Tips till svårskodd häst!

M

miisen80

Tänkte höra om någon av er har några bra knep att ta till när hästen inte vill skos?

Min häst (4 årigt fullblod) tycker det är mycket obehagligt, särskilt när hon ska sömmas bak.

Fram går det hyfsat, hon är ganska bökig men det fungerar i alla fall. Bak sparkar hon ordentligt o spänner sig o drar benen till sig.

Vi har provat att säga till hene på skarpen en gång men det hade ingen effekt alls så nu kör vi på den mjuka stilen, pratar, klappar, berömmer, mutar med mat, osv.
Muta med mat har fungerat väldigt bra. Men nu sist när hon hade en tappsko bak var vi tyvärr tvungna att ta till bremsen.

Har ägt hästen i knappt ett år nu. Förmodligen har hon blivit rädd tidigare för detta är en guda snäll häst för övrigt, det ligger inte alls i hennes natur att vara dum.

Tycker att det borde blivit bättre under denna tiden men det har det alltså inte blivit.

Tips?
 
Sv: Tips till svårskodd häst!

Kanske ska tillägga att hon från början även sparkade när man skulle kratsa hovarna, detta händer ytterst sällan nu.

Det var också ett mindre företag att sätta skydd på bakbenen, detta går också helt ok nu.

Det konstiga är att tvätta sår o pilla på ruvor är inga problem har även klippt rent runt sår med en mindre klippmaskin utan problem.
 
Sv: Tips till svårskodd häst!

Träna, träna och åter träna. Några andra alternativ finns inte. Så var min unghäst med från början. Jag fick en tillsägelse av min nye hovis att: TRÄNA tills nästa gång. Jag tränade mig blå, DOCK utan mutor. Det var och är ju egentligen bara en kamp mellan 2 viljor. Jag gjorde definitivt inte som er, muta = Dåligt. Jag tränade hovlyft var och var annan minut kändes det som. INTE bara uppbunden i stallgången, utan när vi var ute, när jag hällsade på i hagen osv osv. Jag tränade med att banka i hoven, lyfta slarvigt, lyfta hit och dit..NÄR hon försökte dra åt sig sina ben och kicka, då höll jag bara emot och aktade mig. Grejen var och är, när jag VILL att hoven ska i backen, då ska den, inte annars.

Jag kan lova, det gav resultat på mindre än 2 månader. Men jag slet hårt och jag fick en del skador. Men nässta gång hovis kom fick jag beröm.

Så, sätt i gång och träna.
 
Sv: Tips till svårskodd häst!

Jag håller inte med om att muta är dåligt i detta fallet.
Hästen är rädd, det syns på ögonen och då anser jag att om muta kan göra det till en mindre otäck upplevelse för henne så är det bra. Sen är såklart målet att det inte ska behövas.

Tränat har jag såklart gjort och hon kan slappna av när jag lyfter men det tycks inte hjälpa vid skoning. Hålla kvar benet kan man göra till en viss gräns men damen kan sparka...
 
Sv: Tips till svårskodd häst!

Jag förstår vad du går igenom!!

Vi har ett sto, först gick det att sko bak utan problem, men en dag skulle hon döda.....

Vi förstod ingenting:confused: hon hade inte blivit sömstucken som någon trodde, allt hade varit som vanligt!

Vi tog ut en massör, för det brukar vi med jämna mellan rum, (alltså inte för att hon börjat sparka!)

Hon var så stel i musklerna i korset så det var svårt för massören att kunna göra sitt jobb.....

Det blev massage fler ggr. o till sist införskaffades ett back on track rygg täcke....

Det har blivit MYCKE bättre men där är lite kvar att jobba med!!

Så gjorde vi, lycka till med din häst!;)
 
Sv: Tips till svårskodd häst!

Min är lite bökig att sko med.
Har ingen förståelse att stå stilla..och slänger gärna ut bakbenen.
Hit och dit.
Fick en läxa av hovslagarn träna.
Så lyfter bakbenen och joxxar på bakbenen så mkt jag kan/hinner.
 
Sv: Tips till svårskodd häst!

Ja, där ser man! Mycket kan vara fel med dessa djur.

Pållen min är kollad av kiropraktor o hon kändes bra i i rygg, länd o kors. Aven mjuk o fin i musklerna. Så detta är nog inte problemet i hennes fall.

Får väl ha is i magen men det är så tråkigt, skor måste hon ju ha!
 
Sv: Tips till svårskodd häst!

Vår ena shetlandsponny är eländig att spika i och eftersom det är väldigt svårt att hålla i dessa korta ben så testade vi att bremsa. Det funkade jättebra, bremsade och klappade en stund och han blev som hypnotiserad varefter vi kunde sko lugnt och fint. Efter två tillfällen är han nu mycket lugnare även utan brems, vi börjar numera utan och funkar det ej så bremsar vi och väntar en stund innan vi fortsätter.

Var tidigare emot bremsning och har en annan häst som det bara inte fungerar på, han skakar och trixar med överläppen tills han är loss så på honom bara triggar det mer att bli bremsad. Men funkar det så kan det faktiskt vara bra att använda, hellre det än en massa upprörda känslor och utdragen process!
 
Sv: Tips till svårskodd häst!

delvis kl
Håller med om brems. Fungerar det bra, använd den! Så småningom kommer du att kunna plocka bort den, men till dess verkar det som om både häst och hovslagare mår bäst med brems. Mellan hovslagarbesöken övar du själv (köp en träklubba) utan brems med att hålla upp fötterna och (i början försiktigt) slå med klubban.
 
Sv: Tips till svårskodd häst!

Ja, det får väl bli så att vi provar utan brems först o om det inte går så åker den på. Är inte så glad för det bara, ont i mulen :cry:. Men om det kan hjälpa både häst o hovslagare så varför inte.

O jag får väl öva på själv så länge.

Tack för era svar!
 
Sv: Tips till svårskodd häst!

Mitt fullblod var helt omöjlig när jag köpte henne, fick inte ens röra bakbenen i början.
Att sko har hon varit riktigt jobbig.

Men så hade jag en hovslagare som funderade över hur bra balans hon hade. Började att ställa henne mot en vägg så hon hade stöd av den och genast gick det mycket bättre.
Så även om din häst inte har dålig balans så kanske den TROR att den har det och därför krånglar.

Så om ni inte redan testat så prova att ställ hästen mot en vägg när det är dags att sko. Gäller ju även att jobba med hästen mellan skoningarna. Nöj dig inte med att bara kratsa ur hovarna, håll uppe hoven precis som hovslagaren gör och kratsa noggrant och peta och banka lite försiktigt, låt det ta en liten stund.

/M
 
Sv: Tips till svårskodd häst!

Hej!

Ett tips om hästen är jobbig att sko är att sätta i öronproppar i öronen och en öronhuva, öronpropparna är inte bara bra för ljuddämpning om de är känsliga, de gör att hästen blir lite mer avslappnad. Det har funkat bra på hästar jag sett skos. Det är ju lätt och inget som kan skada heller så testa!

Min var också lite svår med bakbenen när jag fick hem henne men när hon fick mer och mer förtroende för mig accepterade hon att ja tog upp bakbenen längre för att kratsa/brodda osv.. Inga problem idag=) Det har också spelat Väldigt stor roll vid skoning att hon känner förtroende för hovslagaren, det går prima att sko henne och allt nu! Hovslagaren brukar hälsa på henne lite och sådär först och berömma henne, jag behöver inte ens va i närheten=)
Men som de andra sagt så måste man träna i vissa fall.

Benen är ju vilda hästars "instinkts-flyktmedel" och det har ju även "vanliga" hästar i huvudet så det kan ju vara knepigt.
Förstår att det kan vara jobbigt att brämsa så länge, men sen behöver man behöver ju inte hålla brämsen så hårt heller utan bara så de slappnar av lite.

Hoppas det va till ngn hjälp och lycka till!=)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips till svårskodd häst!

MItt sto har förmodligen i sin ungdom blivit stucken någon gång, så när jag köpte henne var hon PANIKSLAGEN när det kom till att slå i sömmen... Allt gick jättebra, tills hovis höjde hammaren...
Vi försökte enligt konstens alla regler, lugnt och metodiskt, men hon drog sönder grimmor och var helt tokig...

Det GICK liksom inte ens gör det lugnt och harmoniskt.
Så vi gav henne en måttlig dos Plegicil två gånger. Många tycker säkert det är jättedumt, men det gjorde underverk. Då fick hon chansen att upptäcka att det är visst inte så farligt...
När hon drog och slet blev det ju automatiskt en negativ upplevelse, även om det inte gjorde fysiskt ont.

Sen dess har det gått jättebra. Hovslagaren mindes ju dock hur hon var, och var nog lite spänd med henne, och det kände hon ju.
Så jag bytte. Och nämnde ingenting till den nya om hennes gamla problem. Hon stod som ett litet ljus hela tiden, och hovis tyckte hon var jättetrevlig att sko :love:
Har dessutom mellan gångerna bonkat och slagit lite under fossingarna på henne.

Nu går hon dessutom barfota stor del av året, så nu slipper vi oroa oss ;)
 
Sv: Tips till svårskodd häst!

ZewZ - sorry att ja frågar men vad är en måttlig dos och hur/vad tyckte vet när han ordinerade? var de ett medel du kunde spruta in själv?

min knas är totalt omöjlig att hantera vid skonig, jag jobbar varje dag med att banka på hovarna men idag så höll han på att lägga sig över mig och diverse bråkigheter som börjar bli farliga. Han har inte vart såhär vid hovkratsning och verkning innan så ja jag vet inte riktigt vad de kommer från.,...

men vill ha en "nödlösning" inför nästa skoning så ingen kommer till skada....
 
Sv: Tips till svårskodd häst!

Min 3-åring har vi varit tvungna att bremsa några gånger vid verkning, speciellt bakbenen var jobbiga. Men förra gången gick det bra utan. Har dock hönät åt honom så han kan stå och tugga medan hovis håller på. Ser inget fel i det :confused:.

Nu igår fick han skor runt om för första gången och det gick skitbra! Hade hö också nu men inget mer behövdes. Röck väl åt sig frambenen några gånger och började lessna när vi gjorde sista hoven bak men med en liten tillsägelse skärpte han sig och stod snällt också det sista.:laugh:

Men som sagt, om brems funkar är det guld värt när det behövs.:)
 
Sv: Tips till svårskodd häst!

Be veterinären skriva ut Domosedan på pasta som du kan ge själv under tungan. Jag skulle även bett veterinären kolla på hästen så den inte har ont.
 
Sv: Tips till svårskodd häst!

Har en gammal hyresgäst som har bekymmer att få sin skodd o de använder också pasta på tungan. jag skulle nog köra på det och kombinera med träning. Banka på hovarna o lyft varje dag gärna flera gånger. Sedan kan man ju pröva att minska dosen. Vi ska inte vara bara rädda om oss och hästarna utan även om våra fina hovslagare. Det är ju deras arbetsmiljö vi snackar om o deras skaderisk också.

Min unghäst trasslade jättemycket i början. Hovis o jag hjälptes åt när han var där o sen var det träning och åter träning som gällde, flera gånger varje dag. idag nästan fyra år senare står lillkillen som ett ljus :-D
 
Sv: Tips till svårskodd häst!

Jag hade också behövt tips...
Har en 2 åring som ska skos. När jag lyfter och bankar o har mig är det inga problem. Men såfort hovis närmar sig går det IKKE!!!!! Oavsett brems, pasta under tungan, domesedan.. INGENTING fungerar... Vafan gör man?? Får panik.. Jag hade säkerligen kunnat sko henne men hovis kan inte.. Ska lägga till att jag provat flera hovslagare....

Hon är inte rädd.. Den känns verkligen inte så.. Känns lite som hon känner sig kränkt att någon inkräktar på henne. Hon försöker mer eller mindre döda alla hovslagare. Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till hjälp mig någon ?
 
Sv: Tips till svårskodd häst!

Kan du inte binda för ögonen och luras att det är du som lyfter hovarna?
Eller på annat vis dölja att hovslagaren kommer och skor?

KL
Gammal tråd:)

Hade en hyresgäst förr som fick ge sin lugnande för att kunna skos. Minns inte vad hon gav henne eller om vet fick komma ut och göra det.
En eller två ggr gjorde hon så tro jag, sen köpte hon nå örter som skulle ha lugnande inverkan som hon körde varje gång, vet inte om hon fortfarande måste det.
Den hästen verkade inte vara rädd utan bara visste att hon kunde dra åt sej foten och gjorde det.

Min häst va otäck i början när jag nyss fått henne.
Jag fick knappt lyfta hennes bakhovar, hon sparkades om man inte lät henne ställa ner foten.
Hovslagaren ville hon döda så till en början fick vi göra så att jag lyfte och höll bakbenen medans hovis verkade.
Numera behövs inte det, nu behöver jag bara hålla i huvudet så hon inte hugger honom i ryggen när han verkar fram:crazy:

Unghästen får tugga på hö medans, annars kan hon bli less och hittar på nåt för att få slänga sej.
Ser inget fel i att göra det lättast för häst och hovslagare, ist för att bråka och bremsa om det funka med mat.
 

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 240
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 711
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp