Tips & trix tråd- hur underhåller/tar ni hand om era hästar?

Trocadero_lover

Trådstartare
Utöver den vanliga skötseln? (Hovslagare,avmaskning,vaccinering,daglig skötsel,motion osv)

Anlitar ni massör,kiropraktor, tandläkare? Kollar ni upp hästen 1 gång om året hos veterinär?

Har ni några bra tips på hur man kan ta hand om sin häst lite extra? Jag själv har en tävlingshäst, otroligt trevlig & välutbildad men kan lätt bli spänd. Hur kan jag göra henne för att må extrabra? Använder ni liniment,kyllera, backontrack, stallbandage vid vissa tillfällen? Efter träningarna osv? Eller något annat?

Härligt om man kan dela med sig av sina erfarenheter, hur man får hästen att må bra & vara utan skador och sjukdomar...

:)

Sv: Tips & trix tråd- hur underhåller/tar ni hand om era hästar?

Sedan jag tog över min häst så tar jag ut en tandläkare 1 gång om året som får se över hennes mun. Jag har även en "kiropraktor" som använder laser & akupunktur, henne har jag haft ute ett par gånger vid behov. Kanske varannan månad eller så. Vid intervallträning så kyler vi benen på henne, och vi är väldigt noga med att täcka henne då hon lätt blir spänd i ryggen. Hon har back-on-track hasskydd eftersom hon fick piphas i maj (detta har dock försvunnit helt),har det på nätterna i förebyggande syfte eftersom vi inte vet om hon sparkar i väggen på nätterna.
Efter problem med sadelknutor (hade det när vi köpte henne) så har vi provat ut 2 sadlar till henne, har fårskinnspadd under den ena + att i byter schabrak ofta... men hjälp av detta så har hon inga sadelknutor alls längre :)

Sv: Tips & trix tråd- hur underhåller/tar ni hand om era hästar?

Min häst åker till tandläkaren var 7-8 månad, han blir masserad var 3-4e vecka.
Efter hård träning så kan han få stå lindad om natten men oftast så kyler jag benen och ser till att skritta mycket för att få ur all mjölksyra o.s.v. innan han ställs in i boxen, brukar skritta av en 10 minuter, gå upp och klä av hästen, duscha + kyla benen sen gå med honom för hand. Känns bättre att låta honom gå naken d.v.s. utan sadel och sträcka på kroppen. Är det inte kokhett ute så får han svettäcke på sig medans vi går och så kanske vi stannar och betar lite.
Vid hårt arbete masserar jag in arnikagel (halsen, bogarna, manken, ryggen, länden, rumpan och bakknäna) och oftast får han ha ett täcke tills han och allting har torkat sedan ryktar jag. Kan som sagt hända att han får stå lindad men det har blivit mer sällan, kyla benen + skritta ordentligt känns som en vettigare lösning.
Efter ridning är det hans gottehink som gäller med 1kg kokat korn, äpplen, morötter och salt.
I övrigt tror jag inte det är något speciellt. Mina hästar checkas av vet. en gång om året "utifallatt".
Vid regn och kyla får han alltid gå med täcke, han blir lätt spänd i kroppen och jag vill förhindra stelheter o.s.v., även om det bara blir ett tunnt regntäcke så verkar det fungera, tänker inte prova eftersom han en gång blev så stel i ryggen av en regnskur att det inte gick att sadla, dock länge sedan och mer i början av hans ridkarriär sas. Har bara hänt den gången och i samband med regn och inget täcke så jag chansar inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka