Tips till inkörning av äldre häst?

A

ardennern

Jo, nu är det så att jag köpt en underbar nsv/ardenner som ridhäst!
Men jag har mer och mer börjat fundera på att börja köra!
Ägaren sa att hon endast hade varit riden i hennes ägo, men kanske lite körd hos ägaren innan.
Ska jag börja tömköra lite och se om hon kan osv, och när kan jag testa sätta henne för vagn? :confused:
Hur vet jag att hon ska uppföra sig på ett ungefär om hon är van eller inte?
Behöver hjälp ! :o

Sv: Tips till inkörning av äldre häst?

Du kan inte försöka få tag på förrförra ägaren?

Om det inte går får du börja från början med sele, tömkörning, släpa saker osv. innan du funderar på vagn. Att spänna för en häst som man tror är körd kan sluta väldigt illa.

Du kan inte försöka få tag på förrförra ägaren?

Om det inte går får du börja från början med sele, tömkörning, släpa saker osv. innan du funderar på vagn. Att spänna för en häst som man tror är körd kan sluta väldigt illa.

:bow::bow::bow:

Jag håller med dig! :bow:

TS
Börja till exempel med att sela på och gå ut och tömkör först. Går det bra, ta med en medhjälpare och prova lina/linor, skaklar med mera, så går du vidare med varje steg och då lär du ganska snart märka om hästen är körd eller ej. Bättre att ta det säkra före det osäkra.
Om hästen inte är körd och du spänner för en vagn direkt, så om du har riktig otur får du en för all framtid okörbar häst som ett brev på posten.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 320
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 256
Senast: LiviaFilippa
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 178
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30