F

_framtid__

Hej, allihoppa! Jag har ett litet "probmen" som jag ioförsig tror kommer lösa sig med tiden men i alla fall.
Har en häst som gått 125 är 8år. Men det hon gör när man rider mot hindret är att hon ca två galoppsprång innan kastar upp huvudet tar tag i hindret och flyger typ 2m över (när det ligger på runt 90-100). Han suger på serier och så hon har absolut inga problem att hoppa höga hinder. Sen glömer hon andas i hoppningen så hon blir jätte svättig.

Har redan fått övningar till henne så som upphöjda bommar och mycket markarbetshoppning. Men jag undrar lite vad jag som ryttare skulle kunna göra? ( har inte haft henne så länge ca 2månader)

Tips snälla!:idea:

Sv: tips?

Jag har precis samma problem med min häst, hon sticker iväg sista språnget och kommer antingen för nära eller helst hoppar av jättestort och går inte det stannar hon. Men det har blivit så mycket bättre nu som tur är :)

Det som har hjälpt mig är att rida mkt små hinder och bommar och var noga med att hon aldrig får öka de sista galoppsprången och hoppa iväg.
När du kommer till hindret så tänk hela tiden "ett steg till" du får ha små hinder så det inte gör något om hon hoppar av riktigt nära, hellre det än kastar sig av. Sen när hon är lugn med det sitter du lite mer still och är mjuk i handen och ser om hon väntar, annars får du gå tillbaka lite igen.
Rid mkt små banor med hinder på böjda spår och volter så hon hela tiden måste lyssna på dig

På framhoppningen sitter jag och hoppar krysset på det sättet tills hon lyssnar på mig och inte går iväg, sen när det funkar tar jag de andra några få gånger också är jag klar. Det allra viktigaste med henne är att hon lyssnar inte att hon får hoppa stort

Sv: tips?

Jo måste prova det!vad tror ni om upphöjda bommar? Sen kom på en ganskan dum fråga i går när jag skulle sova också. Kan man löshoppa studs?

Liknande trådar

Hoppning Har en ny liten pärla i stallet nu och denna damen är het mot hinder. Så pass att hon blir nästan överladdad och bara studsar. I...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: sorbifolia
·
Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 807
Hoppning Hej, Om ni till exempel inte hoppat en häst på väldigt länge (flera månader), inte för den varit skadad utan bara för att låta den vila...
Svar
5
· Visningar
2 874
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka