Tips till hund som måste ta det lugnt en tid.

MrsScabtree

Trådstartare
Nu måste jag verkligen få alla tips jag kan få. Grima är diagnostiserad med spondylos :( , och nu börjar en lång tid att friskvårdsbehandlingar för hennes del. Hon ska stå på metacam en tid innan vi börjar med "vattengåband", och under denna perioden får hon bara gå koppelrundor, inte kampa/leka vilt, ska hindras från att hoppa/busa runt osv. Detta är svårt. Grima är en väldigt livlig hund, och hon mår inte så värst bra av detta plötsligt stillasittande liv. Jag går långa promenader med henne (i koppel), men det räcker inte. Hon får göra mycket uppletandelekar, men jag märker så himla väl av hennes frustration. Hon kampar med allt som går att kampa med (om de så hänger en kökshanduk på en krok någonstans), kastar sig upp (precis det hon inte ska) för att undersöka något ljud hon "tyckte att hon hörde" osv. Jag får gå och "nejja" hela tiden, och givetvis blir det vara osämja mellan oss. Jag blir tokig!

Någon som har ett tips? Någon som har/har haft en spondylos hund?

Kan tillägga att hennes framtidsutsikter ser goda ut. Enligt vet och fysioterapeut kommer hon att kunna tävlas, hon får dock inte träna skydd mer. Det är just denna perioden vi ska klara av, innan vi går upp i atomer...

Hjälp?

Sv: Tips till hund som måste ta det lugnt en tid.

Vet inte om jag kan komma på ngt du inte redan tänkt på men hon är inklickad va?
Lära henne nicka/skaka på huvudet, lyfta den tass du säger eller "räkna" (dutta med nos eller tass lika många fingrar du håller upp) eller ngt annat stillsamt partytrick. Specialsök med tepåse eller oregano eller ngt kanske kunde va en idé? Aktiveringsleksak av ngt slag, och ektra mkt ben är väl det man kan ta till.
Så får man väl stoppa henne i bur vissa stunder om hon blir sån att hon rantar runt och försöker dra igång ngt och det blir en tråkig spiral av att man tjatar på henne...

Men utlopp för buslustan får hon ju ändå inte, tyvärr... Men ni får kämpa på, och vi på buke finns ju här om du behöver skriva av dig när allt känns apdrygt.

Tack :)

Specialsök har jag redan fixat på mina hemnycklar, det tyckte hon var superskoj. Skulle förvisso kunna lägga till fler objekt och be henne hämta de olika föremålen!

Det där med att räkna fingrar var ju också fiffigt. Ska absolut ge det ett försök!:bow:

Visst måste du kunna spåra med henne nu ändå? Då kanske hon kan bli lite nöjdare även om hon inte busar massor då.

Wahidah har ju fått skadad tass nu och ska inte alls härja runt. Till henne funderade jag på DAP, bara för att se om hon faktiskt blir lugnare då. (Nu visade det sig att hon är bättre än väntat på att vila, än så länge...) Kanske något att överväga?

Spåra blir nog svårt, vi har ca 3 dm snö här och ingen lämplig parkering eller liknande som har plats nog. Annars hade det ju varit toppen!

Vad var DAP nu igen?

Spåra blir nog svårt, vi har ca 3 dm snö här och ingen lämplig parkering eller liknande som har plats nog. Annars hade det ju varit toppen!

Spåra på cykel/gångbanor eller på gatan (förutsätter ju att man bor i ett område med ganska lite trafik) så blir det lite svårare, vilket kanske passar bra när hon verkligen behöver använda hjärnan/nosen? Följer man gång/cykelbanor borde man kunna få ut ganska långa och kluriga spår. Fast bor du mitt ute i skogen kanske det blir lite svårare....

Jag har Nina Ottosson-spel till våra för dagar de måste ta det lugnt och jag vill aktivera hjärnan på dem. En annan sak jag lärde den Grå när han inte fick röja, var att plocka ut och lägga i saker i en låda i den ordningen jag bestämde.

Saksök med yttepyttiga svårhittade saker, brukar min sambo aktivera sin schäfer med de dagarna han behöver vila men hunden har helt andra idéer.

Mini sökruta går lika bra i snö som i mossa.
Träna in cirkuskonster, typ vä o hö tass, lyfta vä/hö bakben.
Lära sig namn på olika saker genom att presentera flera o hon skall hämta rätt sak. Samma med färger bollar i olika färger t ex.
Tända släcka taklampor etc..

Fähunden var ju senior när hans spondylos upptäcktes så vardagen förändrades inte jättemycket, inga mer övningar där alla tassar var i luften samtidigt, dvs slut med frisbeelekar, den andra hunden jag hade då var ett år äldre så det var gubblunk mest. + simning, massage o stretching.

Vad jag förstått så gör det inte ont när de väl förkalkat sig, men man måste passa på så de ej bryter upp det, tydligen gör det jävulusiskt ont o veten kan inget göra, det var vad de inpräntade i mig isf.

Mini sökruta går lika bra i snö som i mossa.
Träna in cirkuskonster, typ vä o hö tass, lyfta vä/hö bakben.
Lära sig namn på olika saker genom att presentera flera o hon skall hämta rätt sak. Samma med färger bollar i olika färger t ex.
Tända släcka taklampor etc..

Fähunden var ju senior när hans spondylos upptäcktes så vardagen förändrades inte jättemycket, inga mer övningar där alla tassar var i luften samtidigt, dvs slut med frisbeelekar, den andra hunden jag hade då var ett år äldre så det var gubblunk mest. + simning, massage o stretching.

Vad jag förstått så gör det inte ont när de väl förkalkat sig, men man måste passa på så de ej bryter upp det, tydligen gör det jävulusiskt ont o veten kan inget göra, det var vad de inpräntade i mig isf.

Hon har nästan en helt sluten "brygga" mellan två kotor, och en som är till hälften gången, några mineraliseringar på andra. Hon ska börja gå i water treadmill, går med benmanschetter osv. Jag ska definitivt börja träna mer tricks nu.

Tack allihop! :)

Hon har nästan en helt sluten "brygga" mellan två kotor, och en som är till hälften gången, några mineraliseringar på andra. Hon ska börja gå i water treadmill, går med benmanschetter osv. Jag ska definitivt börja träna mer tricks nu.

Tack allihop! :)

Rehabnörd som du vet att jag är hade jag nog lagt lite vikt vid att lära in stretchande och uppmjukande övningar sedan också som är bra speciellt för Grima.
Går alldeles utmärkt att lära in som trix så får ni mental aktivering och träning av ryggen i samma veva. :)

Vi gick hos Anna H på Arninge djurklinik (samma som Hundkuranten m fl), fick ett mycket bra kompendium som hon skrivit o bar sim/massage o stretchinstruktioner.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 597
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 838
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 445
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp