*Gotlandsrusset*

Trådstartare
har en jättefin femåring som jag ridit i ett år nu. han kan gå jätte fint i skritten och traven. vill gärna hjälpa honom att gå i bättre form.tips? har funderat på graman men e inte så förtjust i hjälptygar.
mvh

Sv: tips?

Er enig med deg i at gramanen ikke er noen god ide:bow:
Han er ganske sikkert ikke sterk nok til å bære seg i en høyere form ennå,og vil med graman lett lære seg å unnvike å arbeide på riktig måte,du kan sikkert samle den opp mer foran,men på bekostning av rygg og bakpart.
mye arbeid for å få den sterkere,vil ganske sikkert løse det på en bedre måte.
Å få hjelp av en trener for å vite om du er på rett vei eller ikke er verdifullt når du trener hästen din..:idea:

Rom byggdes inte på en natt... det tar tid att utbilda hästen. Och framförallt så måste den unga hästen få tid på sig. Både vad det gäller muskler och styrka såväl som att hinna smälta och ta till sig all ny kunskap.
Så ha inte så bråttom. Skaffa dig en bra och erfaren tränare som kan leda er in på rätt spår. Av korrekt utbildning så kommer han att utvecklas!

inte spec lätt att få tag i en bra tränare där jag bor. rider för en ganska oseriös i vanliga fall...skulle inte ta med honom dit. kanske kan rida för en som en kompis syster rider för...får se

Jag kan bara hålla med övriga, skaffa dig en bra tränare!! Om det är svårt att hitta någon så kanske du kan åka på kurser ett par ggr/år så du får lite "redskap" att jobba med.
På en ung häst finns inga genvägar och det hedrar dig att du inte börjar trixa med hjälptyglar.
mvh kakan som egentligen inte har nått emot hjälptyglar..........

Jo, men visst finns det väl en del duktiga tränare på Gotland? Framtills du hittar ngn så får du istället slänga dig över all tänkbar dressyrlitteratur du får tag på. Själv kan jag varmt rekommendera Kyras bok. Men även Lussans och Bosse Tibblins har vissa bra delar. Likaså är Kyras videos väldigt bra!

Börja med att gå till bibblan och se vad du får tag på. Har de inga bra hemma så kan de beställa hem till dig.

Men det bästa vore som sagt om du kunde få tag på en bra tränare alt. som det sas innan; hitta en lämplig kurs.

Det är bra att din häst är lydig i skritt och trav. Låt inte den yttre formen bli en skenbild av hur du tror att hästen ska gå i form. Tänk på att få igång "bakkärran" på hästen, tänk inte endast på huvudets placering.
Gör många övergångar, och små ökningar så den slipper samla sig för mycket varje gång du gör någon mer samlad rörelse. Volter är början till samling, det finns många bra ridövningar man kan göra.
Annars tycker jag det är ett väldigt bra råd att ge att skaffa en bra tränare som ser alla felen, från början.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 190
Senast: Emro
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 490
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
900
Senast: Ajda
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
687
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Kräkningar