Tips vid problem med sadel?

Eijya

Trådstartare
Det är så att min medryttar ponny har fått en ny sadel. (tror den kanske är begagnad så inte NY )
Den är en syntet sadel av märket Sigma.
Problemet är att sadel vill alltid lite glida ner när jag ska sitta upp, även om jag har spänt sadelgjorden så att jag inte får den mera spänd. Är oftast ensam i stallet så har inte möjlighet att fråga om någon hjälper till och "hänger" i den andra stigbygeln.
Hade inte denna problem med ponnyns förra sadel som var en allround sadel i läder.
Har någon några tips om hur jag kan göra för att hindra att sadeln glider ner när jag ska sitta upp?

Sv: Tips vid problem med sadel?

Sitt upp med pall eller håll i manen.

Att den glider beror inte på att den är i syntet då du har schabrak under, antar jag. Så materialet mot hästen är detsamma. Däremot blir ju oftast pälsen halare på vintern.

Passar verkligen sadeln om den glider? Glider den när du sitter på med?
Normalt sett så ska man sitta upp från pall, både för att skona hästen och sadeln.
Du ska inte behöva dra sadelgjorden allt vad du kan för då sitter den förmodligen för hårt. Du ska kunna få in en liggande hand mellan häst och sadelgjord, då sitter den lagom hårt.

Den ser nog ut att passa men jag är ingen expert :) Litar på att ägaren har testat ut sadeln så att den passar.
Ska se om jag kan hitta någon pall som jag kan stå på. Sökte efter en idag när jag var i stallet men hittade ingen .Tror jag måste ta med en :)

Vad har du för sadelgjord? Jag köpte en sadelgjord till min ponny som var snorhal. Sadeln gled ordentligt, så jag fick ha ett sadelgjordsskydd på sadelgjorden helt enkelt.

Det är någon från Horze iallafall sen vet jag inte mera. Jag tycker att det är samma som han haft på förra sadeln.
Tror ni gelpadd skulle kunna hjälpa? Eller prova ett annat schabrak?

Nja, sanning med modifikation skulle jag vilja säga. Den ska inte åka fram eller bak då man rider vanligt. Men har du en ponny som är klotrund i formen och inte har manke kan du nog få räkna med att saker glider runt om du hänger för länge i stigbygeln.

Dock är väl Sigma kanske inte en sadel jag är så förtjust i. Och jag har inte träffat någon som köpt den som provat ut den ordentligt så den passar hästen den ligger på. Så jag blir tyvärr lite skeptisk pga det. Men det kanske är mina fördomar bara.

Nja, min som inte har någon manke och är som en boll till kroppsformen, där glider sadlar - små hoppsadlar - runt magen på fröken om man inte hänger med i svängarna. :angel:

Och hennes sadlar ligger utmärkt bra på henne.

Haha.. Min tränare är lite av den gamsla skolan: "Kan du inte komma upp på hästen ska du inte rida!"

Jag blev förvånad och utbrast: "Var är muren?!" när jag såg att min älskade uppsittningsmur var borttagen hemma hos dem.

Hon vrålar: "Är du handikappad? Bara handikappade får använda rampen!"

Sen såg hon när jag skulle kravla upp på betesfet ponny som eh.. betesfet matte. Efter det sa hon att jag fick ha pall. Det har hon nog snudd på aldrig sagt till någon annan. Men så kommer kanske inte så många köttebulleponnys dit.

Nu har hon dock tvingat mig att lära mig sitta upp snabbt som attan. Men för att sadeln ska ligga då måste jag dra gjorden av satan. Jag vill att han ska kunna andas friare. Kan tillägga att hans sadel är utprovad och ligger som en smäck. Kollad av fler sadelprovare, tränare och vet.

Nej, har alltid haft klotrunda hästar och med en bra sadelgjord som även den är utprovad och passar och en passande sadel så glider det inte såvida man inte står onödigt länge i stigbygeln.

Släng på en fårskinnspad på en sådan häst utan manke så kan du ha vilken jäkla gjord och sadel som helst. Det kommer glida. Så till vida du inte drar dig blå. Och så hårt tycker iaf inte jag det kan vara bekvämt för en häst att ha gjorden. Och bevisligen inte min häst heller då han rör sig knipt isf.

Nu har han en utprovad Amerigo och Tixerandgjord. Han har dock en fårskinnspad. Utan paden ligger sadeln mer still. Paden har han eftersom han var dålig i ryggen förr pga dålig sadel. Och vet som är spec på rörelsestörningar och rehab kring sådant rek den och sadelutprovaren/märket.
Efter det är sadeln kollad av annan sadelutprovare med, som ej är märkesbunden.

Men iom att jag sitter stadigt och sadeln inte rör sig då jag sitter på så använder jag pall. Och probleme solved!

Min runda unghäst är det inga problem att få sadeln att ligga på vid uppsittning eller om man hänger i stigbygeln(vilket jag gör ibland för att vänja honom iom sadeltvång och panikreaktioner). Men då har han normal manke också. Detsamma gäller andra klothästar jag rider. Det går fint med pad och lagomt dragen gjord. Men de har som sagt manke.

Den gamla hötjuven hälsar att han är mycket smärt och stilig man. Men med bildbeviset under så kan du se tunnan och bristen på manke:
Zebtjockis.jpg

Liknande trådar

Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 288
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej Detta med sadlar är ju en djungel. Behöver lite tips, ska ev ta ut en sadelutprovare framöver för jag har köpt en antiglid pad och...
Svar
1
· Visningar
586
Senast: Yrja
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama