Tipsa mig om hundras nu!

Bebben

Trådstartare
Jag kan många raser, deras egenskaper och krav och lite till.
Men det är alltid intressant att få andras perspektiv på saker och ting, man kan ju bli hemmablind!

Lite om mig, för dom som inte känner till mig här på Hund:

Uppväxt med hundar, mestadels Schäfrar då min far var väktare med hund, samt hade eget företag med kurser och utbildningar. Har haft 2 st egna Schäfrar, och 6 st i familjen utöver mina egna. Har även haft Briard, Am. Cocker, Malle, Ceskyterrier och Fransk Bulldogg i familjen sen jag var 8 år gammal. Har även hunnit med en egen Grand Danois, och växt upp med rasen genom min låtsasmamma.
Deltagit i kurser, hjälpt till att hålla kurser (Lydnad och spår främst, men även en del skydd) och började som figge när jag var 5 år gammal :D

Vad jag vill ha i min nästa hund:

Mellanstor till mycket stor
Korthårig
Åtminstone lite flockkänsla/förarvekhet
Passa för lättare träning i dom vanligaste grenarna (Alltså inget tävlingsobjekt, men vardagslydnad + lite svårare saker ska tränas)
Gärna naturligt reserverad mot främlingar, men inte överdrivet mycket
Tuff, en hund som ska kunna vara med på ALLT, och vara orädd
Ingen, eller mycket lite, jakt

Vad jag har att erbjuda:

Stort hus, gård att springa på, väldigt mycket tid i minst 1 år framöver (kommer alltså att vara hemma nästan heltid med hunden den perioden), hunden får följa med på allt, ganska mycket mental aktivering.

Såå, det var vad jag kom på för tillfället. Kom med massa raser nu!

Sv: Tipsa mig om hundras nu!

Storpudlar kan ju vara rätt kul. Rätt trevliga att titta på också om man skippar fjollfrisyren och kör nerrakat.

Annars känns det som Schäfer ligger nära till hands. Man måste ju inte tävla bara för att man har en brukshund.

Korthårig st bernard kan vara något, om man hittar en bra kennel. Rasen är inte vad den har varit.

Pudel går fetbort. Jag kan inte hjälpa det, men dom flesta jag träffat har varit ganska mesiga av sig. Och utseendet är inte det finaste jag sett direkt, inte ens utan fjollfrisyren.

Schäfer gillar jag ju, och har mycket erfarenhet av. Men jag har en lätt astma som börjar komma nu även vid fällningar av hundar med underull. Kände av det starkt när jag var hundvakt åt en fällande Rottis. Har aldrig känt av det på Frallorna eller GD's, så det är därför jag helst har en med den typen av päls.

St Bernard har jag faktiskt aldrig ens tittat åt, så jag kan ingenting om dom. Kanske är värt att kolla upp rasen lite? Får bara för mig att dom inte är så träningssugna, men jag kan ju ha helt fel där.

Jag har sneglat lite på Boxer faktiskt. Har tittat på många olika raser på sistone, då det är perfekt för mig att skaffa valp senare i höst.

Älskar GD, men är livrädd för att få en till som förra. Hon var underbar på alla sätt och vis, förutom hennes extrema osäkerhet och rädsla, som visade sig genom att vara arg på allt hon var rädd för. Annars är rasen perfekt för mig.

Jag tänkte spontant på pinchern. Men kanske har de jaktlust? Jag kan ingenting om rasen, men de jag träffat har varit ganska reserverade.

Boxern tror jag kunde passa bra, men deras sjukdomsstatisktik är inget vidare. Dessutom, om du har tendenser att bli allergisk så kanske inte dregel är så bra? Boxern är dessutom lång ifrån reserverad, så den kanske går bort på det?

Förresten, hur gick det med ditt andra projekt? Alltså omplaceringshunden?

Senast ändrad:

En ridgeback kanske?`Det du beskriver liknar dom till stor del. Men de är ganska så tuffa hundar och kräver sin förare som jag förstått det.

Någon terrier ras? En wheaten eller kerry blue? De är ganska stora men med på det mesta men inga mesproppar.

Någon av belgarraserna? Men personligen tycker jag att de har lite för många nervproblem men om man får en bra belgare :love: då skulle jag inte tveka att köpa en sådan!!!

Javan

Det verkar tyvärr inte gå att genomföra hundgårds-bygget här på tomten, med plats osv. Tyvärr så trivs han inte alls inomhus, så det går inte att ha honom boende inne.

Dreggel har jag aldrig reagerat på (Konstigt nog), och med tanke på att jag under olika perioder bott ihop med upp till 7 st vuxna GD's, eller färre vuxna och runt 11 valpar så är det väl beprövat i alla fall :D

Pincher är egentligen för små för mig, jagborde kanske ha skrivit stor till mycket stor? Men det finns ju vissa mellanstora som kan vara intressanta också..

Ja, Boxer kan nog vara svårt att hitta rätt bland, men dom verkar otroligt roliga som ras!

Tuffa hundar är inget problem, då jag haft hand om många "problemhundar" innan, som varit alltifrån rädda till extremt bitiga av sig. Tuffhet vill jag ha, för jag och mesigare hundar går bara inte ihop, och har aldrig gjort. Tror att jag är såpass naturligt dominant i mitt beteende, för dom kan ofta bli lite rädda runt mig nästan.

Jag är så intresserad av att gilla rasens utseende OCKSÅ, så dom terrier raserna går också bort :o

Belgare har jag haft, dock bara en. Men har tränat intensivt och umgåtts med en hel del olika också. Malle är tyvärr en ras som kräver mer än vad jag kan ge just nu, helt träningsmässigt. Jag har inte ork till den intensiva aktiveringen dom behöver längre. Efter 2 raserade kök från sista Mallen (Rena brukslinjer, MYCKET motor i alla hundar från kenneln) när vi alla hamnade i sjukdom 2 ggr, så vet jag hur dåligt dom mår utan ordentlig aktivering.
Och dom andra belgarna faller mig inte direkt i smaken.

Jag håller på...- skaffa ny GD!

Med kritiskt letande kan du nog finna en GD som passar dej.

Gillar Amerikansk Staffordterrier...men det kanske inte ligger i din smak alls?

Ingen APBT?

Det du vill ha hos en hund är ungefär så som jag har tänkt mig att min nästa hund ska vara, och jag är väldigt sugen på Boxer för tillfället. :) Fast de är väl inte direkt reserverade mot främlingar.

Jag är sugen på Cane Corso också. :d (Fast jag har kommit underfund med att de är lite för stora för min smak) Du känner ju en sån, du kanske redan vet att det inte är något för dig?

Har inte pengarna för en APBT än, det är ett framtidsprojekt!

Jo, jag vet ju hur perfekta GD är egentligen, om jag bara kan lyckas hitta rätt denna gång. Ska prata med min låtsasmamma om det senare faktiskt, för isf ska jag ha från henne. Där känner jag alla avelstikar, vet hur dom växer upp, känner syskon osv osv.

Amstaff är fina, men jag föredrar en APBT där. En ur arbetande linjer.

Njae, dom Boxrar jag mött är inte direkt reserverade nej :D

CC är en fin ras, älskar att hitta på saker och att följa med. Är ganska små (Tikarna, känner bara en sådan) och lättlärda. Men på något sätt känns det inte som min ras bara.

Gud så jobbig jag kan vara ibland :o

Ankans äääälskar Akita Inu, tuffa och orädda, men krävande har jag hört....

Ja tikarna kanske inte är så stora? Jag har bara sett hanar och de var grymt stora. :D

Nu spånar jag bara vidare, en ras som jag inte vet så mycket om, Grosser Schweizer Sennenhund? Fast de är kanske lite tråkiga. (Och så hårar de nog ungefär som Rottweiler :D)

Den rasen kollade jag länge och väl på innan jag bestämde mig för bruksköret. Pälsen borde hamna i rottweilerklass och liknar väl de flesta andra korthåriga med underull.

Piggare än kusinen berner sennen, men också svårare att få tag i. Det finns inte så många. De är också skarpare, men samtidigt modiga, trygga och följsamma.

Jag känner bara en, och han är väldigt trevlig. :) Han är iofs bara ett år så han är ganska valpig. Ägaren berättade lite om rasen och de verkar vara glada, stabila hundar som är tuffa när det behövs.

Engelsk cockerspanniel passar in på allt det du skriver (om du inte väljer jaktspanieln då) utom att den är långhårig. Men man kan ju alltid raka :angel:

Gjorde vi med våran förra cocker eftersom han leeeed i värmen. Han såg ut som en säl :crazy:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963
Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 132
Senast: Narcissa
·
Hundavel & Ras Vi har haft schäfer (hanar) i nästan 30 år och nu när "vår" uppfödare inte längre föder upp hundar så bestämde vi ganska tidigt att det...
Svar
19
· Visningar
3 077
Senast: Soso
·
Övr. Hund Det var inte alls planerat att min framtida hund skulle dyka upp nu. Hundgården skulle först byggas ut till minst 95 kvm, jag skulle...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat