M

mlisundholm

hejsan!,
jag tänkte bara höra om det finns några kondis och muskeltränning när man rider. för jag vill motionera och få muskler men jag avskyr att springa och muskeltränning och allt som har med gym och göra:), men nu när jag har börjat rida ordentligt så får jag inte tränningsvärken längre. har ni några tips om vad ni gör för att få ridningen svettig och jobbig. skulle vara kul med lite tips.för jag rider ju lätt rätt så långa bitar och utan stigbyglar(rider dock inte barbacka nu under fällperioden;))

MVH emelie

Sv: Tips:)

När jag vill ha ett riktigt "styrketräningspass" med hästen brukar jag klättra ganska mycket. Det är mycket bra träning för hästen och för dig själv eftersom du får "stå" rätt mycket i sadeln. Rid lite över kullar om det finns några, så det blir både upp och ner du får rida :)

Rid lätt i traven utan stigbyglar eller stå upp i lätt sits ett helt ridpass. Jag lovar att du kommer känna av det dagen efter ;).

Är det en stabil häst så kan du göra kaptensvändningar (sitt på ändan och "snurra" runt åt vänster i sadeln, så att du hamnar bakomfram och fortsätt sedan runt så du hamnar rätt igen) och göra bensparkar (kicka ihop vaderna över hästen hals, tillbaka ned, kicka ihop dem över korset, tillbaka, osv).

Skritta så lite som möjligt ett pass (om hästen orkar), det är jobbigare att rida i trav och galopp än i skritt. Helst antingen helt utan stigbyglar, eller enbart i lätt sits hela passet - om rumpan nuddar sadeln blir det straffmockning ;)!

Hoppa av och gå, jogga bredvid hästen en bit.

Städa hela stallet (garanterat uppskattat av övriga ryttare).

...finns säkert mer saker som jag inte kommer på nu.

Ojsan vilka bra tips:), detta får jag tesat på fredag när jag rider:),klättra gör vi ju redan:), får nog rida barbacka till och med;),

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
581
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 183
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar