. Det måste vara upp till ägaren hur man vill uppfostra och hantera sin häst. Givetvis måste den kunna hanteras av olika personer, men uppstår problem tycker jag det är ägaren ska ska bestämma hur det ska åtgärdas. Jag har aldrig lagt mig i hur inackorderingarna uppfostrats. (och tänker aldrig göra det) Finns det problem med en häst så berättar jag för ägaren, men jag tycker inte jag kan lägga mig i hur ägaren vill tackla det. Nu har jag ju inget kollektivstall och skulle inte vilja ha min häst i ett sådant heller, men detta tyckte jag lät väldigt underligt.
När någon är här för att titta på stallplats berättar jag om vilka rutiner jag har med fodringar, utevistelse osv, vart allt finns, regler mm. Jag vill också prata lite häst i allmänhet för att ta reda på om jag tror det är en hästägare med liknande syn på hästar som jag själv har. Då fungerar det bäst. jag vill förstås veta lite om hästen också.

Senast ändrad:

Att man tillför något i kollektivet är ju ganska självklart, men om någon sa till mig att de skulle göra upp en plan för hur min häst skulle uppfostras om det inte passade dem som den var nu, då skulle jag dra öronen åt mig. Det måste vara upp till ägaren hur man vill uppfostra och hantera sin häst. Givetvis måste den kunna hanteras av olika personer, men uppstår problem tycker jag det är ägaren ska ska bestämma hur det ska åtgärdas. Jag har aldrig lagt mig i hur inackorderingarna uppfostrats. (och tänker aldrig göra det) Finns det problem med en häst så berättar jag för ägaren, men jag tycker inte jag kan lägga mig i hur ägaren vill tackla det. Nu har jag ju inget kollektivstall och skulle inte vilja ha min häst i ett sådant heller, men detta tyckte jag lät väldigt underligt.

Håller med. Hos oss har stallägaren sagt klart och tydligt att det är upp till hästägaren att uppfostra sin häst. Självklart korrigerar stallägaren hästen när denne hanterar den om något problem uppstår, men det är inte stallägarens uppgift att fostra hyresgästernas hästar. Om någon skulle be om hjälp vore det ju en annan sak naturligtvis.

Jag står inte i kollektiv vilket jag är glad för. Tycker det är skönt att det är någon som satt klara och tydliga regler och sköter verksamheten på ett bra sätt. Jag har inga bra erfarenheter av kollektivstall alls, alltid har det blivit bråk och någon form av "maktkamp", disskusioner om rena skitsaker egentligen osv osv. Tittade på en stallplats i ett kollektiv för ett tag sedan och kände mig inte välkommen där. De tyckte jag var "för fin". Det stallet finns inte kvar idag, tjejerna bråkade riktigt rejält, tror det blev polisanmälningar av det till slut och stallinredningen revs ned då det inte blev godkänt.

Sedan tror jag att ett kollektiv kan fungera bra med rätt mix av människor som går bra ihop.

Senast ändrad av en moderator:

Jag som stått i kollektivstall med hästar som inte varit så lätta att leda ut och in från hagen kan förstå att det kan bli ett problem.
Alternativet till att ha en öppen diskussion med ägaren har blivit skitsnack om hästen eller att den faktiskt har behandlats illa. Så från mitt perspektiv sett tycker jag att det var schysst att ta upp frågan på det sättet som gjordes. Men innan jag tackade ja till en stallplats skulle jag givetvis kolla på vilket sätt de anser att en häst är väluppfostrad. Personligen tycker jag att det är okej om hästen funkar bra om man har kedja för jag bryr mig bara om att jag kan hantera den, medan jag vet att andra har en annan inställning är mig.

Om min egen häst skulle börja trassla vid in och utsläpp vill jag korrigera henne själv men vill förstås att man talar om det för mig.

Ja, visst måste man kunna prata om det och precis som du säger uppfostringsmetoden är ägarens grej, men man måste känna sig säker om man ska hantera någon annans häst.

Står nu i litet stall där två av de andra hästarna är 3-åringar. I höstas när de kom från betet var dom oväntat beskedliga men i vintras efter inridningen så blev den ena, som dessutom naturligtvis är en bautahäst, lite kaxig. Vilket väl inte är så konstigt tonårskille som han var.

Vi hjälps åt med in och utsläpp och dagen innan såg jag ägaren kämpa med den. Jag frågade faktiskt aldrig, men dan efter satte jag kedja när jag tog in.

Den blev jättebeskedlig, behövde inte göra ngt alls faktiskt. Sen dess går den med kedja in och ut så slipper ägaren riskera att stupa i halkan. Nu har vi pratat rätt mycket innan så jag visste att det inte skulle innebära problem att göra det utan att fråga.

Jag tycker du ska försöka hitta ett annat stall. Man ska gå på magkänsla när det gäller sånt, känns det inte bra från början gör det definitivt inte det om det blir någon issue.

Om min egen häst skulle börja trassla vid in och utsläpp vill jag korrigera henne själv men vill förstås att man talar om det för mig.

Självklart är det ägaren som ska uppfostra sin häst, men om ett kollektiv har en plan för hästar som är lite svårare i hantering så kan det vara så enkelt att planen går ut på att alla ska göra likadant eftersom det ofta är flera som hanterar hästarna. Men att man pratar om det hänger samman med att slippa 1 skitsnack, 2 att alla gör på samma sätt eftersom det ger en lugnare och tryggare häst.

Det jag tänkte på när jag skrev var att jag sett andra slå hästar de blivit irriterade på, inte som korrigering utan för att bli av med sin egen frustration. Även med spö i huvudet:crazy:

Kanske lite svar till alla!

När jag söker till ett kollektivstall förväntar jag mig att få höra deras regler och "normer", hur hästarna sköts ( i detta fall med stallchef) och lite om vilka som står i stallet, typ är det mest skogsmulle eller mest tävlingsinriktade? Att som första fråga ställa: VAD kan du tillföra kollektivet? kändes väldigt konstigt... Förutom den självklara grejen att jag kanske är en blivande vän, någon att rida ut med, en mysig häst och så vidare...Så känns det som, vad ville dem höra?

Som jag skrev i första inlägget, så ställdes inga som helst frågor angående min häst, hantering kring den, ovanor (eller likande) eller en vilket kön den är!

Som Mynta skriver så är det väl upp till hästägaren själv att uppfostra sin häst, och stallchefen får väl gärna påpeka vilka delar som kanske behövs (det är lätt att bli hemma blind!) Instämmer även med Görel, jag vill vara den första att korrigera min häst då det är jag som är ägaren.

Jag kommer förmodligen pröva detta stall, och kommer då även att att samtal med stallchefen och beskriva min häst (tidigare misshandla, så tex inga snabba rörelser mot huvudet då har fryser fast och darrar!) Jag kan inte mer än pröva, till exempel så kommer täckesbyten inte ske innan de 2 känner varandra, och då bara av med ute täcke/ på med utetäcke.

Om ni hade varit i stallägarens sits, vilka frågor hade ni ställt till någon som sökt stallplats?

Jag kan inte svara för något kollektivstall men jag är väldigt intresserad av vad hästägaren har för hästfilosofi. Vilka erfarenheten h*n har i hästhantering.
Att h*n klarar av att hantera min häst (och givetvis sin egen), säger till om något har gått sönder mm och hjälper till om det behövs.

Min idealiska hyresgäst är en person med lång erfarenhet som helst har haft eget stall/stått i litet stall så att personen förstår fördelar/problem med detta.
Personen ska ha ungefär samma tänkesätt som jag. Jag skulle inte kunna ha någon som struntar i hovvård, ger undermåligt foder etc.
Hittills har jag haft tur med alla.

Hej!

Jag tycker det är superbra att dom öppet går ut med att OM din häst inte sköter sej så görs en åtgärdsplan- sen är det ju upp till dej om du accepterar det eller inte vill stå i stallet. Att dom inte bara accepterar att hästen strular runt är ju super. Jag har själv stått i stall där vi tvingats hantera farliga hästar, där ägaren inte vågat ta striden och hästen blivit mer och mer oregerlig.. Hellre då en ansvarig person som tar tag i problemet och ser till att alla trivs och kan hantera hästen. Sen hade ju du kunnat fråga vilka beteenden som är "icke-önskvärda" och jämföra det med din häst, de flesta hästarna är ju faktiskt ganska väluppfostrade.

Det är dessutom helst klart att dom vill veta vad du kan tillföra stallet, det är ändå kollektiv.

Stallet jag stog i som var helkollektiv hade inga såna frågor eller planer och det var ganska stor omsättning på hästar och ägare allteftersom dom inte fungerade..

/ Lavinia, som fått liknade frågor och påståenden även i stall med helinackordering- bra tycker jag för då vet jag vad jag får.

Det beror väl på tycker jag, självklart är hästen din, men det finns ingen hästägare i världen som kan allt, så att folk är hjälpsamma och säger vad de tycker är bara positivt! Dessutom beror det kanske på hur gammal du är, hur pass mycket hästvana du har osv.
Viktigt för att det ska fungera är att ni har samma syn på hästhållning och hantering.

Olika hästsyn: Om jag tex är mer inne på att gå till roten på ett "problem" och lösa upp det där så kan person nummer två vara av typen som korrigerar där problemet dyker upp istället.
Då är risken stor att du inte kommer trivas i det stallet.
Men har du och resterande ungefär samma synsätt så kan jag garantera dig att du kommer stormtrivas där och dessutom vinna mycket på det kunskapsmässigt!
Huvudsaken är att vara öppen och inte snöa in sig på ett spår! Lyssna på andras åsikter bör man alltid göra med det betyder inte att man ska lyda.

Aja, nu yrar jag här i nattmössan! Hoppas min tanke kom fram iaf.

Jag personligen skulle aldrig klara av ett sånnt stall. Jag vill sköta mig själv helt enkelt men för vissa kanske detta känns jättelockande, man får hjälp med sin häst och allt sköts konsekvent. Olika stall för olika människor helt enkelt :) Jag skulle inte lägga så mycket energi på det hela utan bara leta vidare.

Jag personligen skulle aldrig klara av ett sånnt stall. Jag vill sköta mig själv helt enkelt men för vissa kanske detta känns jättelockande, man får hjälp med sin häst och allt sköts konsekvent. Olika stall för olika människor helt enkelt :) Jag skulle inte lägga så mycket energi på det hela utan bara leta vidare.

Personligen så tror jag inte att jag kommer klara av det i längden heller, men som sagt så ska stallet där jag står nu rivas, och i dagsläget gäller det bara att hitta en box... Jag tror inte att jag kommer stanna där länge (men det beror ju vad alternativen är...) Pröva måste jag iaf och det kanske slutar med att jag aldrig mer vill flytta =)

Konstigt nog fick jag aldrig någon fråga ang hästens beteende, om han e framåt eller tillbakadragen, rädd eller liknande...

Lät väldigt märkligt att fråga vad man kan ge till kollektivet, hade de frågat det med en rad andra frågor (lite viktigare frågor tex. som vad du har för häst) så hade det väl varit ok. Men att bara fråga en sån sak känns jättemärkligt. Flytta inte till det stallet, känns som ett problemställe, fast kan ju ha helt fel i det, det är ju så mkt. annat man ska titta på när man letar stallplats.

Om du nu känner att det inte stämmer så ska du gå på magkänslan, den brukar ha rätt till sist!

Magkänslan säger nej, men huvudet tänker lite mer logiskt. Eller ja, hästen behöver en hage och tak över huvudet. ;) Som sagt , jag ska nog prova och se, kanske är det drömstallet, kanske är det en mardröm?
Har några vänner som står där, och som verkar gilla det...

Karamelldrottningen- Du satte ord på det jag försökte få fram! Självklart är frågorna berättigade, men kanske inte som första och i princip enda frågor!

Det är dessutom helst klart att dom vill veta vad du kan tillföra stallet, det är ändå kollektiv.

Jo, men vad vill de ha för svar på en sådan fråga, tänker jag då. "Jag är skitbra på att snickra staket och sopa gången" ?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 039
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar