Tips vid inflytt i nytt stall.

M

mammamu

Jag kommer förhoppnigsvis att vara förstagångsägare till en underbar islandshäst i januari/februari (vet besiktning kvar) - och pricken över "i;et" är att jag har hittat ett underbart stall till honom. Allt känns mycket bra och spännande, men jag har 100 frågor i huvudet ...

Jag skulle vilja ha tips på vad som är bra för mig att tänka på för att göra inflytten i det nya stallet så skonsamt för honom som det bara går.

Han flyttade från Island för 8 månader sedan, så detta blir andra "hemmet" inom loppet av 1 år!!!!
 
Sv: Tips vid inflytt i nytt stall.

Har en inackordering som bytte mellan tre hem på ett halvår. Från island till sverige och därefter hem till oss. Fick, trots flytten, stressen och den hemska sommaren, inte exem i år.

Om din hästs flyttar blivit utspridda övet ett år tror jag inte det är någon större fara.

Ta det bara lugnt i början så ordnar det sig;)

Lycka till med hästköpet!
 
Sv: Tips vid inflytt i nytt stall.

En import har ingen stabiliserad personlighet så kort tid efter importen.

Var beredd på att hästen förändras mycket och att en del "importstörningar" och flyktbeteenden kan komma fram.

Det viktigaste är att du har en mycket bra grundkompentens i stallet så du får hjälp av erfaret folk hela tiden. Både vad gäller ridningen och hästens landande och inslussande i en ny flock. Känner man sina hästar väl vet man oftast hur man lättast får in en ny i gruppen. Så här års kanske en del är broddade vilket ställer till en hel del extra problem.

Bor du vid stallet?

Se annars till att du kan hyra in med fullserviceavtal vad gäller eksemskötsel, täckespassning, insektssprayningar och allt som måste övervakas dygnet runt med en potientiell eksemhäst.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hästvård Ja vart ska jag börja. Finns inte en häst jag haft som inte fått en skada. Och det flesta skadorna har jagi nte varit delatig i...
Svar
8
· Visningar
1 352
Islandshäst Innan jag skaffade Islandshäst så trodde jag som dum dressyrryttare att alla Islandshästar kan tölta och att det är lätt.:crazy::eek...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 083
Senast: fettso
·
K
Hästmänniskan Nu ska byggas nytt stall. Byggnaden finns - En fd maskinhall 11*20, takhöjd ca 3,5 meter under bjälkarna, med bra betonggolv, vatten och...
Svar
1
· Visningar
913
Senast: Cesam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp