J

jjeg

Har en häst som jämt knuffar över mig på ytter sidan...i höger varv ....hur kommer man tillrätta med detta.
Får inte igenom böjningen, baken faller ut och sen drar han som utåt med bogen..och biter sig fast på inner tygel.....Så här upplever jag det i alla fall...
Försöker ta in rumpan... och "släpper" inner tygel och föröker få han att böja sig runt min innerskänkel...Hopplöst!

Sv: Tips!

Är det ingen som har några tips eller knep på hur jag på bästa sätt korrigerar detta..;)

steg 1 är att du inte låter dig knuffas över på yttersidan, tänk att yttre sittbenet ska vara mitt i sadlen.
rid sen mkt lösgörande, tex öppna, och volter mm.
och framför allt, skaffa en bra tränare (om du inte redan har en...)

rider dessutom barbacka...(har ont i hela höger sida speciellt i bäcken ,höft och rumpa...) Jag orkar helt inte korrigera han är dessutom svag på vänster sida...Beställt ny sadel lev tid. MAJ :(
försöker hitta en bättre beggad som jag sen kan sälja vidare...Finns inga instruktörer här...åker på kurs ibland ...Några ggr/år...

Vrid på huvudet utåt, titta bakåt över din yttre axel och som PrinceFair skrev, tänk dig att ditt yttre sittben ska vara mitt i sadeln.

Han sätter över dig på vänstersidan alltså? Dett beror oftast på att hästen är sned och starkare i sin vänstra sida. Jag antar att hästen inte har några snedheter eller spänningar som skapar detta. Bygg upp högersidan samtidigt som du konsekvent flyttar över dig till rätt sida igen så kommer det säkert bli bättre!

En tränare jag lyssnat mkt på hade nog rådet att ställa hästen utåt för att komma åt bogen. hörnpasseringen görs som vanligt men sedan ställer man hästen utåt på långsidorna... när hästen börjar bjuda jämt i tyglarna rakställer man för att sedan kunna börja ställa rätt igen... svårt att förklara riktigt.. testa

Detta hjälpte mig vid samma problem iaf...

Tack för alla tips...Det är inte alltid han går så här...MEN när han gör det så "orkar" jag inte riktigt korrigera honom...Beror väl mycket på att man inte har sadel...jag upplever att han "skiter" i vad jag vill ...ska ta sporrarna idag så jag kan peta till honom...Har provat detta med motställd häst...
En sak som jag märkt är att om jag rider förvänd galopp...hö. galopp i vä. varv...då funkar det bättre än om jag rider hö. g i hö. varv.....

Du kan även tänka lite förvänd sluta i det varvet du har svårt att få tag i ytterbogen. Ställ och forma utåt och flytta framdelen lite innanför spåret.

Har provat lite idag....hur kan det komma sig att i vä. varv hö. galopp så funkar det bättre än i höger varv höger galopp...Tycker ju att detta bör vara jobbigare ;)....Motställning fungerar bättre och även i lite förvänd sluta...Men jag får kämpa som den för att få böjningen i höger varv...Allt detta i galopp..Han vill komma undan böjningen i galoppen i höger...för när han faller ut med rumpan och drar utåt med bogen då är han ju egentligen rak i kroppen..inte undra på att jag tycker det är jobbigt ;) i skritt och trav har vi inga problem med detta...och i vänster galopp är det heller inga problem med detta.

Det kommer ta tid innan du verkligen känner resultat men detta med rakriktning är något vi alla jobbar med, fortsätt att vara konsekvent och jobba hela tiden med rakriktningen!

Hej jjeg!

Korrigera alltid framdelen efter bakdelen! Dvs om rumpan faller in = flytta in framdelen för att få hästen att spåra. Rid mycket öppna och försök låta bli att tänka att hästen "biter sig fast" - det är nog snarare så att du är för stark i din högra hand.

Problemet kan också vara att du inte får honom till kontakt på vänster tygel - jobba med höger skänkel till vänster tygel. Och tänk alltid på hur du sitter och hur du inverkar på hästen. Hästarna gör bara som vi säger till dem - får vi problem sitter det oftast inte hos hästen utan hos ryttaren... :crazy: Såvida inte hästen har några fysiska "skavanker", förstås!

Om du inte kan träna för någon regelbundet, så be någon att filma dig och försök vara kritisk till din egen sits och inverkan istället för att se alla "fel" du tycker att hästen gör. Träna mentalt på din inställning till din häst och ridningen - bli inte irriterad och arg på din häst för att det inte alltid går som du vill (jag har läst flera av dina inlägg om ridproblemen...), utan var lite mer ödmjuk inför din fantastiska häst! :)

Tack så mycket...En bidragande orsak är nog oxå att jag rider utan sadel...Man är ju inte direkt lika stabil i sitsen ;)

Tcyker det läter som om din häst inte är riktigt loss i yttertygel. Att du inte har tillräcklligt med stöd.

kontakta en tärnare är mitt bästa tips

då tycker jag du borde träna mycket rakriktning, inte fassna i att dra i inner. Huvudet skalla alltid vara mellan bogbladen
Ställ utåt på volt och sedan efterhand skall hästen vara helt rak och sedan innåt. Varje ställning skall vara ytterst liten med lika stöd på båda tyglarna! glöm inte att möta upp med skänkeln

jag har åxå samma problem.
Jag rider fär en jätte duktig tränare som hjälper mej mkt.
Det är såhär, Man kan tro att man ska rida massa lösgörande typ öppna skänkelvikningar, men det ska du inte,

om inte hästen accepterar din innerskänkel, och stöder på yttertygel, så kommer du rörelser bara att försvåra situationen.

Det gäller att få hästen att acceptera din inneskänkel och böja sig efter den, och inte efter din tygel. ju mer du tar i inner tygel och försöker böja igenom hästen på det viset, destå mer kommer hästen att ta stöd i den tygeln.

om du tar ett fast ( men mjukt) tag i ytter tygel leder försiktiget med innr tygel samtidigt som du kramar med inerskänkel, och sedan lättar efter på innetygel, kommer du direkt att märka om hästen har accepterat din skänkel och ytterhand. Om den har det så kommer den att gå kvar lite innåtställ, men om du har samma problem som jag , så kommer hästen att ställa sig utåt.

Det finns en regel som säger att du alltid måste använda dubbelt så mkt ben som hand, din hand får aldrig bli din starka hjälp.
Låt aldrig hästen ställa sig utåt, men låt dej heller aldrig lägga sig i din innerhand.

se till att du lägger om hela ditt inner ben så att hela benet liggen emot hästen, sedan gäller det att inte flaxa utan att ha en stadign skänkel som hela tiden säger åt hästen att acceptera den,. Mycket inner skänkel och en stadig ytter hand.
När du tar ett ledande tygeltag, ska du endast mjukt vrida handen innåt, samtidigt som du trycke m,ed inner skänkel,. aldrig dra, så fort du drar kommer resultatet bara bli att hästen ta den enkla vägen att ta stöd i innertygel,

det kanske låter jätte krångligt, men det e bara att öva på det går inte att börja med massa svåra övningar, som skall lösgöra hästen, när det igentliga problemet är att få häst och ryttare att kommunicera genom rätt använda hjälper. det kommer kanske att ta långt tid innan hästen accepterar din inne skänkel, men det är värt det, när ni har hittat det så kommer det andra att gå som e dans............................................jag jobbar själv för fullt

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 613
Senast: hastis1234
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
673
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka