Tips vid längre boxvila!?

trygga_rut

Trådstartare
Hej allesammans!

Min häst ska ha en längre boxvila, 4 veckor till att börja med fler efter operation.
Jag skulle vilja ha lite tips och ideér hur man kan göra tillvaron lite roligare för henne!?
Så här har vi det idag:
Stor box på 12kvm
Shettis inne i boxen brevid fram till 12.00
Halm som jag blandar ensilaget i
Morötter som jag gör slantar av och gömmer i hö/halm
Övriga hästar kommer in ca 17.00
Jag är där två ggr/dag mockar kelar ryktar mm.

Jag ska även lägga in lite grankvistar, plocka gräs när det kommer.

Kan ni tipsa om fler saker att göra..

Tack på förhand

Sv: Tips vid längre boxvila!?

Rolig utsikt från boxen? När min häst var konvalescent hade han fönster ut mot hagen så han såg kompisarna, funkade bra. Men en del kan nog bli stressade av det.
Byta box dag/natt så hon får variation?
Kanske kan de andra hästarna turas om att stå inne med henne även på eftermiddagen?
Se till att det är lugnt i stallet när hon är själv. Min var jättelugn när han var ensam, det var när folk tog ut/in sina hästar för ridning under dagen som han blev upprörd.
Ha öppnningsbart galler i dörren, ev hänga någon kul grej där? Äpple i snöre, boll osv. Se till att det går att stänga bara om hon blir stressad så hon inte försöker ta sig över.
Fri tillgång på grovfoder såklart!

Hej
Hon har två fönster, ett som hon ser ut över hagen (stallet ligger på en höjd, hagen nedanför/baksida)
det andra fönstret ser hon ut på gårdsplan.

Hon har en boxdörr som det inte finns galler för, så stänga går inte.
Men hon tar sig nog inte över.
Svårt det där att få andra att ta in sina tidigare..

suck...jag lider med henne:cry:

Hej allesammans!

Min häst ska ha en längre boxvila, 4 veckor till att börja med fler efter operation.
Jag skulle vilja ha lite tips och ideér hur man kan göra tillvaron lite roligare för henne!?
Så här har vi det idag:
Stor box på 12kvm
Shettis inne i boxen brevid fram till 12.00
Halm som jag blandar ensilaget i
Morötter som jag gör slantar av och gömmer i hö/halm
Övriga hästar kommer in ca 17.00
Jag är där två ggr/dag mockar kelar ryktar mm.

Jag ska även lägga in lite grankvistar, plocka gräs när det kommer.

Kan ni tipsa om fler saker att göra..

Tack på förhand

En kompis till mig satte upp en box ute .
Så han stod några meter från kompisarnas hage :)
de trivdes han bra med

Min häst hade boxvila i över ett halvår, och jag led med honom eftersom han nästan blev dreprimerad. Hade jag behövt ha honom inne längre, så hade jag tagit bort honom, för han älskar att vara ute. Dock tog jag ut honom i paddocken och gick med honom där, släppte honom lite försiktigt och "lekte" olika övningar såsom gå koner m.m.

Helt klart en sjukhage. Det är ju den årstiden nu:)
det finns lekbollar, grenar o ge mest mat då den är ensam.

En kompis till mig satte upp en box ute .
Så han stod några meter från kompisarnas hage :)
de trivdes han bra med

Jag får inte ens ta ut henne på gången när jag mockar :cry:
annars finns det flera sjukhagar på den anläggningen hon står på!

Helt klart en sjukhage. Det är ju den årstiden nu:)
det finns lekbollar, grenar o ge mest mat då den är ensam.

Jag hade gärna andvänt de sjukhagar som finns, men hon får inte ens stå på gången när jag mockar :cry:

När min häst var op. i bägge bak så skulle den ha 8 dagars boxvila, 10 v, sjukhage o 10 v skritt eller större hage.
Men- han sa om den lever :devil: så är det bättre att släppa ut den.
Det är självklart beroende av vad den har för fel, men nu vet vi ju inte vilket.

Du har redan fått tips angående sysselsättningen, så jag vill bara lägga till en sak:

Var vaksam på hur hästen mår i magen!
Lång boxvila kan vara besvärligt för magen, så se till att ge "snällt" foder så att det inte blir problem med kolik och liknande...

Min häst stod "bara" inne i två månader (avlivades sedan), men jag bytte ändå ut havren mot betfor och lade till linfrö från första dagen, för att förebygga lite. Och allt gick faktiskt bra!:)
(Förutom att skadan aldrig läkte...:cry: )

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 961
Hästvård Har en åring hemma med krossat ledbrosk. Hon ska stå på boxvila/sjukhage i 6 veckor, men vi har lite bekymmer med hur vi ska hålla...
Svar
8
· Visningar
1 747
Senast: Muninna
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 444
Senast: Madick
·
Träning Hjäääälp alla idérika människor.... Pållen 5 år nyopererad, ledband i bakknät, får inte gör någonting. Har haft fullständigt fnatt vid...
2
Svar
25
· Visningar
5 013
Senast: FUNNY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka