Tips till LB:1 2006

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare erikaodella
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 7 815
Sv: Tips till LB:1 2006

Håller med, framförallt stadigare tror jag, i LC kan man ju blunda lite mer för ett vift, men det döms hårdare i lb.

Mer krav på ställning och böjning skulle jag säga med.

KL Någon som har något att säja om formen i LB?

Formen i LB bör vara lite lägre för att få upp ryggen på hästen, det är dock viktigt att hästen inte går bakom lodplanet. Det är även mycket viktigt att formen är stadig, och att hästen inte blir lång och bara forsar på.

Måste även nämna att så länge hästen inte faller isär, släpper ryggen eller bakbenen så kan du rida både i unghästform och i LA-form, bara den är stadig och engagerad.

Om hästen rids korrekt ska ryggen vara aktiv även vid högre form. Hästen ska inte vara lägre i LB, bara stadigare och högre krav på lösgjordhet och eftergift jämfört med LC :)

Från TR:

- Tvåledat bett skall ha rundat mellanstycke.

- Tränsbett med s.k. D-ring eller eggbett är tillåtna. Tilläggsutrustning på bett är ej tillåtet.

- Träns består av huvudlag och nosgrimma gjorda av enbart läder samt en- eller tvåledat bett, som skall vara gjort av metall eller hårt oböjligt plast- eller syntetmaterial, och kan även vara täckt med gummi.

:)

Liknande trådar

Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
6
· Visningar
807
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Och orka hålla i mer än 1 vecka 🙈 Jag behöver era tips! Är lite för stel för mitt eget bästa och har en tanke om att jag vill komma...
Svar
18
· Visningar
659
Senast: farin
·
Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
280
Senast: Mirre
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 264
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka