tips till ryttare med smutsig häst!!

L

Lina_kj

hejsan! har ett svart sto som har gått "naken" i ca en vecka. hon tycker att det e jätte mysigt å rulla sig... när man borstar bort leran så blir hon beige och ser smustigare ut än innan man började borsta. dessutom blir pälsen elektrisk. någon som har lite tips till å få kusen ren (gärna utan att använda päslglans)?

Sv: tips till ryttare med smutsig häst!!

strycka med en fuktig handduk:idea:

Ja, eller en svamp, då kan du lättare göra rent den emellanåt :) (Obs, svampen ska bara vara lätt fuktad, gör det heller många ggr än göra hästen jätteblöt):)

Lycka till!

Du kan rykta med en vanlig ryktborste men stryka av den mot en fuktig svamp istället för mot en ryktskrapa. Funkar rätt bra faktiskt!

Har du testat med en gummiskrapa? Brukar använda det på hästen jag rider, hon är skimmel och gillar att rulla sig i lera eller skit. ;) använd inte ryktsten! det nöter på pälsen! Bra att du inte vill använda pälsglan för några andra som rider samma häst som jag använder tonvis med pälsglan och hästen blir jätteäcklig att ta i efteråt "/ samt att stråna blir sköra av för mycket användning. =)

såntdär äckligt damm som lägger sig ovanpå ch inte vill försvinna?

kom på en bra sak ;P

ta först piggborste,rotborste,mjuk rotborste

sen tar du en sprutflaska med lite pälskglans och mkt varmvatten i spruta över hela hästen så den blir lite lagom blöt dra över pälsen efter ett tag med handduk

rykta :D

funakr jättebra!

Ryktsten, fuktig svamp + handduk. Jag använder pälsglans lite då och då.

Jag har en skimmel, som oftast är dammgrå... Hur mycket jag än borstar. Jag brukar ta "färsk torv", som är lite fuktig i sig och gnugga in i pälsen. Det suger åt sig dammet. Sen borstar jag med mankborste, för att få bort torven som tar med sig lerdammet och så ryktar jag som vanligt.

Det är ett tips, som jag fick av skötarna på ridskolan. Ridskoleteori är rätt bra. Man får lära sig mycket, inte bara att rida. :D

*kl*

Man borstar ordentligt, en ruta där sadeln ska ligga, sen rider man.
I övrigt så får han vara randig, han kommer ju att se lika dan ut i morgon. :D

*Riv av lerkokorna med en ryktskrapa i plåt, taggig svettskrapa eller liknande.
*Borsta bort löst skräp med rot- eller mankborsten.
*Stryk hästen medhårs med en fuktig svamp.
*Låt hästen torka medan du gör andra sysslor, typ kratsar hovarna, fixar man och svans etc.
*Borsta hästen med en mjuk borste eller rykta den.

Tar ca 15 minuter...

Tack,tack för alla tips!! Ska ut å prova!

Min gammelhäst var likadan, det var hopplöst att få bort det där fina dammet, tycker inte att svamp fungerade då det bara tar ytan och dammet finns därunder sas.

Det jag tycker fungerar bäst är att ta en hink med varmt vatten (fungerar med kallt oxå men inte lika bra) doppa sedan en medelmjuk rotborste i vattnet, skrapa sedan av vattnet från borsten på kanten av hinken, den ska nästan bli torr. Är den för blöt så blir pälsen blöt och då får man inte med sig smutsen. När borsten är nästan torr så borstar man som vanligt, lämpligt är ju att man fått bort alla kokor innan och bara dammet är kvar. Borsten blir hur skitig som hellst så man får doppa om den i vattnet och göra om proceduren när borsten blir för torr/smutsig.

Fungerar helt överlägset för att få bort dammet på djupet och inte bara på ytan, jag använder oxå detta sätt istället för att rykta då jag får bort mycket mer stöv på detta viset än på det traditionella.:idea:

Equi-lux från Stassek!!! Finns bla på citygross och i de flesta ridsportaffärer. Är egentligen till för fläckar på skimmlar men till det är det rätt värdelöst, men till dammiga pållar är det super. Borsta bort all lera, spraya på pållen och lått sitta en liten stund (typ en halv minut) och borsta sen bort allt damm! Kostar runt hundralappen.

dammsugare? Funkar det? skulle vara roligt att prova :p;)

Jag tycker inte dammsugare ger bättre resultat än rykt = hästen har fortfarande dammfläckar. :( Däremot är det ju bättre för hästens och skötarens andningsvägar! :bow:

Men ni som har provat dammsugare till häst. BERÄTTA! Hur funkar det? Tycker hästarna att det är ok? Hur blir pälsen? Blir det inte "elektriskt"? Tycket ni att det har varit värt att köpa sugaren? Mycket roligt att få veta.

Ser att många har tipsat om fuktig trasa/svamp. Det gör jag också, men först ska du virvla upp dammet med en gummiborste (sådan där massageborste med piggar) sedan tar du och styker över hästen med en fuktig svamp. Efter det ryktar du hästen med en tät ryktborste och vips så är dammet/gruset/sanden borta....:banana:

Själv fyller jag en sprayflaska med vatten och fuktar hästen lätt - En fördel är att det inte dammar när man sedan ska borstar av leran! //Linda

Liknande trådar

Träning Jag har ju då gått och ”råkat” köpa en ridtravare (hon skulle slaktas så köpte henne för det priset) och behöver tips på hur man ska...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: Verdandi
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 033
Senast: NotlikeI
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 227
Senast: As_Vegas
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 833
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur