Tips till LB:1 2006

Sv: Tips till LB:1 2006

Håller med, framförallt stadigare tror jag, i LC kan man ju blunda lite mer för ett vift, men det döms hårdare i lb.

Mer krav på ställning och böjning skulle jag säga med.

KL Någon som har något att säja om formen i LB?

Formen i LB bör vara lite lägre för att få upp ryggen på hästen, det är dock viktigt att hästen inte går bakom lodplanet. Det är även mycket viktigt att formen är stadig, och att hästen inte blir lång och bara forsar på.

Måste även nämna att så länge hästen inte faller isär, släpper ryggen eller bakbenen så kan du rida både i unghästform och i LA-form, bara den är stadig och engagerad.

Om hästen rids korrekt ska ryggen vara aktiv även vid högre form. Hästen ska inte vara lägre i LB, bara stadigare och högre krav på lösgjordhet och eftergift jämfört med LC :)

Från TR:

- Tvåledat bett skall ha rundat mellanstycke.

- Tränsbett med s.k. D-ring eller eggbett är tillåtna. Tilläggsutrustning på bett är ej tillåtet.

- Träns består av huvudlag och nosgrimma gjorda av enbart läder samt en- eller tvåledat bett, som skall vara gjort av metall eller hårt oböjligt plast- eller syntetmaterial, och kan även vara täckt med gummi.

:)

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
924
Senast: Ajda
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 266
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
693
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 038
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar