Titta på hund utställning?

När det gäller arbetande hundar så anser jag att det är mer oseriöst att sätta utställning före arbetsegenskaper. Det räcker gott med en godkänd exteriörbeskrivning.
Denhär tråden behöver ju kanske inte handla om vad som är mest viktigt för avel och så 🙂 Men somsagt dom jag har hört om iallafall skulle inte tycka att utställning är MERA viktigt utan att det är EN viktig del liksom. Men att dom skulle inte ha hundar i avel som inte var fina OCH hade bra jakt egen skaper OCH bra mentalitet OCH som var friska. Utan att alla dom delarna är lika viktiga liksom.
Och jag menar ABSOLUT INTE att prata skit om nån upp födare nu! Men jag har hört om en som kanske inte har såå jätte höga krav på "allt annat" om dom är fina på utställning. Men iprincip alla som är mera "seriösa" tycker inte att dem upp födaren kanske har så jätte bra hundar eller gör så jätte bra i avel även fast dom kanske har fina hundar och säkert jätte bra sällskaps hundar och så! Men förutom den som kanske vill det så har jag iallafall inte hört om enenda som vill ha en "utställnings typ" på flatcoated retriever.
 
Ja men det var det jag menade att det finns så många hundar som har "allt" det och att tillexempel bra mentalitet är ett KRAV. Så såkallat "fula" hundar behövs inte för aveln då för att det finns såmånga bra hundar ändå.
Och iallafall på den utställningen som jag såg så var det ingen i den rasen iallafall som fick "sämre" än very good.
Problemet i alla raser är att det finns för få hundar i aveln och att genbasen är för liten. Fula hundar behövs verkligen!
Jag ställer själv ut men ser inte utställning som något som tillför mer än en liten extra guldkant om en titel skulle komma. Jag gör det för skoj skull.


Vilket omdöme hundar i en grupp får varierar oändligt från gång till gång, dommare till dommare.
Och det är trots allt en liten klick i varje ras som ställs ut. I vissa raser är det jättesvår konkurrens där samma hundar vinner överallt vilket gör att många bra hundar sällan når upp till de högre titlarna. I andra fall läggs mycket fokus på päls. Jag har tex en trimras och då är det inte bara att ha fixat till hunden hjälpligt. För att ha en chans måste den vara riktigt snyggt trimmad för att stå sig mot konkurrenterna.

Nä tråden behöver inte handla om avel men jag tycker det är lite viktigt att förtydliga ifall andra som läser inte är så insatta :)
 
Problemet i alla raser är att det finns för få hundar i aveln och att genbasen är för liten. Fula hundar behövs verkligen!
Jag ställer själv ut men ser inte utställning som något som tillför mer än en liten extra guldkant om en titel skulle komma. Jag gör det för skoj skull.


Vilket omdöme hundar i en grupp får varierar oändligt från gång till gång, dommare till dommare.
Och det är trots allt en liten klick i varje ras som ställs ut. I vissa raser är det jättesvår konkurrens där samma hundar vinner överallt vilket gör att många bra hundar sällan når upp till de högre titlarna. I andra fall läggs mycket fokus på päls. Jag har tex en trimras och då är det inte bara att ha fixat till hunden hjälpligt. För att ha en chans måste den vara riktigt snyggt trimmad för att stå sig mot konkurrenterna.

Nä tråden behöver inte handla om avel men jag tycker det är lite viktigt att förtydliga ifall andra som läser inte är så insatta :)
Jag menade om flatcoated retriever som jag har men såklart så kan det vara skillnad i andra raser! 🙂
Men jag har kollat resultat på flera utställningar på dendär dogshow sidan. Och av ALLA flatcoated retriever hanar som jag har läst så var det en enda som fick good och alla andra hade very good eller excellent. Från junior klass till veteran klass.
Det kanske är samma som vinner ofta det tänkte jag inte på. Men det finns heltenkelt MÅNGA väldigt fina flatcoated retriever enligt dommarna 🙂 Så då finns det ju ingen andledning för att ha dom som inte är så fina i avel efter som att det finns så många som är väldigt fina OCH bra i arbete och allting som behövs 🙂
Och jag ville även bara på peka att jag iallafall inte har hört om nån som har flatcoated retriever uppfödning som vill dela upp rasen eller nån som är mera "seriös" som har flatcoated retriever som vill det efter som att nån skrev om det. Så jag hoppas verkligen att det inte blir så heller! Även fast dom är fina enligt utställnings dommarna 🙂
 
Fast vadå miss lyckats att träna den i bruks eller igp? Jag vet inte exakt vad det är men om man tillexempel skulle ha en schäfer men man var heltenkelt inte intreserad av bruks eller igp. Då är ju inte den hunden "dålig" eller att man har "miss lyckats" bara för det utan man kanske heltenkelt tränar nåtannat som man tycker är kul och som hunden är jätte bra på?
Helt rätt. Hunden behöver absolut inte vara dålig för det. Men om man vill ha en chans att bli champion så är det bara bruks och igp (och drag) som gäller för att kunna ta cert eller bli champion. Det spelar ingen roll om hunden vunnit VM i någon annan gren, det räknas ändå inte. Och som merit för avel är det egentligen bara IGP som är värt något förutom polis eller väktarhund. På schäfer alltså, på andra raser tittar man på annat.

Det som jag tycker är helt sjukt är att en polishund som gått i tjänst i flera år inte anses ha tillräcklig merit för att bli utställningschampion, den måste alltså tävla bruks eller IGP för att kunna bli det. Är det några hundar som visat att de duger till arbete så är det vl våra tjänstehundar.

För mig personligen så väntar jag hellre tills bruks/igp meriten är klar än att ställa ut hunden i öppen klass. Kraven för meriten är dessutom ganska låga så det är långt ifrån omöjligt att fixa det tills hunden blir två år.
 
Finns det något bra flödesschema där man kan se hur gången är? Jag snurrar till det hela tiden eftersom det är samma ord men upplägget oftast tvärtom jämfört med kattutställningar. Är det samma cert för ungdjur som för vuxna? Vid vilket skede tävlar man mot andra raser och andra domares hundar? Jag har verkligen svårt att strukturera utifrån text när det gäller sånt här, trots jättebra beskrivningar. :bag:


För katt tävlar man om cert inom sin klass, och katter under 10 månader tävlar som ungdjur och junior, och kan inte ta cert. Öppen klass hona konkurrerar alltså bara om cert med andra honor av samma ras (eller färg/färggrupp om det är en ras med sådan uppdelning) i öppen klass. Sedan mot domarens alla andra vuxna honor i samma kategori ("rasgrupp") om att bli Nominerad ("Domarens bästa"). Vid sidan av det tar man också, om man har minst 3 i rasen, ut en BIV (bäst i variant) som är bäst i ras/färggrupp oavsett klass. BIV har inget att göra med resten av tävlingen om cert eller för att bli BIS utan går "på tvären" med honor och hanar bedömda mot varandra. Dock aldrig kastrater mot okastrerade, för att göra det extra krångligt. :rofl:

Alla domares nominerade katter tävlar sen om BIS, fortfarande bara mot andra vuxna honor i det här fallet. Titlarna är många fler, så en katt med högsta titeln har vunnit över 20 cert i flera olika länder. BOB "Best of best" är en inofficiell vinst som man rätt sällan tar ut, men då är det alla BIS mot varandra och enda gången som vuxna, kastrater, ungdjur och juniorer tävlar mot varandra.
 
Finns det något bra flödesschema där man kan se hur gången är? Jag snurrar till det hela tiden eftersom det är samma ord men upplägget oftast tvärtom jämfört med kattutställningar. Är det samma cert för ungdjur som för vuxna? Vid vilket skede tävlar man mot andra raser och andra domares hundar? Jag har verkligen svårt att strukturera utifrån text när det gäller sånt här, trots jättebra beskrivningar. :bag:


För katt tävlar man om cert inom sin klass, och katter under 10 månader tävlar som ungdjur och junior, och kan inte ta cert. Öppen klass hona konkurrerar alltså bara om cert med andra honor av samma ras (eller färg/färggrupp om det är en ras med sådan uppdelning) i öppen klass. Sedan mot domarens alla andra vuxna honor i samma kategori ("rasgrupp") om att bli Nominerad ("Domarens bästa"). Vid sidan av det tar man också, om man har minst 3 i rasen, ut en BIV (bäst i variant) som är bäst i ras/färggrupp oavsett klass. BIV har inget att göra med resten av tävlingen om cert eller för att bli BIS utan går "på tvären" med honor och hanar bedömda mot varandra. Dock aldrig kastrater mot okastrerade, för att göra det extra krångligt. :rofl:

Alla domares nominerade katter tävlar sen om BIS, fortfarande bara mot andra vuxna honor i det här fallet. Titlarna är många fler, så en katt med högsta titeln har vunnit över 20 cert i flera olika länder. BOB "Best of best" är en inofficiell vinst som man rätt sällan tar ut, men då är det alla BIS mot varandra och enda gången som vuxna, kastrater, ungdjur och juniorer tävlar mot varandra.
Det bästa är här tror jag, sidan 42 och 43, de kommer som ett uppslag i det tryckta häftet och då blir det välfigt tydligt https://www.skk.se/globalassets/glo...pionatregler-t35.pdf?timestamp=20240321092208

Det är i BIG och BIS man möter andra raser och från andra domare
 
Finns det något bra flödesschema där man kan se hur gången är? Jag snurrar till det hela tiden eftersom det är samma ord men upplägget oftast tvärtom jämfört med kattutställningar. Är det samma cert för ungdjur som för vuxna? Vid vilket skede tävlar man mot andra raser och andra domares hundar? Jag har verkligen svårt att strukturera utifrån text när det gäller sånt här, trots jättebra beskrivningar. :bag:


För katt tävlar man om cert inom sin klass, och katter under 10 månader tävlar som ungdjur och junior, och kan inte ta cert. Öppen klass hona konkurrerar alltså bara om cert med andra honor av samma ras (eller färg/färggrupp om det är en ras med sådan uppdelning) i öppen klass. Sedan mot domarens alla andra vuxna honor i samma kategori ("rasgrupp") om att bli Nominerad ("Domarens bästa"). Vid sidan av det tar man också, om man har minst 3 i rasen, ut en BIV (bäst i variant) som är bäst i ras/färggrupp oavsett klass. BIV har inget att göra med resten av tävlingen om cert eller för att bli BIS utan går "på tvären" med honor och hanar bedömda mot varandra. Dock aldrig kastrater mot okastrerade, för att göra det extra krångligt. :rofl:

Alla domares nominerade katter tävlar sen om BIS, fortfarande bara mot andra vuxna honor i det här fallet. Titlarna är många fler, så en katt med högsta titeln har vunnit över 20 cert i flera olika länder. BOB "Best of best" är en inofficiell vinst som man rätt sällan tar ut, men då är det alla BIS mot varandra och enda gången som vuxna, kastrater, ungdjur och juniorer tävlar mot varandra.
Jag är ju uppen bart inget proffs 😅 Men jag tänkte svara som jag TROR så kanske nån som VET kan säga ifall jag har fattat rätt 🙂
Men jag har tyvär ingen bild.
Men då är det först valp klass hanar och sen valp klass tikar. Och då kan dom få hp som pris.
Och valparna tävlar i en egen bir big och bis sen som jag kommer till.
Sen är det junior klass hanar. Och då kan dom få ck. Sen ung hunds klass hanar jakt klass hanar öppen klass hanar champion klass hanar veteran klass hanar. Och i varje klass så är det tillexempel ung hundar eller jakt merit hundar osv. Och dom kan inte vinna cert då utan dom kan få ck. Och det är en som vinner varje klass men den vinner "bara" den klassen.
Sen efter alla han hundar har varit be dömda så ska dom som har fått ck tävla i bästa han hund. Och då är det ALLA o avsett ålder från junior till veteran. Och sen bästa vinner heltenkelt.
Och om den bästa är champion så får den näst bästa eller tredje osv den första som inte är champion får cert. Förutom i dom raserna som dom måste ha jakt merit.
Sen är det exakt lika fast för alla tikar i den rasen och den bästa tiken som inte är champion får cert.
Och sen är det vinnar hanen mot vinnar tiken som tävlar om bir som är bäst i rasen.
Och sen som vinner det går vidare till big som är bäst i gruppen. Så för tillexempel flatcoated retriever som jag har så skulle den allra bästa flatten tävla mot den bästa golden bästa labben osv. Och sen bästa av alla dom blir big.
Och det är tio ras grupper tror jag så dom tio som blev big tävlar i bis alltså best in show. Och den som är finast då är bis!
Så TROR jag att det är men somsagt jag har säkert miss uppfattat nåt och jag vet att du ville ha en bild som jag tyvär inte har.
Men bara kul att veta om nån vill kolla om jag har fattat allting 🙂
 
Helt rätt. Hunden behöver absolut inte vara dålig för det. Men om man vill ha en chans att bli champion så är det bara bruks och igp (och drag) som gäller för att kunna ta cert eller bli champion. Det spelar ingen roll om hunden vunnit VM i någon annan gren, det räknas ändå inte. Och som merit för avel är det egentligen bara IGP som är värt något förutom polis eller väktarhund. På schäfer alltså, på andra raser tittar man på annat.

Det som jag tycker är helt sjukt är att en polishund som gått i tjänst i flera år inte anses ha tillräcklig merit för att bli utställningschampion, den måste alltså tävla bruks eller IGP för att kunna bli det. Är det några hundar som visat att de duger till arbete så är det vl våra tjänstehundar.

För mig personligen så väntar jag hellre tills bruks/igp meriten är klar än att ställa ut hunden i öppen klass. Kraven för meriten är dessutom ganska låga så det är långt ifrån omöjligt att fixa det tills hunden blir två år.
Jag tycker att det är lite konstigt. Alltså utställnings champion borde ju vara bara hur den ser ut. Men kanske nånannan titel för dom som är arbets champion och utställnings champion.
För om man heltenkelt inte är intreserad av dom grenarna så är det ju dumt ifall dom hundarna inte får "räknas" liksom.
 
Jag är ju uppen bart inget proffs 😅 Men jag tänkte svara som jag TROR så kanske nån som VET kan säga ifall jag har fattat rätt 🙂
Men jag har tyvär ingen bild.
Men då är det först valp klass hanar och sen valp klass tikar. Och då kan dom få hp som pris.
Och valparna tävlar i en egen bir big och bis sen som jag kommer till.
Sen är det junior klass hanar. Och då kan dom få ck. Sen ung hunds klass hanar jakt klass hanar öppen klass hanar champion klass hanar veteran klass hanar. Och i varje klass så är det tillexempel ung hundar eller jakt merit hundar osv. Och dom kan inte vinna cert då utan dom kan få ck. Och det är en som vinner varje klass men den vinner "bara" den klassen.
Sen efter alla han hundar har varit be dömda så ska dom som har fått ck tävla i bästa han hund. Och då är det ALLA o avsett ålder från junior till veteran. Och sen bästa vinner heltenkelt.
Och om den bästa är champion så får den näst bästa eller tredje osv den första som inte är champion får cert. Förutom i dom raserna som dom måste ha jakt merit.
Sen är det exakt lika fast för alla tikar i den rasen och den bästa tiken som inte är champion får cert.
Och sen är det vinnar hanen mot vinnar tiken som tävlar om bir som är bäst i rasen.
Och sen som vinner det går vidare till big som är bäst i gruppen. Så för tillexempel flatcoated retriever som jag har så skulle den allra bästa flatten tävla mot den bästa golden bästa labben osv. Och sen bästa av alla dom blir big.
Och det är tio ras grupper tror jag så dom tio som blev big tävlar i bis alltså best in show. Och den som är finast då är bis!
Så TROR jag att det är men somsagt jag har säkert miss uppfattat nåt och jag vet att du ville ha en bild som jag tyvär inte har.
Men bara kul att veta om nån vill kolla om jag har fattat allting 🙂
En jättebra sammanfattning. Sen kan man ju snurra till det med de internationella och nordiska certen mendet finns ingen anledning att ha koll på förrän man är där och siktar på att vinna dem.
 
Jag tycker att det är lite konstigt. Alltså utställnings champion borde ju vara bara hur den ser ut. Men kanske nånannan titel för dom som är arbets champion och utställnings champion.
För om man heltenkelt inte är intreserad av dom grenarna så är det ju dumt ifall dom hundarna inte får "räknas" liksom.
Jag tycker att det är bra. Och jag tycker att det dessutom borde vara SVÅRARE att få arbetsmeriten. För i grunden är och ska utställning vara ett avelsverktyg. Man vill kontrollera att avelsarbetet följer rasstandarden. Och i rasstandarden står också hur rasen ska vara, en jakthund ska jaga på ett visst sätt, en apportör ska apportera, en brukshund ska fungera i bruksarbete osv.
Om man tar bort kravet på arbetsmerit för att bli utställningschampion kommer dessa raser bli ännu mer splittrade i show och arbetsvariant. Det tror jag inte gynnar någon.

Sen kan man bli champion i bruks och IGP och en massa andra grenar också. Och för att bli det så krävs dessutom att hunden har visats på utställning och fått lägst Good, just för att man ska se att hunden fortfarande följer rasstandarden på den exteriöra sidan.
 
Jag tycker att det är bra. Och jag tycker att det dessutom borde vara SVÅRARE att få arbetsmeriten. För i grunden är och ska utställning vara ett avelsverktyg. Man vill kontrollera att avelsarbetet följer rasstandarden. Och i rasstandarden står också hur rasen ska vara, en jakthund ska jaga på ett visst sätt, en apportör ska apportera, en brukshund ska fungera i bruksarbete osv.
Om man tar bort kravet på arbetsmerit för att bli utställningschampion kommer dessa raser bli ännu mer splittrade i show och arbetsvariant. Det tror jag inte gynnar någon.

Sen kan man bli champion i bruks och IGP och en massa andra grenar också. Och för att bli det så krävs dessutom att hunden har visats på utställning och fått lägst Good, just för att man ska se att hunden fortfarande följer rasstandarden på den exteriöra sidan.
Jag tycker ändå att det är lite konstigt och att det skulle vara bättre ifall utställning bara var om utställning liksom. Och samma att tillexempel bruks champion var bara hur den är i bruks osv.
Alltså jag fattar det med att det kanske blir mera upp delat annars och att det inte är bra! Men ifall man har en hund som inte är så "fin" men jätte bra på bruks tillexempel så kanske det kan vara kul att kunna bli bruks champion ändå. Eller ifall man inte är intreserad av bruks men har en super fin hund så skulle den ändå kunna bli utställnings champion.
Men därimot så kanske det kunde finnas typ champion schäfer och dom måste ha både utställning och bruks tillexempel. Eller champion retriever dom måste ha aportering och utställning osv.
Alltså jag har ingen aning exakt vilka champions som finns osv men nånting sånt iallafall skulle ju vara mera rättvist.
 
Föresten en fråga.
Men nu är ju somsagt kanske inte utställning såmycket förmig ändå men OM jag skulle vilja testa med min hund. Skulle jag tillexempel kunna visa upp han själv då fast att min mamma sprang med han eller måste det vara samma person som gör allting?
 
Jo absolut jag vet att det är det som är tanken och syftet med utställningar. Men alldeles oavsett det är ju utställningschampionat för många en alldeles för stor merit i avelsbranschen.
Javisst är det så, men det är ju inte utställningarnas fel, utan uppfödarnas bristande kunskap. De som inte förstår vilken hund som rasstandarden beskriver, de som inte själva klarar av att se på en hund hur den är konstruerad, vilka brister och förtjänster den har, de uppfödarna kommer troligen att låta utställningsdomarna sköta deras avel och de kommer avla efter mode och överdrifter, så länge de vinner med sådana hundar.
 
Jag tänker att den kan vara en del i ett pussel där många bitar behövs för ett bra resultat. Inte en avgörande bit men den visar att hunden anses ha hög exteriör kvalitet för rasen.
Ja så är det. Utställning är till för att utvärdera exteriören på ett avelsresultat. För att utvärdera mentalitet så gör man BPH/MH, för att utvärdera arbetsegenskaper så startar man på, för rasen, relevanta prov och för att utvärdera hälsa så gör man de hälsoundersökningar som är relevanta för rasen.
 
Okej tack för förklaringen! Det låter ju lite orätt vist att champion hundar ändå kan vara med i öppen klass. Dom andra klasserna fattar jag för då är det ju en speciell ålder eller att dom har jakt merit eller nånting. Men jag fattar inte varför champion hundar får vara i öppen klass.
Men om min hund tillexempel skulle vara med på en utställning efter han har fyllt 2 år då skulle han kunna tävla mot även champion hundar alltså?
Föresten EFTER 2 års ålder menas det att om hunden fyller 2 år den 10e februari tillexempel. Kan den få sitt sista cert den 11e februari då eller den 10 februari året efter när den fyller 3?
Alltså är det som "efter den har fyllt 2" eller "efter den har varit 2"?
Din hund kan komma att tävla mot championhundar från och med att den är 9 månader och alltså går i juniorklass. Om din junior är så bra att den får CK, så kommer den ju att tävla vidare i bästa hanhundsklass/bästa tikklass och där möter den ju alla andra i samma kön i rasen som fått CK, inklusive eventuella championhundar.

Hunden blir ju inte bättre bara för att den plötsligt fått en titel. Den vanligaste anledningen till att en championhund tävlar i öppen klass är att den efter att den anmäldes till utställningen vunnit sitt sista cert och blivit champion. Förr fick man då byta klass på utställningsdagen om hunden blivit champion efter att den anmäldes till aktuell utställning, men det får man inte sedan några år tillbaka. Istället får då hunden tävla i den klass som den anmälts till, t ex öppen klass, men den får inte tävla om fler cert.
 
Fast vadå miss lyckats att träna den i bruks eller igp? Jag vet inte exakt vad det är men om man tillexempel skulle ha en schäfer men man var heltenkelt inte intreserad av bruks eller igp. Då är ju inte den hunden "dålig" eller att man har "miss lyckats" bara för det utan man kanske heltenkelt tränar nåtannat som man tycker är kul och som hunden är jätte bra på?
Har du schäfer och inte är intresserad av att jobba med den, så kommer du heller aldrig att kunna tävla om cert på utställning. Hur fin din hund än är, så kan den aldrig bli utställningschampion. Schäfer är en av de raser där det krävs arbetsmeriter (exakt vilka står i championatbestämmelserna) för att man ska få tävla om cert och för att hunden ska kunna bli champion krävs ännu högre arbetsmeriter. De som anmäler sin schäfer i öppen klass är alltså vanligen de som av någon anledning inte har relevanta arbetsmeriter på sin hund (antingen för att ägarna inte är intresserade eller för att hunden inte klarat dessa meriter).
 
Nej det är säkert inte ett krav men ett plus! Men jag tror att domflesta i min ras iallafall skulle välja bort en hund ifall den inte såg så bra ut. Även ifall den skulle ha bra stam osv.
Men det är ju bara från hur jag har upp fattat av dom som jag har pratat med som kan mera 🙂
Men som jag har hört så är det en väldigt "bra" ras alltså att det finns många bra hundar. Så dom seriösa upp födarna är noga att hundarna ska vara både friska och så själv klart och ha bra mentalitet och vara bra i arbete OCH se bra ut. För att det heltenkelt finns så många bra hundar och välja på iallafall så dom kan ha "petiga" krav liksom.
Men det är säkert o lika i alla raser!
En hund kan se bra ut utan att ha någon utställningstitel. En kunnig person har ju egna ögon att se med och kan därför själv avgöra om hunden har de förtjänster man söker rent exteriört. Jag är själv en uppfödare som är mycket road av utställning, men meriterna styr inte alls min avel. Jag har inga problem att låna en hane som saknar utställningsmeriter om jag tycker att han är intressant gällande hälsa, stamtavla, temperament etc. Utseendemässigt så behöver han inte vara av championkvalitet för min del, bara han, enligt mig, är bra nog.
 
Jag tycker att det är lite konstigt. Alltså utställnings champion borde ju vara bara hur den ser ut. Men kanske nånannan titel för dom som är arbets champion och utställnings champion.
För om man heltenkelt inte är intreserad av dom grenarna så är det ju dumt ifall dom hundarna inte får "räknas" liksom.
För de rasspecifika arbetschampionaten så krävs även en utställningsmerit. Bland spaniel och retriever (alltså de spaniels som ingår i grupp 8) så finns så kallade parenteschampionat både för utställning och jakt. Om du ser en spaniel eller en retriever med titeln SE U(u)Ch så betyder det att den är utställningschampion utan jaktprovsmerit. Om du ser en spaniel elelr retriever med titeln SE J(j)Ch så betyder det att den är jaktchampion utan utställningsmerit. Om du ser dessa raser med titeln SE UCh eller SE JCh så betyder det att de är champion med relevant jaktprovs- eller utställningsmerit. Utställningsmeriten är låg för jaktchampionat, hunden ska ha ett Good i kvalitet. Dock finns inom dessa raser de jaktavlade varianterna, som är som raser inom raserna och många av dessa avviker så mycket från rasstandarden att de ofta blir diskvalificerade pga otypiskhet. Man ser detta speciellt bland spaniel, där en jaktspringer inte ens liknar de hundar man ser i utställningsringarna. Bland retriever (labrador och golden) så är skillnaden i utseende inte lika dramatisk som bland spaniels (cocker och springer), så det är ändå möjligt att med en jaktavlad labrador kunna få sitt Good eller t o m Very Good eller Excellent, om den är riktigt bra, för sitt jaktchampionat.

Om man har en ras där arbetsmeriter krävs för tävlan om cert och för utställningschampionat så är det ändå en ras där man anser att det är viktigt att bibehålla arbetsegenskaperna. Är man helt ointresserad av att arbeta med sin hund, men man vill ställa ut, så är det kanske bättre att välja en annan ras.
 
Din hund kan komma att tävla mot championhundar från och med att den är 9 månader och alltså går i juniorklass. Om din junior är så bra att den får CK, så kommer den ju att tävla vidare i bästa hanhundsklass/bästa tikklass och där möter den ju alla andra i samma kön i rasen som fått CK, inklusive eventuella championhundar.

Hunden blir ju inte bättre bara för att den plötsligt fått en titel. Den vanligaste anledningen till att en championhund tävlar i öppen klass är att den efter att den anmäldes till utställningen vunnit sitt sista cert och blivit champion. Förr fick man då byta klass på utställningsdagen om hunden blivit champion efter att den anmäldes till aktuell utställning, men det får man inte sedan några år tillbaka. Istället får då hunden tävla i den klass som den anmälts till, t ex öppen klass, men den får inte tävla om fler cert.
Ja jag vet att alla tävlar mot varandra i bästa han hund och bästa tik! Men jag menade i öppen klassen att det kan vara champion hundar i den.
 

Liknande trådar

Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
960
Senast: L(i)FE
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 089
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp