Tistelolja

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare nixa 324
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 4 006
N

nixa 324

Någon som ger tistelolja
eller vill dela med sig av kunskap på området?

Sv: Tistelolja

jag har använt tistelolja när hästen blivit dålig i magen. då har hon fått ca 1/2-1 dl om dagen i 2-3 dagar och så har magen blivit bra igen :) och hästen (som är en riktig kräsen kråka) äter sin mat med god aptit trots iblandad olja så hon borde tycka om det :)

Ok, men kan man ge det kontinuerligt?
Har hört att det ska rensa ur viktiga organ som lever och njurar.
Att det ska stärka immunförsvaret.

Finns det någon som vet om det här med tistelolja funkar att stärka immunförsvaret på det viset att det rensar ut kroppen på gifter?

Om du menar olja från Mariatistel, Silybum marianum, så har det ingen sådan effekt. Det finns veterligen inget medel som har allmänt utrensande effekt. Om man blivit förgiftad med ngt så är det motgiftet till det aktuella ämnet man ska använda eller ngt som binder sig till det aktuella ämnet.

Men mariatisteln har intressanta egenskaper på andra sätt. Den stimulerar nybildning av leverceller när sådana skadats t ex av förgiftning. Används i humanmedicinen vid flugsvampsfögiftning t ex.

HH

Det jag hade hört var att den ska rensa ut lever och njursystemen.
Vet inte om det är mariatistel.

det som står i min bok om just mariatistel är.

tistelhuvudena ska plockas när de har blommat färdigt och visar sina vita "fallskärmar". detta visar att huvudet innehåller mogna frön. de mogna fröna har det högsta innehållet av silymarin.

egenskaper: leverskyddande, lenande, stimmulerar produktionen av galla.

användning: på engelska heter växten "mjölktistel" namnet kommer av att växten anses stimulera mjölkproduktion. mariatistel är mest känd för sin skyddande och stimulerande inverkan på levern. den tros bidra till att nya leverceller bildas snabbare. mariatistel ökar också utsöndringen av galla från hästens lever. det har gjorts omfattande studier på mariatistel både i europa och usa. växten har visat sig kunna minska mängden fett som lagrats i levern hos djur. den kan också skydda levern mot från skadeverkningar från läkemedel och gifter.

mariatistelfrön har använts på hästar som fått leverskador på grund av inälvsparasiter eller långvarig medicinering. mariatistel kan användas som ett stärkande och uppiggande kosttillskott på våren, samt som leverstärkande medel. örten tas upp långsamt av kroppen och därför behöver man ge frön under 4-6 v. fröna har en hög halt av gammalinolensyra - upp till 60%. syran har visat sig vara väldigt bra för att reglera den kvinnliga hormonbalansen. gammalinolensyra (GLA) är förmodligen mest känd som den aktiva ingridiensen i jättenattljusolja.

många hästägare har märkt att deras hästar gärna äter vanlig tistel, som är en nära släkting till mariatistel. det är framförallt under vår och vinter som hästarna letar tistlar. växterna sticks och är svåra att äta, vilket är ett bevis på att hästar följer sina nedärvda instinkter. de äter vad dom behöver.

det finns en sägen som säger att där man hittar mariatistel har skeppsbrutna sjömän en gång räddat sig i land - med frön till mariatistel i fickorna. sjömän lär ha tagit med sig mariatistel frön från spanien och turkiet.

dosering. 10-15 gram frön dagligen. mal helst fröna före användning, tex. i en mixer.

användning: på engelska heter växten "mjölktistel" namnet kommer av att växten anses stimulera mjölkproduktion. .

Helt off topic av en petig amatörbotanist. Namnet Milk thistle kommer av att man liknade de vita fläckarna på bladen med Jungfru Marias bröstmjölk. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 158
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
608
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 579
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka