Tips till LB:1 2006

E

erikaodella

Jag och min ponny ska starta i LB:1 2006 och behöver lite råd och annat bra att veta : ) min ponny är lite stel och svänger gärna ut rumpan, och hon är ganska energisk så hon har svårt att stå still. Vad ska man göra ?
:laugh:

Sv: Tips till LB:1 2006

Träna? :D

Haha nej men kan ge dig ett par tips.

i Halten: Tänk på att andas, slappna av, du kan försöka trycka ner handen mot manken lite, hjälper på vissa hästar.

Kom ihåg din ytterskänkel (eftersom din häst skjuter ut rumpan) och använd den, speciellt i volterna. Försök få volterna runda!

Tänk på vägarna, mycket viktigt! Ut i hörnen, fina volter, raka snett igenom osv. Gör tydliga skillnader när du går från arbetstrav - mellantrav och samma i galoppen.

Ha kul och le :D

Tack för svaret det ska jag tänka på : )

Håller med ovanstående, tydliga övergångar till mellangångarterna och satsa på att rida MYCKET noggranna vägar.

Många slarvar t.ex. med första och sista bågen i serpentinerna och rider ut i hörnen istället för att rida mjuka, jämna bågar. Serpentinerna börjar och slutar vid kortsidans mittbokstav, ingen annanstans. ;)

Det kan faktiskt vara ett knep i sig för att hålla en lite hetare häst lugn, att fokusera mer på vägen än på hästen. Då slappnar du som ryttare av och hästen följer dig bättre. :)

Lycka till!

Senast ändrad:

Måste hoppa in och fråga om bett lite..Ska oxå försöka mej på LB:1 men undrar om delta på pelham är godkänt?

Nej, det är det inte, eftersom du inte får använda pelham öht.

Möjligen på en klubbtävling om klubben ger dispens, men annars inte. Tränsbett gäller, i några få varianter.

Men enligt TR är ju stångbett tillåtet? Med två tyglar till då?
Jag kan inget om dressyr därför ber jag om hjälp :)

*KL*

Jag ska ge dig det tips jag fick av min tränare när jag hypernervös skulle in och tävla på en halvgalen häst som jag inte hade ridit jättelänge: TÄNK INTE BARA RID! (Tänk dig att en barsk finlandssvensk människa säger deta :D) Det funkar faktiskt (vi lyckades vinna :) ). Börjar man fundera för mycket krånglar man ofta till det för mycket!

Men enligt TR är ju stångbett tillåtet? Med två tyglar till då?
Jag kan inget om dressyr därför ber jag om hjälp :)

Stångbett får du bara använda i kombination med bridong, som ett kandar alltså, och då är man längre upp i klasserna. (Är det fortfarande de övre LA-klasserna eller är det ändrat? :o)

*KL*

Jag ska ge dig det tips jag fick av min tränare när jag hypernervös skulle in och tävla på en halvgalen häst som jag inte hade ridit jättelänge: TÄNK INTE BARA RID! (Tänk dig att en barsk finlandssvensk människa säger deta :D) Det funkar faktiskt (vi lyckades vinna :) ). Börjar man fundera för mycket krånglar man ofta till det för mycket!

:bow:

Har hört någon säga att kadrilj är bra, för då är ryttarna mer fokuserade på att rida rätt vägar och inte krocka med varandra, så hästarna får gå ifred och blir jättefina. :D

Angående bestling i lätt klass gäller följande:

- Bettet måste bara delat (inga raka bett eller stång-varianter)
- Bettet måste ha rörliga ringar och det får endast ha en bettring, samt vara utan kindkedja (alltså inga pessoa, kimblewick, gag, pelham eller kandar varianter)
- Bettet skall vara i metall eller syntetmaterial

Alltså alla enkla tränsbett som är två eller tredelade i syntet eller metall är godkända.

När det kommer till all programridning i lätt klass är det allra viktigaste som många redan påpekat vägarna. Var nogrann med att göra allt på precis rätt plats, och forma hästen noggrannt i hörn och på böjt spår.
Övergångarna är också jätteviktiga, vare sig det är (skritt -> trav) eller (trav -> galopp) eller (galopp -> trav) eller (arbetstrav - mellantrav - arbetstrav) så öva mycket på att din häst gör övergångar då du ger hjälpen, med bibehållen energi. Det vanligaste problemet med övergångar är att hästen tappar energi och antingen inte svarar direkt och/eller går ur form.
Det tredje är form, energi och takt. Hästen skall gå i form hela programmet, det är ett av grundmålen. Har då svårt med formen i ett moment eller en gångart, jobba då mycket med det tills formen sitter.
När du rider program är energin och takten också jätteviktig. Du bör hålla ett ganska friskt tempo igenom programmet för att ge ett intryck av energi, men det får inte gå så fort att du tappar kontrollen eller takten. Det vanligaste man gör är dock att man rider för långsamt för att det känns mest kontrollerat då, men det generella intrycket hos domaren blir ett av bristande energi.

Och så en sista sak - rakriktning. Man ser så många hästar och ponnier som går på dubbla spår, speciellt i galopp. Träna mycket på att din häst är rak på rakt spår, inte bara för att förebygga snedbelastning utan även för att det kommer dra ned mycket på helhetsintrycket om hästen går på dubbla spår hela tiden.

Angående bestling i lätt klass gäller följande:

- Bettet måste ha rörliga ringar och det får endast ha en bettring, samt vara utan kindkedja (alltså inga pessoa, kimblewick, gag, pelham eller kandar varianter)

Fast jag kikade nyss i TR, och där finns "mitt" bett med som godkänt, och det har fasta ringar. (Sidan 45, bild 4.)

Rakrikting, men ändå böja där den ska, många gör antingen eller = ) Rid nogranna vägar -absolut! Du tjänar mycket på detta, inte bara i domarens ögon utan också för hästen (som redan sagt om kadriljen).

Serpentinerna är klurigast (det som folk brukar slarva mest med). Rid inte ut i hörnen(!) rid verkligen tre bågar, tänk att du rider varje båge till en linje (som går precis tvärsöver medellinjen) där - halvhalt - räta ut - halvhalt -ny båge.

Tydlig ridning, blicken dit du ska - hela tiden (även hemma såklart!) tydliga halvhalter, visa tempoväxlingarna (utan att rida på full kareta när det är mellangångarter), ställ och böj ordentligt där du ska (inkl. rida hörnen!) och tänk att du är en världscupryttare = ) (då brukar många rida mycket prydligt!).

Tänk alltså på hur du rider programmet och inte hur du rider hästen.

Fast jag kikade nyss i TR, och där finns "mitt" bett med som godkänt, och det har fasta ringar. (Sidan 45, bild 4.)

Med fasta ringar menar du att better inte "hänger" trädd på en ring utan att det har ringar som ser ut såhär
dsc_0022_42999062.jpg

Men som du ser är ringen fortfarande rörlig, alltså den är ledad. Syftningsfel av mig, jag skulle skrivit att bettet måste ha "ledade ringar" :)

KL Någon som har något att säja om formen i LB?

Inga större krav på formen samt samling utan bara eftergiven, lösgjord och lydig. Dock något mer samladoch stadigare än i LC.

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
924
Senast: Ajda
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 266
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
693
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 038
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar