Sv: Tips!
jag har åxå samma problem.
Jag rider fär en jätte duktig tränare som hjälper mej mkt.
Det är såhär, Man kan tro att man ska rida massa lösgörande typ öppna skänkelvikningar, men det ska du inte,
om inte hästen accepterar din innerskänkel, och stöder på yttertygel, så kommer du rörelser bara att försvåra situationen.
Det gäller att få hästen att acceptera din inneskänkel och böja sig efter den, och inte efter din tygel. ju mer du tar i inner tygel och försöker böja igenom hästen på det viset, destå mer kommer hästen att ta stöd i den tygeln.
om du tar ett fast ( men mjukt) tag i ytter tygel leder försiktiget med innr tygel samtidigt som du kramar med inerskänkel, och sedan lättar efter på innetygel, kommer du direkt att märka om hästen har accepterat din skänkel och ytterhand. Om den har det så kommer den att gå kvar lite innåtställ, men om du har samma problem som jag , så kommer hästen att ställa sig utåt.
Det finns en regel som säger att du alltid måste använda dubbelt så mkt ben som hand, din hand får aldrig bli din starka hjälp.
Låt aldrig hästen ställa sig utåt, men låt dej heller aldrig lägga sig i din innerhand.
se till att du lägger om hela ditt inner ben så att hela benet liggen emot hästen, sedan gäller det att inte flaxa utan att ha en stadign skänkel som hela tiden säger åt hästen att acceptera den,. Mycket inner skänkel och en stadig ytter hand.
När du tar ett ledande tygeltag, ska du endast mjukt vrida handen innåt, samtidigt som du trycke m,ed inner skänkel,. aldrig dra, så fort du drar kommer resultatet bara bli att hästen ta den enkla vägen att ta stöd i innertygel,
det kanske låter jätte krångligt, men det e bara att öva på det går inte att börja med massa svåra övningar, som skall lösgöra hästen, när det igentliga problemet är att få häst och ryttare att kommunicera genom rätt använda hjälper. det kommer kanske att ta långt tid innan hästen accepterar din inne skänkel, men det är värt det, när ni har hittat det så kommer det andra att gå som e dans............................................jag jobbar själv för fullt