tips till ryttare med smutsig häst!!

Sv: tips till ryttare med smutsig häst!!

"Skitiga hästar är lyckliga hästar", skämt åsido, men var glad att hästen rullar sig, dom gör det av naturliga anledningar, skydd mot instekter, bli av med päls, torka sig om dom är svettiga och klia sig förstås. Så lite sant är det första citatet. Sen att vi människor tycker det är hemskt jobbigt att få bort leran det får vi stå ut med! Prova efter du borstat bort leran att torka med ett fuktigt sämskinn (som man har och torkar bilar med) det brukade jag ha till mina ungerska vizslor (hundar) funkade jättebra.

*kl*
En fårskinnshandske är också bra. Rykta ordentligt först och n'r bara det där irriterande dammet är kvar så dra över hela hästen med handsken, kostar väl runt hundralappen och finns överallt.

Men ni som har provat dammsugare till häst. BERÄTTA! Hur funkar det? Tycker hästarna att det är ok? Hur blir pälsen? Blir det inte "elektriskt"? Tycket ni att det har varit värt att köpa sugaren? Mycket roligt att få veta.

Den låter en del så för ljudkänsliga hästar är det inte optimalt, men de kan säkert lära sig. Vi har testat på fem olika hästar - en shettis, ett fullblod (fem år) tre halvblod (treåring, fyraåring och en "vuxen") samt en gammal (24 år) fd travare.

Den gamla travaren är en liten fegloppa så han är rädd för typ det mesta så han tycker den är jätteläskig, men går med på det.
Fullblodet blev hysteriskt rädd = gick inte alls.
Shettisen couldn't care less :p
Halvbloden då - treåringen tyckte inte om utblåset om det råkade riktas mot henne, men det gick bra i övrigt - de två andra brydde sig inte alls. Fyraåringen tycker det är skönt.

Den är jättebra att ta den värsta (torra) smutsen med, men som sagt får iaf inte jag det helt rent med dammsugaren - det blir fortfarande dammfläckar. Jag upplever INTE det som att pälsen blir elektrisk. Dammsugaren är inte min, utan min systers, men jag tycker den är prisvärd.

Hej! Jo att använda torv funkar jätte bra då lägger bara på lite torv där hästen är som dammigast sen låter du de ligga ca 2 minuter sen ryktar du bara bort de som vanligt! ;) de funkar suuuuper! och skadar inte hästen på något sett:D

Höll på att få hjärtsnörp på att din häst gått med täcke tom slutet av juni trots 30 grader,
tills jag såg att tråden var lite halvgammal:p

Tycker som ni andra,att varför stå och gno och borsta "ihjäl sig"? Självklart menar jag inte att man skall strunta i det men med "måtta".
Nu behöver dom vara lite "skitiga",bra mot flugor och andra flugfän.
Har själv en riktig" skitgris" som älskar att rulla sig ....

Hästar bör inte vara för ren borstade på sommaren! Leran och stövet behövs för att hålla knott och andra blodsugare borta. Man bör endast hålla rent där det är absolut nödvändigt, resten av kroppen borstar man bara av helt lätt. Men om man ska ut å tävla vill man ju självklart ha en glänsande häst och då är det bara och borsta el följa tidigare tips!

Om man inte har flugtäcke på då.:p

kl
Jag kör med ett helhalsat flugtäcke. minskar skitnivån betydligt. sen så nu på sommaren när det är varmt så badar jag min häst -läs duschar- ganska mycket.
men en riktigt bra ryktborste och en fuktad handduk/trasa så blir det mesta blankt och dammfritt.

Liknande trådar

Träning Jag har ju då gått och ”råkat” köpa en ridtravare (hon skulle slaktas så köpte henne för det priset) och behöver tips på hur man ska...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: Verdandi
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 033
Senast: NotlikeI
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 227
Senast: As_Vegas
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 833
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023