Tips vid transport

T

Thes69

Hoppas tråden hamnat rätt. Vi ska i helgen prova en transport som vi ev ska köpa. Har insett att om hästen ska kunna tränas ordentligt i vinter måste vi kunna ta den till ridhus i närheten när inte vädret/underlaget tillåter ridning utomhus. Hästen är van att åka transport (åkte minst en gång i veckan hos förra ägaren) men vi har aldrig kört henne el annan häst (haft henne sedan somras).
Skulle gärna ha tips på vad man ska tänka på, ev utrustning som behövs osv.

Sv: Tips vid transport

Ett se till så att transporten har lätt fällbara bommar som ren säkerhet. Helst så ska de gå att fälla utifrån utan verktyg. Tänk på att det blir en enorm belastning om det hänger en häst på bommen. Sedan är det vikten på släpen, lastvikten och bilens släpvagnsvikt som stämma med hästens storlek och förarens körkort.

Efter det så är det en smaksak vad man ska ha. Vissa vill har urlastning fram andra inte o s v. Om man har en vanlig personbil (sedan) som dragbil kan det vara bra med sadelkammare på släpen. Men det gör också att lastvikten blir lägre i släpen.

Ha en "transportväska" med saker som kan behövas om olyckan är framme; extra grimma, grimskaft, longerlina, brems, bandage, kniv med mera.

I daxläget har vi "för tung" bil så totalvikten blir för mycket så man måste ha E-kort, men det har maken :) Tanken är att vi ska skaffa en bil till och då får vi se till att komma under totalvikten för att få köra med vanligt B-kort. För transporten vägen inte så mycket. Känns iofs inte läge att lära sig köra transport nu i vinter så det får möjligen bli i vår...även om jag känner mig lite osäker till att köra...men man kan väl lära sig.
Har du el någon annan tips på hur man bäst gör i- och urlastning av hästen på säkraste sätt. Har förstått att en del binder hästen före, en del efter att man stängt bakom. Beror kanske på hur lugn häst man har?
Vilken utrustning bör man ha till hästen, finns det krav på miniutrustning el är det efter tycke och smak?

Tack för ett bra tips! Det ska jag se till att ordna. Har även sett någon form av sadelhållaren med låda under, någon som vet vad jag menar och kan säga var man kan få man kan få tag i en sådan.

ALDRIG någonsin binda hästen innan man stänger bakom!! Någonsin.

Jag skickar upp hästen, stänger bom/innerdörr och lucka. Går fram, sätter fram hästen. Kör.

Kniv, extragrimma, extragrimskaft, longerlina, lång pisk och stigbett vill jag alltid ha med mig.

Varför ska man inte binda hästen före man stänger bakom?

Om hästen kastar sig så kommer den att skada nacken när den sitter fast. Nackskador på hästar blir sällan bra.

Försöker den kasta sig när det är stängt kommer den inte så långt att den skadar nacken.

Värsta jag sett är hästen som kastade sig bakåt i långt grimskaft, gick omkull halvvägs ut på lämmen och låg på sidan med halva hästen på sidan av rampen, men fast med huvudet i grimma och grimskaft. Fullständigt vidrigt. Den vred givetvis sönder sig totalt.

Hur långt grimskaft ska man ha och ska man ha speciell "säkerhetshake"?
På denna transport finns det fler ringar, en längst fram i "spetsen av transporten" i höjd med bommen, en liten ring högre upp på vänster sida men framför frambommen, samt större "ringar" på bommen framtill. Vad ska alla användas till?
Kan man transportera i träns och ska man då ha grimma över eller kan man fästa grimskaftet på bra ställe på tränset?

Givetvis ska du inte binda upp i tränset!! Träns under kan man ha på en häst som man känner väl, som åker bra och som ska en kort bit, men det är ju sällan det finns anledning att ha tränset under, jag försöker transportera i grimma om jag inte ska till träning och hästen är en kolugn typ.

Det är att föredra att binda så lågt som möjligt, och så långt fram som möjligt. Kom ihåg att hästen balanserar sig genom halspositionen, binder man upp kort och i bommen så ber man om problem. Har man dessutom panik- eller säkerhetsbom fram kan man inte ö h t binda i bommen.

Har du ingen kunnig och erfaren som kan hjälpa dig?

Visst har vi folk att fråga, men ville checka lite här också, trodde forumet var till för frågor och funderingar :confused: Har tyckt att man kan få många bra tips här och ibland finns det ju många olika åsikter om vad som är bäst osv därav mina frågor...men det var kanske fel tänkt?

Absolut inte, men det är sällan det går att fråga om allt man ska tänka på. T ex finns det ju lastsätt som är helt åt skogen, men det vet man ju inte förrän man ser ekipaget live.

Vet inte hur många lastningar jag varit ute på, där ägaren beskrivit en sak och när man kommit ut så tar det två minuter att inse varför hästen inte går att lasta. Liten förändring, stor skillnad.

Och detsamma gäller t ex hönät, foder, rutiner etc. Det går inte att täcka upp för allt via nätet, men har man någon som kan och som hjälper till på plats och kan säga "nej, vänta, så kan ni inte göra" så är mycket vunnet.

Grundtanken med min fråga var att få tips på saker som är bra att tänka på när man ska transportera häst, bra grundutrustning till häst och transport osv. Eftersom det är vår första transport har vi ingen erfarenhet om vad som är bra att ha med, en del saker är kanske inte nödvändiga, men underlättare osv. Vi vill få det så säkert som möjligt och vill fixa en bra grundutrustning som alltid följer transporten så att man inte behöver tänka på allt varje gång man ska iväg, ex det tips som du och någon annan gav om att alltid ha med extra grimma, grimmskaft mm. Bra att lära sig "rätt från början". Sedan förstår jag att det säkert finns många olika skolor på hur man ska göra, vad man ska ha på hästen, vilken utrustning som ska finnas med osv därför tänkte jag att forumet var ett bra ställe att få olika synpunkter.
Vi har testat att lasta i och ur vår ponny och det har inte varit några problem, hon är van, från förra ägaren, att åka och är väldigt lugn. De flesta turer som kommer göras är till och från ridhus i närheten, så det blir inga långa sträckor varje gång men säkerheten måste ju ändå vara uppfylld.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar