tips vid svallkött

Gabbi84

Trådstartare
Min häst fick ett sår på bakbenet i sensommaren som inte ville läka så fick tillkalla veterinär efter ett tag. Svallkött fick jag höra å dem fick etsa såret och han fick boxvila i x-antal veckor. Läkningen började bra å jag lät min skötare på hästen att förtsätta ha honom och lät henne ha fullt ansvar för honom. När jag hämtade hem honom nu 1 februari såg jag att där satt en ruva så liknade bort den och upptäckte då svallkött på nytt. Har någon nåt bra hemma tips för att kunna få bukt på detta!? Har läst om lotogen.kanske någon som har över !? Man kan väl rida som vanligt!? Såret är ca 1cm runt...

Sv: tips vid svallkött

Lotagen ska väl etsa ihop såret, vet inte vad det gör för svallkött.
Men bioligt och laser ska vara väldigt framgångsrikt.

Lotagen har jag fått utskrivet utav vet. Apoteken måste ha speciallicens för att få lämna ut det bara. Det är väl det krångliga med detta.

Det är väll vetrinären som måste ha licens för att ha rättighet att skriva ut Lotagen ??

Mia

När min häst hade fått en staketskada på ett bakben åkte jag till klinik ett par gånger för att skrpa bort svallköttet. Gjordes med rakblad då. I stall jag jobbat har vi dock använt Lotagen. Dock var skrapning betydligt mer effektiv och ärret syntes knappt.

fördelen med lotagen att du enkelt kan göra det hemma själv varje dag tills det gått ner. :) jag har bara positiva erfarenheter av lotagen, men man ska vara försiktig. inget som ska hamni vilka händer som helst. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick ett sår för ett par vecjor sedan som gick ihop fint med pencillin och metacam. När jag slutade med den kuren började...
Svar
9
· Visningar
7 387
Senast: Efwa
·
Hästvård för 14 dagar sedan hittade jag min häst på 3 ben i hagen. Hon hade ett stort fult sår och var jätte halt.. Veterinär tillkallades och...
Svar
8
· Visningar
3 121
Senast: mackan
·
Hundträning För att göra en lång historia kort. Vi har en 6-årig korthårig vorsteh som blev påkörd 2/6 och fick en ful fraktur i ena armbågen...
Svar
0
· Visningar
1 493
Senast: Vorsteh
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat