Tips vid lös-longering

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag brukar löslongera mina hästar ibland på min lilla ridbana, jag har två gamla ston som fungerar bra ihop och på senare tid har jag även tagit med inhyrningen, en ung arab, det fungerar jättebra!

Men det börjar bli tråkigt......runt , å runt å vända osv. Jag vill ha tips på vad man kan göra mer! Roliga övningar etc, min fantasi tryter!:laugh:

Sv: Tips vid lös-longering

du kan löslongera på 8 volt, lös hoppa/trava över bommar, låta hästen följa dig, backa snurra osv.

Löshoppa och trava över bommar har jag testat, men hur lär jag dom att springa i åttor?

emm.. har bara testat det på en ponny jag rider in gång :/ det blev inga perfekta 8or men " i teorin" så är det ju "bara" att blockera vägen och vända tillbaka ehmmm..... svårt att förklara... men du kan t ex lägga ut 2 bommar på ridbanan vid bokstäverna K och H och försöker vända hästen vid bommarna... hoppas nån annan här kan förklar bättre :rofl:

Öppnor är ju en väldigt nyttig och bra övning :) Jag har hittills bara gjort det när dom haft repgrimma och långt rep men tänkte försöka få dom att göra det helt lösa nu i vår, precis satt igång dom efter lååång vintervila. Du kan kolla in Hempflings böcker/filmsnuttar på youtube och se om du får lite inspiration och iaktta hur han gör :)

Annars är det väl tempoväxlingar med hjälp av kroppsspråket, gångartsbyten, bra halter , och även att försöka få dom att samla sig med hjälp av kroppspråk som är de målen jag har med min löslongering, samt träna in röstkommandon så jag kan använda det i ridningen/körningen.

Sen är det väl det vanliga att ha presseningar, bommar och läskiga grejer. Man kan ju göra smala passager också för att träna på trånga utrymmen.

Viktigaste är nog att man inte håller på för länge, det ska ju fylla någon funktion, jag nöjer mig med 5-10 min om dom är duktiga. Sen använder jag min fyrkant till att rida in i, beröra hästen med läskiga saker osv men jag jobbar bara väldigt kort så det ska bli något positivt därinne. Ska jag motionera så går jag hellre ut i skogen :) Ska jag träna förtroende grejer går jag också gärna ut på promenad för där hittar man alltid läskiga grejer att träna på ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 198
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 240
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 684
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Vad gör man när stora delar av livet känns skit. Egentligen är det främst min jobbsituation som gör det. Jag går runt och är stressad...
Svar
4
· Visningar
1 284
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama